Mikä on Yle HD:n näkyvyysalue?

Antenni-tv-verkko:

Yle HD näkyy antenniverkossa VHF-taajuusalueella salaamattomana DNA:n kanavavalikoimassa. Katso näkyvyysalue (VHF).

VHF Pro -asentajat auttavat antenniverkon ongelmissa, ks. yhteystiedot http://www2.dna.fi/vhfkumppanit

Jakelu UHF-taajuusalueella päättyi 30.4. palveluoperaattori TV Viihteen lopetettua toimintansa. Ks. tiedote.

Kaapeli-tv-verkko ja IPTV:

Yle HD on siirtovelvoitteen (must carry) alainen kanava. Se tarkoittaa, että kanava on jaettava kaapeli-tv-verkoissa antenniverkon VHF-näkyvyysalueella. Muilla alueilla kaapeli-tv-operaattorit tarvitsevat Ylen luvan kanavan lähettämiseksi.

Must carry -säännös koskee kaapeli-tv-operaattoreita. Siirtovelvoitteen mukaisesti kaapeli-tv-operaattoreiden pitää välittää kanava samoin ehdoin kuin kanava välitetään antenniverkossa, eli maksutta. Koska antenniverkossa DNA välittää Yle HD -kanavan salaamatta, on kaapeli-tv-operaattoreiden välitettävä kanava niin ikään salaamattomana.

Yle HD on kaikkien jakeluyhtiöiden saatavilla. Kaapelioperaattorit voivat sopia jakelusta  Ylen kanssa ja halutessaan jakaa signaalia maanpäällisen näkyvyysalueen ulkopuolella.

Ylen ainoa ehto kanavan jakelulle on, että se on katsojille maksuton.

38 kommenttia

Katselen TV-viihteen kortilla YLEn UHF-taajuudella lähetettäviä HD-lähetyksiä. Miten näen ne 1.5 lähtien TV-viihteen lopettaessa toimintansa? Vaihdoin aikanaan myös VHF:n vastaanottamiseen soveltuvan logaritmiperiodisen antennin pelkkään UHF-antenniin, kun kaikkialla vakuutettiin, ettei VHF-antennilla tee enää mään TV-lähetysten digiaikaan siirryttäessä. Mielestäni on kohtuutonta, että täytyisi hankkia VHF-antenni DNA:ta varten kaikkine suodattimineen ja suunnata se noin 180 astetta nykyisestä UHF:stä.

Hei Mikke, jos uutta palveluntarjoajaa UHF-alueelle ei tule, Yle HD on antenniverkossa saatavilla vain VHF-taajuusalueella.
-Minna Ollenberg, Viestintä, Yle

Mistä sateeliteista ja operaattoreilta Yle HD kanavet sitten saa?

Anonyymi, Yle HD on antenniverkossa DNA:n näkyvyysalueella (ks. linkki yllä) ja huhtikuun loppuun TV Viihteen valikoimissa; antenniverkon näkyvyysalueen kaapelioperaattorien kanavavalikoimissa maksutta vastaanotettavissa. Satelliitissa Yle HD:ta jakaa Canal Digital (maksullinen).
- Minna Ollenberg, Viestintä, Yle

Yle aloitti 2.4. HD-koelähetykset mm. Anjalankosken näkyvyysalueella, mitä tarkoittaa koelähetykset, itse en kuitenkaan löytänyt telkustani vastaavaa kanavaa, teeveeni on uusi ja sisältää kaikki virittimet.

MTV3 HD jatkaa Digitan D-kanavanipussa Toukokuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Tästä on kertonut muun muassa Digita ja MTV3 itse:

http://www.mtv3.fi/ohjelmat/uutiset.shtml?1536218

Voisiko Yleisradio tehdä omalle Yle HD-kanavalleen samalla tavalla, kuin nyt maikkari aikoo tehdä?

Hei Maku! Ei ole Yle asialla (Yle ei ole jakeluoperaattori) vaan Digita (ks. http://www.digita.fi).
t. Minna Ollenberg, Viestintä, Yle

Hei Jan, Yle HD on operaattoreille vapaasti saatavilla. Kysypä Digitalta suunnitelmista asian suhteen!
t. Minna Ollenberg, Viestintä, Yle

Ostin Sony EX723 telkkarin joitakin kuukausia sitten. Sain sen ostettua niin, että sain ensin kokeilla näkyykö kotona TV-viihteen HD kanavat. Kaikki näkyi sisäantennilla ok, joten maksoin telkkarin ja CI+ kortin. Rahaa paloi n. 1300 €. Nyt niillä ei tee enää mitään, koska DNA ei näy nykyuisellä setupilla, vaan pitäisi ostaa taas joku uusi antenni tai liittyä kaapeliin ja polttaa rahaa satoja euroja. Todella fiksua toimitaa..

Hei minnao ja ylen johtajat
Ostin talvella kolmenjapuolensadan euron antennihddigiboksin ja katselin sillä tv-viihteen hd-lähetyksiä uhf-lähettimestä (eurajoki) pohjois-satakunnassa.
Boksin ostin, koska odotettavissa oli em-jalkapallo ja olympiakisat hd:nä.
Minnao, vierität yle hd:n näkymättömyyden digitan syyksi. Väärin. Digita ei taatusti laita taivaalle mitään ilmaiseksi, koska DIGITA ohjaa taivaalle vain sellaista, jolla on maksaja. Me, Ylen lupamaksun maksaneet olemme taatusti sitä mieltä, että YLEN VELVOLLISUUS ja perustehtävä on jakaa digitan UHF-lähettimistä vapaasti omaa HD-kanavansa. Yle loukkaa lupamaksun maksaneita jos edellyttää heidän hankkivan VHF-antenneja!. Eikö Ylessä ymmärretä, että HD on arkipäiväistä, simppeliä perustetekniikkaa.
Ylen johtajat: olette vapaa-aikana saunan lauteilla satavarmasti kanssani samaa mieltä: Yle HD kuuluu kansalle täsmälleen samalla tavalla kuin SD:kin. Nyt viette seuraavaan johtoryhmän kokukseen päätösesityksen vapaan HD-levityksen digitan UHF-verkkoon. Tekniikka on tv-viihteen jäljiltä olemassa. Näytetään, että jalkapallon em ja olympialaiset voidaan kuitenkin pelastaa myös kaapelialueen ulkopuolella.

Hei kappu! Yllä esitettyyn kysymykseen siitä, miksi Digita ei jaa Yle HD:ta opastin kysymään Digitalta; ei Ylestä voi toisten yhtiöiden puolesta tietenkään vastata. Syyllistämistä se ei ole, pahoittelen jos tai kun se jostain syystä siltä vaikutti! UHF-jakelun päättyminen oli todella valitettava asia niin Ylen kuin kanavatta jääneiden hieman alle 10 000 tilaajan kannalta.

HD ei ole vielä arkipäivää suomalaiskodeissa. Ei myöskään Ylessä.
-Jakeluverkko (DNA:n) kattaa yhtiön tiedottaman mukaan 85 prosenttia väestöstä kesäkuussa 2012.
-Ylellä on yksi koostekanava, joka välittää teräväpiirtona (ylösskaalattua SD-materiaalia aidon HD:n ohella) kahden kanavan ohjelmistoa.
-Toinen Ylen HD-kanava on tarkoitus avata vuonna 2014.
-Lähes kaikki Ylen oma tuotanto on tarkoitus tuottaa teräväpiirtona vuonna 2015.
-Teräväpiirtolähetyksiin on tavoitteena siirtyä v. 2016.
-Sähköisen median viestintäpoliittisen ohjelmaluonnoksen mukaan nykyisellä tekniikalla ohjelmien lähettämistä jatketaan vuoteen 2026.
Samaisessa ohjelmaluonnoksessa esitetään muuten erilaisia vaihtoehtoja HD-lähetysten taajuusalueista - sijoittuvatko Ylen kanavat UHF- ja VHF-alueelle vai molemmille, on vielä ratkaisematta. Ohjelmaluonnos löytyy liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta os. http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/4111120

Yle ei käytä tv-maksuja Yle HD:n jakeluun. Jakelukustannukset ovat jakelu- ja palveluoperaattorin (maksu-tv-operaattori) välinen sopimusasia. (ks. http://yle.fi/yleisradio/faq/teravapiirto-hd/maksaako-yle-hd-kanava)
t. Minna Ollenberg, Viestintä, Yle

Hei minnao

Olen edelleen sitä mieltä, että ainoa järkevä tapa saada ilmainen Yle HD antenniverkkoon kattavasti on se, että Yle ostaa kaistaa Digitalta.
Ylen valitsema politiikka on, että se antaa signaalin ilmaiseksi operattorille ja tällä Yle tuntee täyttävänsä velvoitteensa. Tämä johtaa kuitenkin siihen, että operaattori joko ostaa tai tuottaa itse jakelun, jolloin asiakas maksaa Ylen lähetyksistä joko suoraan (korttiin sidottu maksu) tai epäsuoraan (maksetun kylkiäinen) operaattorille näistä jakelukustannuksista. Antennipuolen SD-kanavissa jakelukustannukset sisältyvät tv-lupamaksuun. Tämä linjaus, että antennipuolen HD-jakelu ei saa maksaa, pitää kansalaisia pilkkanaan.
Asiahan tuntuu näin Yle-ystävän näkökulmasta älyttömältä, kun uudet antennipuolen laitteet myydään HD:nä, mutta Yle päättää ostajien puolesta, että ilmaista lähetystä taataan vasta vuosien kuluttua.
Lisäksi Yle tuntuu ajattelevan, että HD on jotakin luksusta, johon ei lupamaksuvaroja pidä käyttää. Muistutan kuitenkin jälleen, että HD on täysin arkipäiväistä ja edustaa vain alan luonnollista kehitystä.
Olisi myös kiva kuulla mitkä olisivat Yle HD:n Digitalle maksettavat jakelukustannukset vaikkapa vain kapasiteetin siltä osin, joka TV Viihteellä oli käytössä. Avoimuuden henkeen ei tässä kuulu vedota liikesalaisuuksiin: suuruusluokka riittää, jotta voidaan katsoa vaikuttaako se Ylen budjetin kolmanteen, neljänteen vai viidenteen numeroon.
Kaiken tämän natinan pidän vain siksi että me kansalaiset ostamme HD-laitteita ja oma Ylemme lupailee niihin sisältöä joskus vuosikymmenen puolivälin paikkeille.
ps. Ylen johtoryhmä voisi ainakin vähän keskustella tästä asiasta.

Olen asiasta täysin samaa mieltä kappun kanssa. Ylellä pitää riittää rahkeita neuvotella Digitan kanssa HD lähetyksistä kanavanipussa D. Yksittäisiä kansalaisia Digita tuskin kuuntelee koska he eivät ole suoranaisesti edes Digitan asiakkaita. Nyt Yle siis "pakottaa" katsojat hankkimaan vhf-antennin, joka asennuksineen maksaa 100 - 200 euroa/talous.

Komppaan kappua. YLE, pää pois pensaasta ja järki käteen. HD salaamattomaan jakeluun UHF alueelle. VHF heikon signaalin jakeluverkko vaatii erittäin ison ja useimmiten eri suuntaan sojottavan ulkoantennin kuin UHF. Minulla UHF näkyy hyvin itse askarrellulla sisäantennilla.

Kaappu, Make ja Jepa - ymmärrän täysin turhautumisenne!

Jospa tämä vain olisikin helppo asia. :) Olisi hienoa, että kaikki suomalaiset olisivat Yle HD:n äärellä, mutta maailma ei ole tältä osin vielä ihan valmis.
TV Viihteellä Yle HD:n tilaajia oli 10 000 (ilmaiskortit+maksullisten ohessa). Viime vuoden lopussa kaikista kotitalouksista 9 prosentissa oli Finnpanelin tutkimuksen mukaan teräväpiirtoviritin; kaikista (T/C/S) tv-talouksista 18 prosentissa (v. 2011 lopussa). T2-virittimien levinneisyydestä ei ole tietoa. Siirtymäaikaa SD>HD ehdotetaan vuoteen 2026.

Ylen hallintoneuvosto on reilu vuosi sitten linjannut, että Yle aloittaa teräväpiirtolähetykset yhdellä kanavalla ja että se tehdään ns. palveluoperaattorimallilla. Tuli Ylelle ja yleisölle yllätyksenä, että yksi palveluoperaattori lopetti toimintansa. Todella kurja tilanne kaikille osapuolille, mutta näin kävi ja saman linjauksen mukaisesti jatketaan.

Edellisessä viestissänikin jo listasin syitä sille, että Yle ei lähde investoimaan tässä teräväpiirtoelon (kotien hd-valmiudet & hd-sisällön vähäisyys) vaiheessa Yle HD:n jakeluun. Kustannukset toki kertautuisivat, sillä emme voi kohdella operaattoreita eriarvoisesti ja maksaa jakelusta yhdelle mutta emme toiselle ja kolmannelle. Saman sisällön jakelemisesta maksaisimme kolmesti; kerran SD-jakelusta (DVB-T) ja kahdesti HD-jakelusta (DVB-T2; VHF ja UHF). Tällaisessa tilanteessa pitäisi kilpailuttaa jakelijat, ja luultavasti (?) asettaa VHF ja UHF -vaihtoehdot kisaamaan keskenään.

Ylen teräväpiirtoinvestoinnit suunnataan tuotantotekniikkaan (ks. http://yle.fi/yleisradio/ajankohtaista/ylen-tohlopin-studiot-teravapiirt...) - jotta meillä olisi sitä aitoa HD:ta tarjota suomalaisille siinä vaiheessa kun kaikki kanavamme ovat teräväpiirtokanavia...!

Kerran HD kuvalla urheilua katsonut ei kyllä helpolla SD kuvaan enään tyydy. Itse olen syksystä asti odottanut UCL finaalia ja EM-kisoja HD-kuvalla...eipä tarvii kattoo kun jakelu loppu UHF:llä...tuskattuvaa kun tietää että laitteet ois vastaanottoon ja tietää miten hyvää se HD kuva on. Jos yle HD olisi jaossa UHF taajuudella ilman korttisalausta niin olen 100% varma että kanavan katsojamäärät kasvaisivat huikeasti juuri kesän urheilulähetysten takia....harmi että TV lupa menee veron alle..protestiksi jätäisin kyllä jatkossa maksamatta sen.

Jos Minnaon 1.6 mainitsemaa YLEn hallintoneuvoston nykylogiikkaa olisi noudatettu TV-lähetystan alkuaioina, ei niitä olisi aloitettu lainkaan, koska TV-vastaanottimia oli erittäin harvassa ja nekin pääasiassa TES-TV:n lähetysten seuraamiseen, kun Suomen Yleisradio Oy ei niitä lähettänyt tuolloin ensialkuun lainkaan ja kun aloitti, käytti niihin radiolupamaksuja (vaikka radiokuuntelijoista vain murto-osan murto-osalla oli Tv-vastaanotin).

Olen onnistunut "kepulikonstein" seuraamaan YLE HD:tä VHF-taajuudella (kanava 8, ohjelmapaikka 22) pelkän UHF-antennin kautta suuntaamatta sitä uudelleen hankkimalla yhdellä ulostulolla varustetun antennivahvistimen (10,95 €) antennista tulevan kaapelin ja T2 digiboxin väliin ja virittämällä em kanavan manuaalisesti.

Sinänsä UEFA EURO 2012 ottelut näkee YLE HD:tä paremmalla tekniikalla satelliittilähetyksinä Astran kautta, jossa ZDF ja useat muut saksalaiset yleisradiotoimintaa harrastavat kymmenet "kanavat" lähettävät jatkuvatoimisesti täysin salaamattomia ja mitään katselukorttia tarvitsemattomia HD-tason (1080i) lähetyksiä. EURO 2012 selostukset voi kuunnella vaikka YLE HD:ltä vahvistimen kautta, jos ei tyydy saksalaisittain lausuttujen pelaajien nimeen. Tämä saksalaisten salaamattomien HD-lähetysten lukumäärää ainakin satelliittipuolella osoittaa vääjäämättä, että YLE alkaa olla HD-lähetysten osalta takapajulaa, kuten UHF-lähetysten lopettaminen todistaa – oli TEKOSYY mikä tahansa.

Plus-TV:n emoyhtiön Teracom ruotsalaisilla nettisivuilla lukee muistaakseni, että Plus-TV alkaisi lähettää syksyllä T2 HD-lähetyksiä Suomessa UHF-taajuuksilla käyttäen uutta salausmenetelmää, joka vaatii uudet T2-vastaanottimet tai ainakin digiboxit. Koskeeko tämä myös YLE HD:n lähetyksiä, mikäli Plus-TV alkaa lähettää myös niitä siten, että tarvitaan katselukortti, vaikka itse lähetys on maksuton (edesmenneen TV-viihteen tavoin)? Tämä olisi tärkeä tieto, sillä ainakin omalta osaltani tämä ratkaisee mahdollisen tarpeen investoida VHF-antenniin sen sijaan, että odottaisin syksyyn YLE HD lähetyksen alkamista UHF- taajuudella.

Mikke, kannattaa tiedustella asiasta PlusTV:n suunnalta - toukokuisen tiedotteen mukaan syksyn suunnitelmia on muutettu. http://www.plustv.fi/Asiakaspalvelu/PlusTV-tiedottaa/PlusTV-lykkaa-terav...

Miksi minun pittää maksaa kalliit maksut mutta en saa samaa palvelua kuin etelässä asuvat? Ette voi kohdella operaattoreita eriarvoisesti? Just. Ilmeisesti niitä jotka teän palkan maksaa voikin sitte kohdella miten huvittaa.

Onko YLE minkäänlaisia aikomuksia saada YleHD näkymään myös UHF taajuuksilla?

Kohtuutonta että pitäisi erikseen hommata VHF vermeet yhden kanavan vuoksi! Eikä tosiaankaan ole tasavertaista palvelua.

Samaa mieltä lysan kanssa; pikaisesti YleHd myös VHF-haravalla katseltavaksi. Perustuslaillinen oikeus kaikille kansalaisille!

Itse saan näkyviin DNAn lähettämän YLE HD-lähetyksen pelkällä OK-talon katolla sijaitsevalla UHF-antenilla laittamalla TVn ja antennikaapelin väliin 11 euron hintaisen antennivahvistimen.

Mistä lähtien minkään kanavan katseleminen on ollut perustuslaillinen oikeus jopa? Vaihtoehdot tässä kohtaa ovat mielestäni varsin hyvät. Voi ottaa kuvan satelliitin kautta, hankkia VHF antenni ja suunnata sen Dna:n verkkoon, tai sitten luopua vaikka kokonaan televisiosta jos se alkaa aiheuttaa harmaita hiuksia.

Kyllä Yle HD kanavat pitää saada ehdottomasti UHF taajuuksille, esim D kanavanippu on käytännössä lähes käyttämättä.
Ei tarvitse mennä kuin katsomaan DNA:n sivulta VHF näkyvyyskarttaa niin ymmärtää helposti että Lappeenranta - Lahti - Tampere - Turku eteläpuoli on vain Suomesta katettu kiitettävästi.
Tuon akselin puhjoispuolella HD kanavista todellakin nautitaan vain kaupungeissa ja taajamissa.
Ensi vuonna kun tulee vielä ns Yle vero niin odottaisi että kaikki kansalaiset saisivat nauttia nimen omaan parhaasta kuvanlaadusta eikä kermoja kakun päältä keräisi vain ne jotka ovat DNA:n VHF näkyvyysalueella (saman ns Yle veromaksun kuitenkin kaikki Suomalaiset maksamme).
Myös he jotka asuvat VHF näkyvyysalueella joutuvat ostamaan antennin ja todennäköisesti joutuvat vaihtamaan antennivahvistimensakin UHF/VHF malliin.
Eikös käsittääkseni koko VHF taajuusalueen tulevaisuus TV lähetyksiin ole vaakalaudalla 2016 jälkeen, joten sekin investointi voi olla rahan haaskausta monilla?

Miksi Yle HD on salattu Anvian kaapeliverkossa?

DNA:n antenniverkko kattaa Anvian kaapeliverkon kolme pääaluetta (Seinäjoki, Vaasa ja Kokkola), joten "Must Carry"-säädöksen mukaan lähetyksen tulisi olla salaamaton.

Anvialta ei ole kysymykseen vaivauduttu vastaamaan.

Hei CI-Miinus, must carry -säännöksen noudattamista valvoo Viestintävirasto (http://www.ficora.fi/). Käsittääkseni mainitsemasi tapaus on jo siellä tiedossa.
Lisäys 22.10.: Viestintävirasto on tehnyt asiassa päätöksen ja edellyttää salauksen poistamista 1.12.2012 mennessä.
t. Minna Ollenberg, Viestintä, Yle

Hei. Mihin päin vhs-antenni on suunnattava? Samaan suuntaan kuin toinenkin antenni, vai johonkin DNA:n mastoon. Asun Rantasalmella.

VHF antennin suuntaus Savonlinnan Ristijärven DNA-mastoon.
Näkyvyysalue löytyy täältä:
http://www2.dna.fi/antenniverkon-nakyvyysalueet
Rantasalmi näkyvyysalueen rajoilla joten vaaditaan tehokas antenni ja vahvistin

Onko mitään tietoa UHF-alueen lähetysten jatkumisesta? Tuntuu tosi typerältä että Digitalla on kanavanippu G valmiina, mutta se ei vain sisällä yhtään kanavaa. Olen DNA:n karttojen mukaan aivan VHF-näkyvyysalueen reunalla, joten pitäisi investoida isoon VHF-antenniin, eikä muu DNA:n tarjonta oikein kiinnosta. Eli VHF antennia ei oikein kannata hankkia jos YleHD lähetykset alkavat Digitan UHF taajuuksilla tänä vuonna. Jos menee useampi vuosi niin sitten on kait VHF-antenni hankittava.

Korjataan että HD kavaville varattu Digitan kanavanippu taitaa olla D eikä G kuten yllä kirjoitin.

UHF-lähetys olisi hyvä olla DNA:n lisäksi. DNA:n lähettimet kattavat kovin pienen alueen. Kyseessä on kuitenkin YLE:n tärkein palvelu ja sen soisi olevan mahdollisimman monen käyttäjän saatavilla.

Olisiko YLE:n viestinnän pitkästä aikaa syytä kommentoida asiaa,eli mikä on tilanne UHF-taajuuden osalta?

Hei,

mitään muutoksia tilanteeseen ei ole näköpiirissä, eli tilanne on edelleen sama.

t. Kaisa Hilden, Viestintä/Yle

Lisää HD-veroa.

Kysyin Digitalta HD kanavatarjonnan laajentamisesta D kanavanippun, sain seuraavan vastauksen.
Televisioyhtiöt tekevät toimilupansa puitteissa päätökset siitä, mitä kanavia lähettävät milläkin alueella ja mistä lähettimestä. Valitettavasti Digita ei voi vaikuttaa tähän vaan ainoastaan lähettää kultakin televisioyhtiöltä saamansa ohjelmavirran. Kanavien näkyvyys ei siis ole meidän päätettävissä.

Eli tästä vastauksesta voimme päätellä että tämä Yle HD kanavan saamien D kanavanippuun onkin Yle:n haluttomuudesta kiinni eikä Digitasta (vaikka täällä Ylen puolesta syytä on sysätty Digitan piikkiin).

Minusta on kuitenkin oikeus ja kohtuus että myös Yle HD kanavaa saa katsella mahdollisuuksien rajoissa mahdollisimman moni Suomalainen, me kaikki kuitenkin maksamme ns "Yle veroa".

Kyllä, tv-yhtiöt tekevät päätökset siitä, mitä tv-kanavia jaetaan ja operaattorit, kuten Digita, puolestaan mahdollisuuksiensa mukaan tarjoavat tv-yhtiöille kapasiteettia kanavien jakelua varten.

Yle ja Dna ovat sopineet Yle HD -kanavan jakelusta. Yle HD on kaikkien muidenkin operaattoreiden saatavilla samoin ehdoin.

t. Kaisa Hilden, Viestintä/Yle

Taas Ylen puuta heinää vastaus. DNAn VHF näkyvyyskartta on päivätty 13.3.2012 eli toista vuotta sitten, eli ei DNAllakaan näköjään ole mitään intressiä lisätä Ylen HD-näkyvyyttä. Kaisa Hildenin vastauksesta Kaisa-Maarialle voisi saada sellaisen kuvan, että KH rinnastaa Digitan (pelkkä jakelija) ja DNAn (operaattori & jakelija), mikä ei ole asianlaita. Ainoa mahdollisuus saada vastaanottaa Ylen HDtä UHFnä on, että Yle korvaa Digitalle HD-lähetysten aiheuttamat korvaukset, kuten se korvaa TV1, TV2, Yle 5 (lausuttuna ruotsiksi) ja Yle Teeman lähetysten lähettämisen. DNA lähettää Yle HDtä "pelkkää hyvyttään" ja toisaalta houkutellakseen katsojia tilaamaan maksulllisia HD-lähetyksiään.

Sinänsä olisi parempi Ylen lähettäessä HDtä vain yhdellä kanavalla, että saman kanavan (TV1 tai TV2) lähetykset kattaisivat koko viikon. Vaikka Yle ilmoittaa, että TV1:n lähetykset pääsääntöisesti lähetetään HDnäkin viikonloppuisin, on tänä keväänä tapahtunut, että 5-6:na peräkkäisenä viikonloppuna eli 1½ kuukauden ajan on lähetetty pelkästään TV2:n ohjelmaa HD:nä eikä lainkaan TV1:n ohjelmaa. Mikä sinänsä vaikuttaa kummalliselta, kun TV1n katsojaluvut ovat yli kaksinkertaiset TV2een verrattuna! Tässä on tyypillinen esimerkki, mitä "sisäänlämpiää" seuraa, kun tulot on varmistettu (Ylevero) eikä tarvitse välittää katsojien mielipiteistä.