Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Liiku ja voi hyvin

Koko perhe yhdessä liikkeelle


16.12.2004 Helena Collin

Pakkasmaisema siintää ikkunasta. Lumi suorastaan houkuttelee ulkoilemaan. Tartu tuumasta toimeen, pukeudu ja riennä kinokseen.

kuva: Mika Kanerva
Perinteiseen jouluun kuuluu hyvästä ruuasta nauttiminen. Silloin liikuntaa ei kannata unohtaa. Kun koko perhe on koolla, voi liikuntaa harrastaa yhdessä.

- Terveyden kannalta liikuntaa kannattaa harjoittaa ympäri vuoden joulun aikaa unohtamatta. Terveysliikunnan yksi tärkeimmistä kriteereistä on säännöllisyys, sanoo viestintäpäällikkö Sirpa Arvonen Suomen Ladusta.

- Jouluna on usein lomaa ja aikaa enemmän kuin arkena, joten silloin kannattaa käyttää tilaisuutta hyväksi. Joulun ajan liikunnan voi ottaa rentoutumisen kannalta.

Aikuiset mukaan pihaleikkeihin



kuva: Suomen Latu ry
Arvonen myös kehottaa harrastamaan jouluna sellaisia lajeja, jotka kuuluvat tähän vuoden aikaan.

- Jouluna usein jumppasalit ja muut liikuntapaikat ovat kiinni, joten kannattaa mennä luontoon esimerkiksi kävelemään tai hiihtämään. Myös harvinaisemmat lajit kuten lumikenkäily on mahdollista kotimetsässä.

- Pihaleikit koko perheen voimin antavat roiman liikunta-annoksen niin lapsille kuin aikuisillekin. Ja samalle koko perheen viettää aikaa yhdessä.

Pukeudu kerroksittain



Joulun ajan säät vaihtelevat eri puolilla Suomea valtavasti. Arvonen muistuttaa, että kova pakkanen ei ole este ulkoilulle, vaan kaikki on kiinni pukeutumisesta.

- Lämpömittarin pakkaslukema ei kerro koko totuutta, vaan tuuli vaikuttaa melkoisesti pakkasen purevuuteen. Kannattaa pukeutua kerroksittain ja myös pää kannattaa suojata hyvin. Jos on liukas keli, niin kenkiin suosittelen liukuesteitä.

- Liikunta voi harrastaa toki kotona sisälläkin, esimerkiksi pitää pieniä jumppa- ja venyttelytuokioita.

(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Temppuileva perhe
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Perinneleikkituokio
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Lisää talviliikuntalajeista Suomen Ladusta

Vinkkejä talviliikuntaan



  • Jos on pilvetön pouta sää, lähde iltakävelylle katselemaan tähtiä.

  • Pyydä mummoa tai ukkia muistelemaan, millaisia leikkejä he ovat leikkineet lapsena. Leikkikää sitten yhdessä ko. leikki.

  • Jos on liukasta, ota kävelysauvat tai sauvat mukaan. Sauvoilla voi myös tehdä voimisteluliikkeitä lenkin lomassa.

  • Ota eväät mukaan retkelle. Kuuma juoma ja piparit maistuvat luonnossa maukkailta.

  • Sivukartta

    Kaikki joukolla kuntotalkoisiin!
    Rasvaa polttaakseen kannattaa pitää taukoja harjoituksessa
    Murrosikäiset laiskoja liikkumaan
    Liikuntariemu pintaan
    Retkeile kesällä
    Kuinka vähän liikuntaa on tarpeeksi?
    Vesijumppa sopii ihan jokaiselle
    Liikunta auttaa vaihdevuosi-ikäisiä naisten terveyden kohentamisessa
    Petankki vaatii rauhallisuutta ja tarkkuutta
    Liikunnan harrastaminen keski-iässä estää dementiaa
    Liikunta ehkäisee tulevien vuosien rasvakertymää
    Lataa tehokas sauvajumppaohje
    Pilates tekee keskivartalosta voimapesän
    Lihaksisto kaipaa säännöllistä huoltoa
    Kuuletko lumikenkien kutsun?
    Kypärä suojaa laskettelijoita päävammoilta
    Suomalaisten liikunta liian kevyttä
    Talvisen sauvakävelyn vinkit
    Koko perhe yhdessä liikkeelle
    Kävely yhtä tehokasta kuin sauvakävely
    Jokainen liikuntasuoritus ei vaadi urheilujuomaa
    Lääkäreiltä toivotaan lisää liikuntaneuvontaa
    Lipposen mielestä uimataidossa selviä puutteita
    Kuinka tarttua liikkumattomuuden ytimeen?
    Haukkaa puolet liikuntapiirakasta
    Tekniikalla lisää tehoa sauvakävelyyn
    Fyysisesti raskas työ ei ylläpidä kuntoa
    Aktiiviset iäkkäät voivat psyykkisesti paremmin
    Alokkaiden kunto ennätyksellisen huono
    Maitohappo on sittenkin hyödyksi lihaksissa
    Kunnossa kaiken ikää -ohjelmalle jatkoa
    Uusi menetelmä osteoporoosin ehkäisyyn
    Liikunta suojaa tyypin 2 diabetekselta myös pienenä syntyneillä
    Iän ei tarvitse olla tanssijan kahle
    Jumppaa kotikuntoilijoille TV2
    Lähetä linkki
    Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

    Vastaava ohjelmatoimittaja.

    Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi