Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Liiku ja voi hyvin

Fyysisesti raskas työ ei ylläpidä kuntoa


7.9.2004 YLE Terveys

Kevyttä työtä tehneet pysyvät paremmassa kunnossa kuin raskasta työtä tehneet. Ikääntyvien työntekijöiden työn fyysistä kuormittavuutta pitäisi vähentää, jotta he jaksaisivat työssään viralliseen eläkeikään saakka, todetaan väitöskirjassa.

kuva: Juha-Pekka Inkinen
Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, kuinka työn fyysinen kuormittavuus vaikuttaa yli 45-vuotiaiden työntekijöiden tuki- ja liikuntaelimistön sekä sydän- ja verenkiertoelimistön toimintakyvyn muutoksiin heidän ikääntyessään. Asiaa seurattiin 10 ja 16 vuoden aikana.

Toimintakykyä arvioitiin 2-4 kertaa seurannan aikana. Tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä arvioitiin selkärangan liikkuvuudella sekä lihaskuntotesteillä. Sydän- ja verenkiertoelimistön toimintakykyä mitattiin polkupyörätestillä. Työn kuormittavuutta testattiin kahdella eri tavalla: sen määritteleminen perustui työntekijän omaan kokemukseen, toiseksi asiantuntijan havaintoihin. Taustatiedot selvitettiin kyselylomakkeella.


Naisilla erot selkeämpiä



Seurannan aikana fyysinen toimintakyky aleni keskimäärin prosentin vuodessa. Suhteelliset muutokset olivat suurimpia lihasvoimissa ja pienimpiä tutkimukseen osallistuneiden pituuksissa, painoissa ja painoindekseissä.

Miehillä heikkenivät eniten vartalon lihasvoimat, noin 2 prosenttia vuodessa. Naisilla sen sijaan eniten heikkenivät ylä- ja alaraajojen lihasten kestävyys, noin 1,8 prosenttia vuodessa. Miesten muutokset fyysisessä toimintakyvyssä olivat suurempia kuin naisten, mutta naisilla esiintyi enemmän yksilöllisiä eroja. Fyysisen toimintakyvyn muutokset eri osa-alueilla eivät välttämättä olleet suoraviivaisia.

Naisilla erot fyysisessä toimintakyvyssä eri työn kuormitusryhmien välillä olivat selkeämpiä kuin miehillä. Kun seurannan lopussa tarkasteltiin tutkimukseen osallistuneita, todettiin että kevyttä työtä tehneillä oli parempi toimintakyky kuin raskasta työtä tehneillä. Tosin ryhmien välisiin erojen suuruuteen vaikutti myös se, mitä kuormittavuuden arviointimenetelmää oli käytetty eli oliko asiaa arvioinut henkilö itse vai asiantuntija.


Lyhyempi työaika ja työn kierto



Ikääntyvien työntekijöiden työn fyysistä kuormittavuutta pitäisi vähentää, jotta he jaksaisivat työssään viralliseen eläkeikään saakka. Keinoina voisivat olla esimerkiksi lyhyempi työaika ja työn kierto. Myös työtehtävien muuttaminen enemmän ohjaavaan suuntaan mestari-kisälli periaatteella voisi helpottaa ikääntyvien työntekijöiden jaksamista. Työn kuormittavuus tulisi siis entistä paremmin huomioida, kun määritetään eri alojen eläkeikiä.

Työn kuormittavuutta arvioitaessa olisi tärkeätä, että siinä huomioitaisiin paitsi asiantuntijan arvio myös työntekijän itsensä kokema kuormittavuus. Tällöin arvioinnissa tulisi paremmin esille sellaiset yksilön henkilökohtaiset ominaisuudet, jotka vaikuttavat työntekijän kuormittumiseen työssä. Näitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi henkilön pituus, paino ja fyysinen kunto.

Minna Savinaisen työterveyden alaan kuuluva väitöskirja Physical Capacity and Workload among Ageing Workers (Ikääntyneiden työntekijöiden fyysinen toimintakyky ja työn kuormittavuus) tarkastettiin Tampereen yliopistossa 3. syyskuuta 2004.





Sivukartta

Kaikki joukolla kuntotalkoisiin!
Rasvaa polttaakseen kannattaa pitää taukoja harjoituksessa
Murrosikäiset laiskoja liikkumaan
Liikuntariemu pintaan
Retkeile kesällä
Kuinka vähän liikuntaa on tarpeeksi?
Vesijumppa sopii ihan jokaiselle
Liikunta auttaa vaihdevuosi-ikäisiä naisten terveyden kohentamisessa
Petankki vaatii rauhallisuutta ja tarkkuutta
Liikunnan harrastaminen keski-iässä estää dementiaa
Liikunta ehkäisee tulevien vuosien rasvakertymää
Lataa tehokas sauvajumppaohje
Pilates tekee keskivartalosta voimapesän
Lihaksisto kaipaa säännöllistä huoltoa
Kuuletko lumikenkien kutsun?
Kypärä suojaa laskettelijoita päävammoilta
Suomalaisten liikunta liian kevyttä
Talvisen sauvakävelyn vinkit
Koko perhe yhdessä liikkeelle
Kävely yhtä tehokasta kuin sauvakävely
Jokainen liikuntasuoritus ei vaadi urheilujuomaa
Lääkäreiltä toivotaan lisää liikuntaneuvontaa
Lipposen mielestä uimataidossa selviä puutteita
Kuinka tarttua liikkumattomuuden ytimeen?
Haukkaa puolet liikuntapiirakasta
Tekniikalla lisää tehoa sauvakävelyyn
Fyysisesti raskas työ ei ylläpidä kuntoa
Aktiiviset iäkkäät voivat psyykkisesti paremmin
Alokkaiden kunto ennätyksellisen huono
Maitohappo on sittenkin hyödyksi lihaksissa
Kunnossa kaiken ikää -ohjelmalle jatkoa
Uusi menetelmä osteoporoosin ehkäisyyn
Liikunta suojaa tyypin 2 diabetekselta myös pienenä syntyneillä
Iän ei tarvitse olla tanssijan kahle
Jumppaa kotikuntoilijoille TV2
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi