Äidin imetysajan ruokavalio vaikuttaa lapsen allergian kehittymiseen
27.8.2005 Turun yliopisto/YLE Terveys
Äidin imetysajan ruokavalio vaikuttaa rintamaidon koostumukseen ja allergisten sairauksien kehittymiseen lapsella. Elintarviketieteiden maisteri Ulla Hopun väitöskirjatutkimuksessa todettiin, että imettävän äidin ruokavalio, joka sisältää runsaasti luonnollisia C-vitamiinin lähteitä ja vähän tyydyttynyttä rasvaa, saattaa pienentää lapsen allergiariskiä.
Allergiat yleistyvät
Allergiset sairaudet ovat yleistyneet viime vuosina ja ne ovat nykyisin lasten yleisin pitkäaikaissairaus Suomessa.
Täysimetys ensimmäisten kuukausien ajan tarjoaa suojaa allergioiden kehittymistä vastaan, mutta rintamaidon suojaavat ominaisuudet voivat vaihdella. Allergioiden taustalla on perinnöllinen taipumus, mutta niiden kehittymiseen vaikuttavat myös monet muut tekijät, kuten ruokavalio.
ETM Ulla Hopun tutkimuksessa oli mukana allergiaperheiden imettäviä äitejä, joilta kerättiin tietoja ruokavaliosta sekä rintamaitonäytteet. Heidän lapsiaan seurattiin ensimmäisen ikävuoden ajan ja lapsiryhmästä tutkittiin, kuinka monella esiintyi atooppista ihottumaa sekä herkistymistä yleisille ruoka- ja hengitystieallergeeneille ihopistokokeilla mitattuna. Tutkimus toteutettiin professori Erika Isolaurin johtamassa tutkimusryhmässä Turun yliopistossa.
Rasvan määrä ja laatu vaikuttavat
Hopun tutkimuksessa todettiin, että allergiaperheiden äitien ruokavaliossa rasvan ja etenkin kovan eli tyydyttyneen rasvan osuus oli suuri ravitsemussuosituksiin verrattuna.
Runsas tyydyttyneen rasvan määrä äidin ruokavaliossa liittyi lapsen allergiseen herkistymiseen. Lisäksi rintamaidon suuri tyydyttyneiden ja monityydyttymättömien rasvahappojen suhde sekä matala n-3 rasvahappojen osuus oli yhteydessä atooppisen ihottuman kehittymiseen lapsella.
C-vitamiinin lähteitä ruokavalioon
Tutkimuksen mukaan allergisilla äideillä, jotka omien oireidensa vuoksi joutuivat välttämään kasviksia tai hedelmiä ruokavaliossaan, oli alhainen C-vitamiinipitoisuus rintamaidossa. Ruokavaliosta - toisin kuin vitamiinivalmisteista - saatu C-vitamiini vaikutti rintamaidon C-vitamiinin määrään. Rintamaidon suurempi C-vitamiinipitoisuus oli yhteydessä lapsen vähäisempään atooppisen ihottuman ja herkistymisen riskiin.
Ulla Hopun väitöstutkimus on tuottanut tärkeää uutta tietoa imetysajan ruokavalion ja allergioiden yhteydestä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä esimerkiksi neuvoloissa allergiaperheiden ravitsemusneuvonnassa. Imettävän äidin ruokavalion koostumukseen kannattaa kiinnittää huomiota, koska tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio voi tutkimuksen mukaan olla tehokas keino pienentää lapsen allergiariskiä.
|