Vihreä tee pidentää ikää
13.9. YLEn tiedeuutiset/YLE Terveys
Runsaasti vihreää teetä nauttineet japanilaiset elävät pitempään ja kuolevat muita harvemmin sydänverisuonitauteihin, osoittaa uusi japanilaistutkimus. Vihreän teen nauttiminen ei kuitenkaan vähennä syöpäkuolemia.
Arvostetussa amerikkalaisessa JAMA-lehdessä julkaistu tutkimus perustuu yli 40 000 keski-ikäisen ja vanhan (40-79 vuotta) japanilaisen elintapojen ja terveydentilan yhteyksien kartoitukseen. He asuvat Japanin koilliskulmassa, missä vihreää teetä juodaan paljon. Yli 80% väestöstä juo vihreää teetä päivittäin ja puolet tästä joukosta juo sitä yli kolme kupillista päivässä. Lähtötilanteessa vuonna 1995 koehenkilöillä ei ollut ollut aivohalvauksia eivätkä he sairastaneet sydäntautia tai syöpää. Kuolemantapauksia seurattiin 11 vuoden ajan ja näistä eroteltiin kuolemansyyt seitsemän vuoden jaksolta.
Koko seuranta-aikana runsas kymmenesosa seurannassa olleista ihmisistä kuoli jostain syystä. Seitsemän vuoden aikana sydänverisuonitauteihin kuoli 900 ihmistä ja syöpään kuoli 1130 ihmistä. Mitä enemmän vihreää teetä ihminen joi, sitä pienempi oli riski kuolla ylipäänsä ja erityisesti sydänverisuonisairauksiin. Enemmän kuin viisi teekupillista päivässä pienensi kuolemanriskiä kuudenneksella (16%) 11 vuoden aikana, kun vertailukohtana olivat alle kupillisen päivässä vihreää teetä nauttineet.
Vastaavasti runsas vihreän teen käyttö vähensi neljänneksellä sydäntautikuolleisuutta (26%) seitsemän vuoden seuranta-aikana. Vihreä tee suojasi sekä miehiä että naisia kuolemalta, mutta naisten kohdalla vaikutus oli suurempi. Naisilla sydäntautikuolleisuus vähintään viiden teekupillisen ryhmässä oli 31% pienempi kuin vähän teetä juovilla naisilla. Syöpäkuolleisuuteen vihreän teen nauttiminen ei vaikuttanut mitenkään. Mustan eli fermentoidun teen nauttiminen nauttiminen ei vaikuttanut juuri lainkaan kuolemanriskiin.
Tee on maailman eniten nautittu juoma, veden jälkeen. Teetä tuotetaan vuodessa noin kolme miljardia kiloa ja sitä nautitaan sekä vihreänä että mustana. Teekasvin lehdet, joista teejuoma valmistetaan sisältävät monien kasvien tapaan fenolisia yhdisteitä, joiden vaikutusta sekä sydänverisuonitauteihin että syöpään on tutkittu laboratorioviljelmissä ja koe-eläimillä.
Kokeissa vihreällä teellä on havaittu olevan suojaavia vaikutuksia, mutta ihmisillä ei ole saatu tähän mennessä selviä tuloksia. Japanilaistutkijat korostavat, että lisää kontrolloituja tutkimuksia vihreän teen vaikutuksista tarvitaan.
|