Vitamiinilisät eivät ehkäise keuhkosyöpää
5.3.2008 Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys
Vitamiinilisät eivät ehkäise keuhkosyöpää, vaikka vitamiinipitoisten hedelmien syöminen onkin liitetty syöpäriskien pienenemiseen. E-vitamiinilisien syöminen saattaa jopa aavistuksen verran kasvattaa keuhkosyövän vaaraa, käy ilmi tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta.
Tutkimukseen osallistui yli 77 000 yhdysvaltalaista 50–76-vuotiasta miestä ja naista. Neljän vuoden seurannan aikana runsaat 500 osallistujaa sairastui keuhkosyöpään.
Monivitamiini-, C-vitamiini- tai folaattilisien syöminen ei vähentänyt keuhkosyöpiä eikä E-vitamiiniin liitetty haittavaikutuskaan ollut kovin suuri. Tutkijat laskivat, että 400 mg E-vitamiinia päivittäin kymmenen vuoden ajan nauttiva sairastuisi keuhkosyöpään noin kolmanneksen todennäköisemmin kuin samanikäinen verrokki. Tässä aineistossa se merkitsi 4–5 lisäkeuhkosyöpää tuhatta E-vitamiinilisiä syövää kohden.
Tulokset vahvistavat entisestään mm. suomalaiseen SETTI-tutkimukseen perustuvaa käsitystä, jonka mukaan vitamiinilisien syöminen ei ehkäise terveiden syöpiä eikä sydänsairauksia.
|