Kohtuullinen alkoholinkäyttö muuttaa veren hormonimääriä
13.5.2004 YLE Radio1 / Alcoholism: Clinical & Experimental Research
Pari pulloa olutta päivällisellä miehille ja puolitoista pulloa naisille nostaa edullisena pidetyn DHEAS-hormonin pitoisuutta elimistössä kuudenneksella, osoittaa Hollannissa tehty koe. Alkoholijakso kesti kolme viikkoa ja vertailukohtana oli sama dieetti alkoholittomalla oluella höystettynä.
Koehenkilöt olivat keski-ikäisiä, keskimäärin 55-vuotiaita terveitä ihmisiä. Kuurien aikana koehenkilöille annettiin tarkkaan määritellyt ruuat ja heidän painoaan tarkkailtiin päivittäin.
Kohtuullisen alkoholinkäytön suojaava vaikutus sydänverisuonitauteihin on todettu, mutta vaikutusmekanismista ei ole saatu varmaa näyttöä. Yhtenä mahdollisena välitysmekanismina on pidetty alkoholin suotuisia vaikutuksia hormonitoimintaan, joka puolestaan estäisi verisuonten tukkeutumista. Kohtuullinen oluen juominen näytti vaikuttavan oletetulla tavalla.
Koehenkilöiltä mitattiin myös muita veriarvoja, mm. mieshormoni testosteronin ja naishormonin estradiolin pitoisuuksia sekä ns. hyvän hdl-kolesterolin pitoisuudet. Jo näin vaatimaton alkoholimäärä laski miehillä testosteronitasoa noin 7%:lla, mikä on jossain määrin yllättävää. Runsaan alkoholinkäytön tiedetään laskevan testosteronin tasoa, mutta näin pienen määrän vaikutus oli odottamatonta.
Naisilla alkoholi ei vaikuttanut testosteronitasoon mitenkään. Alkoholin tiedetään nostavan testosteronin tasoa naisilla, mutta saattaa olla, että siihen tarvitaan suurempia määriä. Naishormoni estradiolin tasoon alkoholi ei vaikuttanut lainkaan, sen enempää miehillä kuin naisillakaan. Hyvän hdl-kolesterolin määrä nousi hieman.
Pienen alkoholimäärän edullisuudesta saatiin nyt näyttö ensimmäisen kerran valvotussa, ruokavalioon perustuvassa kokeessa. Koehenkilöitä oli vain 19 ja vastaavanlaisia kokeita hieman suuremmilla ihmismäärillä toivotaan saatavan aikaan. Myös alkoholin vaikutuksia elimistön sokerinsietoon halutaan tutkia, koska suuremmissa epidemiologissa tutkimuksissa on saatu viitteitä vähäisen alkoholimäärän suojaavasta vaikutuksesta myös kakkostyypin diabetestä vastaan.
|