Kalaa syövä äiti on hyväksi sikiön kehitykselle
20.2. Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys
Kalaa ja muita mereneläviä syövät äidit tarjoavat sikiölle hyvät eväät hermoston normaaliin kehittymiseen. Sopiva annos olisi runsas 300 grammaa viikossa, todetaan brittiläis-yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa.
Kala sisältää runsaasti hyödyllisiä omega-3-rasvahappoja, jotka ovat tärkeitä sikiön aivojen kehitykselle. Tämä todennäköisesti selittääkin tutkimuksen havainnot.
Tutkimukseen osallistui lähes 12 000 raskaana olevaa naista, jotka arvioivat ruokavaliotaan raskauden loppupuolella. Lasten kielellistä älykkyyttä mitattiin heidän ollessaan 8-vuotiaita. Lisäksi äidit arvioivat lastensa kehitystä lasten ollessa 6 kuukauden, 1,5 vuoden ja 2,5, 3,5 ja 7 vuoden ikäisiä.
Lapset menestyivät kielellistä älykkyyttä mittaavissa testeissä huonosti noin 1,5 kertaa todennäköisemmin, jos heidän äitinsä ei ollut syönyt lainkaan kalaa raskauden aikana, kun verrokkeina olivat lapset, joiden äidit olivat syöneet kalaa vähintään 340 grammaa viikoittain. Äidin vähäinen kalansyönti raskauden aikana saattaa tulosten valossa vaikuttaa myös lapsen sosiaaliseen ja motoriseen kehitykseen.
Tutkijat huomioivat lähes 30 erilaista muuttujaa, jotka olisivat voineet vaikuttaa tuloksiin, mutta kalansyönnin ja lapsen kehityksen yhteys pysyi ennallaan senkin jälkeen, kun muuttujat huomioitiin analyysissä. Tutkimuksen luonteesta johtuen tuloksiin ovat silti voineet vaikuttaa monet huomiotta jääneet seikat.
Suomessa kalaa suositellaan kaikille, mutta raskaana oleville ja imettäville äideille ei suositella hauen syömistä sen sisältämän elohopean takia. Myös muita suuria petokaloja on hyvä välttää raskauden aikana.
|