Kohtuullinen alkoholinkäyttö eduksi korkeasta verenpaineesta kärsiville
1.1.2007 Radion tiedeuutiset, Annals of Internal Medicine
Kohtuullinen alkoholimäärä, 1-2 annosta päivässä vähentää korkeasta verenpaineesta kärsivien miesten sydänkohtausten määrää, havaittiin laajassa seurantatutkimuksessa Yhdysvalloissa.
Se vähensi sekä kuolemaan johtaneiden että muiden sydänkohtausten riskiä, mutta aivohalvauksiin tai kokonaiskuolleisuuteen alkoholilla ei tässä joukossa ollut vaikutusta. Alkoholin laadulla ei ollut vaikutusta, vaan vaikutus oli sama riippumatta nautittiinko se oluena, viininä tai väkevinä.
Runsas alkoholinkäyttö kasvattaa riskiä saada korkea verenpaine ja toisaalta tiedetään, että kohtuullinen alkoholinkäyttö vähentää sydänverisuonitautien riskiä. Nyt raportoitu tutkimus on ensimmäinen, jossa seurattiin valmiiksi kohonnutta verenpainetta sairastavien miesten terveydentilaa ja alkoholin käytön vaikutusta siihen pitkän ajan kuluessa.
Tutkitut ovat osa terveydenhuollon ammattilaismiesten pitkäaikaiseurantaan osallistuneista miehistä, joiden terveyttä alettiin seurata vuonna 1986. Korkeasta verenpaineesta kärsiviä joukossa oli lähes 12 000. Osallistujien terveydentila kartoitettiin neljän vuoden välein ja samalla kysyttiin mm. alkoholin käyttöä.
Tietoja sydänkohtauksista, kuolemaan johtaneista sydänsairauksista sekä aivohalvauksista kerättiin tutkimuksen alusta vuoteen 2002 saakka. Sydänkohtauksia tapahtui yhteensä 653, joista kuolemaan päättyi hieman alle puolet, 279 kappaletta.
Yhden - kahden alkoholiannoksen nauttiminen päivässä pienensi kaikkien sydänkohtausten riskiä. Sen sijaan suurempi päivittäinen alkoholin käyttö nosti verenpainetta ja myös kuolleisuutta. Yksi annos pari kertaa viikossa ei suojannut sydänkohtausriskiltä, vaan tämän verran alkoholia kuluttavilla oli samansuuruinen riski saada sydänkohtaus kuin absolutisteilla.
Tutkijat toteavat, että kohonneen verenpaineen diagnoosin yhteydessä ihmisille annetaan yleensä elintapoihin liittyvää neuvontaa terveellisestä ruokavaliosta, liikunnasta ja alkoholin käytöstä. Alkoholin käyttöä on syytä tarkkailla, mutta 1-2 annosta päivittäin näyttää olevan eduksi.
|