Alkoholi tuhoaa naisten aivot nopeammin kuin miesten
18.5.2005 YLE Tiedeuutiset/YLE Terveys
Rankan alkoholinkulutuksen vaikutukset ilmenevät naisissa nopeammin kuin miehissä mm. siksi, että naisten pienempi maksa pystyy polttamaan alkoholia elimistöstä hitaammin kuin miesten maksa. Alkoholin väärinäyttö näkyy naisilla nopeammin myös aivoissa, osoittaa Saksassa tehty aivojen kuvantamistutkimus.
Vastaavaa tutkimusta, jossa olisi verrattu aivojen surkastumista naisilla ja miehillä alkoholin käytön seurauksena, ei ole aiemmin tehty. Miehet ja naiset käyttävät alkoholia eri tavoin länsimaissa, Saksassa kuten Suomessakin.
Naiset ovat perinteisesti aloittaneet alkoholin käytön myöhemmin, he käyttävät alkoholia keskimäärin vähemmän ja suurkäyttäjät ovat selvästi harvemmin naisia. Nyt naisten alkoholin käyttö on kasvamassa. Jos vauriot syntyvät naisilla nopeammin, kuten näyttää tapahtuvan, alkoholivaurioista kärsivien naisten määrä tulee nousemaan nopeasti.
Saksalaistutkimuksessa oli mukana 158 henkilöä, puolet miehiä ja puolet naisia. Puolet tutkimukseen osallistuneista oli alkoholisteja, loput terveitä verrokkeja. Alkoholistit tulivat kuuden viikon vieroitushoitoon, jonka alussa ja lopussa heidän aivoistaan otettiin tietokonetomografialla eli röntgen-kerroskuvauksella tarkat kuvat. Verrokit kuvattiin vain kerran.
Aivojen kuvaus osoitti, että kaikilla alkoholisteilla oli havaittavissa aivojen tiettyjen osien surkastumista verrattuna terveisiin koehenkilöihin. Naisilla aivojen surkastuminen tapahtui nopeammin kuin miehillä; naisilla aivojen tilavuudesta oli kadonnut yhtä suuri osa paljon lyhyemmän alkoholismin aikana kuin miehillä.
Keskimäärin naiset olivat olleet alkoholin väärinkäyttäjiä 5 vuotta, miehet 10 vuotta: vauriot olivat kuitenkin yhtä suuret. Sama kehitys on aiemmin havaittu myös muualla elimistössä. Naisille kehittyy alkoholin runsaan käytön seurauksena miehiä nopeammin sydänlihasvaurio, maksakirroosi sekä vartalolihasten rappeutumista. Myös aivojen toiminta eli älylliset toiminnat heikkenevät naisilla miehiä nopeammin runsaan alkoholinkäytön seurauksena.
Positiivinen uutinen on se, että kuuden viikon kuiva jakso paransi jonkin verran aivojen surkastumista, eli se on jossain määrin palautuvaa. Tutkimuksen johtaja, Heidelbergin yliopiston professori Karl Mann pitää tärkeänä, että alkoholin väärinkäyttöön puututaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, erityisesti naisten kohdalla. Vaikka väärinkäyttäjistä suurin osa on miehiä, naisten elimistö kestää alkoholin väärinkäyttöä lyhyemmän ajan ja vauriot syntyvät nopeammin.
Alcoholism: Clinical & Experimental Researh 16.5.2005
|