Liiallinen seleeni lisää kakkostyypin diabeteksen ilmaantumista
11.7.2007 Radion tiedeuutiset, Annals of Internal Medicine
Seleenipillerit voivat lisätä kakkostyypin diabeteksen ilmaantumista eivätkä suinkaan suojaa siltä, osoittaa Warwickin yliopistossa tehty tutkimus.
Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa koehenkilöiden määrä ei ollut kovin suuri, 1200 ihmistä, mutta tutkijat pitävät tulosta silti suuntaa antavana. Tutkimus on ensimmäinen jossa seleenilisän vaikutusta diabeteksen estämisessä on tutkittu kaksoissokkokokeessa kohtuullisen pitkän ajan.
Koehenkilöt olivat Yhdysvaltain itäosissa asuvia ihmisiä, joille söivät päivittäin joko 200 mikrogrammaa seleeniä tai lumepillerin. Seleeni on sinänsä välttämätön hivenaine ja koe tehtiin alueella, missä seleeniä saadaan ravinnosta suhteellisen vähän. Tutkimuksessa selvitettiin diabeteksen lisäksi syövän ilmaantumista.
Lähes kahdeksan vuoden seurannan aikana diabetekseen sairastui seleeniä saaneista 58 ihmistä (12,6/1000 henkilövuotta) ja lumeryhmästä 39 ihmistä (8,4/1000 henkilövuotta). Seleenin vaikutus oli riippumaton iästä, sukupuolesta, painosta tai tupakoinnista. Seleeniä saaneiden ryhmässä ne joilla oli alun perin korkeampi veren seleenitaso, sairastuivat muita useammin diabetekseen. Tämä vahvistaa johtopäätöstä, että nimenomaan seleenilisä oli diabeteksen takana.
Ttoistaiseksi ei tiedetä miksi seleeni sitten lisäisi kakkostyypin diabeteksen ilmaantumista. Lisää tutkimuksia tarvitaan sen selvittämiseksi ja myös nyt havaitun yhteyden vahvistamiseksi.
Seleeni on suosittu pillereinä nautittu lisäravinne, jota markkinoidaan mm. sen hapettumista estävän vaikutuksen vuoksi. Suomessa päivittäinen suositus on aikuisille 40-50 mikrogrammaa päivässä ja liika-annoksen rajana pidetään 300 mikrogrammaa päivässä. Tyypillisissä lisäainepillereissä on Suomessa alle 100 mikrogrammaa seleeniä.
|