Terveyden perusta ovat terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ja sopiva liikunta, mutta ravintolisistä voi olla hyötyä flunssakautena. Niillä voi myös varmistaa kehon toimintaa, jos ruoka ei anna tarpeeksi hivenaineita, vitamiineja, rasva- ja aminohappoja.
Kokemukseen perustuvien kotiniksien lähettäjät vannovat vihreän teen monipuolisiin terveysvaikutuksiin. Vankimmat vihreän teen kannattajat väittävät sen auttavan syövän hoidossa ja laihdutuksessa. Sen sanotaan piristävän paremmin kuin kahvin ja toisaalta rauhoittavan. Vihreän teen luokittelu terveysvaikutteiseksi elintarvikkeeksi johtuu sen farmakologisista ainesosista.
Piilosokeria on monissa kuluttajien suosimissa elintarvikkeissa, mutta vähiten kuitupitoisessa suomalaisessa ruisleivässä, joka on tunnetun huippukokin Jaakko Kolmosen mielestä maailman parasta ruokaa.
Edulliset ja vitamiinipitoiset raaka-aineet kuten kaali, nauris ja lanttu tekevät tuloaan maailmalla. Kaalista voi valmistaa vähäenergistä ruokaa, mutta sitä voi käyttää myös parantavan yrtin tavoin.
Ravitsemustutkijat varoittavat ravintolisien käytöstä, sillä väärinkäytettynä ne voivat aiheuttaa jopa vastakkaisia vaikutuksia. Oikein käytettynä ravintolisät voivat ehkäistä tauteja, lisätä vastustuskykyä ja täydentää köyhää ruokavaliota varsinkin talviaikaan.
Probiootit eli hyödyllisiä eläviä bakteereita sisältävät elintarvikkeet, kuten jogurtit tai piimät vaikuttavat elimistön toimintaan laajalti ja voivat auttaa laihduttamisessa, havaittiin brittiläis-sveitsiläisessä tutkimuksessa. Suoliston lisäksi vaikutus tuntui jopa maksassa.
Ystävyyssuhteet vaikuttavat ylipainoon perinnöllisten tekijöiden ja ruokavalion ja liikunnan ohella, havaittiin Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa. Jos joku ihminen lihoo, niin todennäköisyys että hänen ystäviensä, sisarustensa ja puolisoiden paino nousee, kasvaa selvästi.
Runsaasti hiilihydraatteja mutta vähän rasvaa sisältävä ruokavalio ei lihota, osoittaa Yhdysvalloissa tehty kahdeksan vuoden pituinen seurantatutkimus.
Työn aiheuttama väsymys, ylityöt sekä tyytymättömyys työn ja perheen yhteensovittamiseen lisäävät keski-ikäisten työntekijöiden lihomista, osoittaa Helsingin kaupungin työntekijöiden keskuudessa tehty tutkimus.
Elintarvikkeiden kasvisterolit näyttävät turvallisilta, selviää Helsingin ja Kuopion yliopistojen, VTT Biotekniikan ja muutaman yrityksen yhteistyössä tekemästä tutkimuksesta. Tutkimuksen edetessä ei tullut vastaan mitään, mikä viittaisi sterolien haitallisuuteen normaaleissa käyttöolosuhteissa.
Makumieltymyksemme johtuvat lapsuudessa kehittyneestä makuprofiilista, kerrotaan Birminghamin yliopistosta. Tutkimuksen mukaan lapsille rakentuu niin sanottu näkemiseen perustuva malli ruuista, joita he haluavat syödä. Tämän seurauksena lapset kieltäytyvät jopa ilman maistamista ruuista, jotka eivät kuulu tähän malliin.