B-vitamiinipuutos lisää riskiä masentua
1.3.2005 YLE Tiedeuutiset/YLE Terveys
Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan monipuolinen ravinto ennaltaehkäisee masennuksen puhkeamista ja edistää akuutin sairauden hoidossa. Ruokavalion ja B-vitamiinien yhteyttä masennukseen ei ole aiemmin tutkittu.
Sanonnan mukaan ihminen on mitä hän syö. Kuopion yliopiston tutkija Tommi Tolmusen väitöskirja tukee osaltaan vanhaa sananpartta. Tolmunen tutki masennuksen ja B-vitamiinin välistä yhteyttä.
Tutkimustulos osoittaa sen, että myös mielenterveyssairauksien hoidossa monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla on tärkeä merkitys.
Tähän saakka ravinnon ja terveyden välistä yhteyttä on tutkittu enimmäkseen yleisen terveydentilan sekä sydän- ja verisuonitautien näkökulmasta. "B-vitamiini, mitä me saadaan ravinnosta vaikuttaa mielialaan. Jos B-vitamiinin saanti on riittämätöntä, on enemmän taipumusta masentua", Tolmunen kertoo tutkimustuloksistaan. "Jos masennuspotilaalla on B12-vitamiinia elimistössä, hän toipuu paremmin masennuksesta kuin henkilö, jolla on vitamiinin puutostila."
Moni savolaismies saa B-vitamiinia ravinnosta suosituksia vähemmän. Tolmunen tutki yli viidentoista vuoden ajan reilun kahdentuhannen savolaismiehen kasvisten käyttöä. Hän pitää tutkimustuloksiaan luotettavina, mutta tutkimustulosten tulkintaa hankalana. "Masennus itsessään voi vaikuttaa elämäntapoihin ja ruokahaluun. Sairas ihminen ei jaksa huolehtia terveellisestä ruokavaliosta. Eli tutkimuksessani ongelmaksi muodostuu kehäpäätelmä. Yritin sulkea kehäpäätelmän tutkimuksestani pois erilaisilla menetelmillä", tutkija kuvailee.
Masennuksen ja B-vitamiinien välinen yhteys herättää useita jatkotutkimuskysymyksiä. Mitä muuta voi tehdä kuin syödä terveellistä ruokaa? Edistävätkö vitamiinivalmisteet masennuksesta toipumista ruokavaliota paremmin? Mikä on se ryhmä, jolle vitamiinilisästä on hyötyä masennuksen hoidossa?
Tolmusen väitöstutkimuksessa B-vitamiini edisti masennuspotilaiden toipumista. B-vitamiinia ei kuitenkaan oteta rutiininomaisesti vielä mukaan potilaiden hoitomenetelmäksi. Täsmälliset terveyssuositukset edellyttävät vielä huimasti lisätutkimusta aiheesta. Historia on opettanut, että hyvistä tutkimustuloksista ei kannata innostua liian nopeasti.
"Kannattaa muistaa, että kun tutkittiin antioksidantteja 80-luvulla ja 90-luvun alussa, niin tulokset olivat koeputkessa, eläinkokeissa sekä teoriassa hirveän lupaavia. Kun vitamiineja annettiin ihmisille, niistä ei ollut juurikaan hyötyä. Nyt en tiedä, käykö B-vitamiinin kanssa samalla tavalla", Tommi Tolmunen arvioi. Tutkijan mukaan laajempaa tietoa B-vitamiinin ja masennuksen yhteydestä on luvassa kymmenen vuoden sisällä.
Tommi Tolmusen B-vitamiineja ja masennusta käsittelevä väitöstutkimus tarkastettiin Kuopion yliopistossa 25.2.2005.
Mari Keinänen, Kuopion yliopisto 25.2.2005
|