Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Liiku ja voi hyvin

Pilates tekee keskivartalosta voimapesän


18.5.2005 Rita Trötschkes

Pilates on kehonhallintamenetelmä, jonka erityistavoitteena on edistää hyvää ryhtiä ja kehotietoisuutta. Pilates on vaikuttanut jo 10 vuoden ajan suomalaiseen liikuntaan siten, että monet ohjaajat ovat sisällyttäneet Pilates-liikkeitä voimistelu-
ohjelmiinsa, vaikka tästä ei yleensä mainita mitään.


kuva: Rita Trötschkes
Kun tanssija Leena Rouhiainen oli 26-vuotias, hän luki kanadalaisesta tanssistudiosta ja Pilateksesta, joka voisi auttaa häntä selkävaivoissa.

Opiskeltuaan Kanadassa muutaman vuoden Leena Rouhiainen palasi uuden opin ja vahvemman selän turvin takaisin Helsinkiin, missä hän nykyään valmentaa uusia Pilates-ohjaajia sekä opettaa näyttelijöitä ja tanssijoita Teatteri-
korkeakoulussa.

- Periaatteessa Pilates-liikkeistö on tarkoitettu terveelle keholle - sairauksien ennalta ehkäisyksi, mutta sillä voidaan hoitaa myös vammoja ja kuntouttaa. Silloin tarvitaan tietysti yksilökohtaista ohjausta, kertoo Leena Rouhiainen.



Haastattelujen kuunteluun tarvittavan, ilmaisen Real One Playerin saat ladattua täältä.

» Real One Player



Pilates on aktiivinen keho ja mieli-laji.
Kesto 57 sekuntia.


Elitistisestä kiinnostuksesta arkikäyttöön



Rita Trötschkes
Alunperin menetelmän kehitti saksalainen Joseph Pilates, joka muutti Yhdysvaltoihin 1900-luvun alussa. Pilates muodosti käsityksensä oman empiirisen tiedon kautta ja kuntoutti itsensä sairauksista kuten riisitaudista, reumaattisesta kuumeesta ja huonokuntoisuudesta.

Hänellä oli New Yorkissa kuntostudio, missä hän työskenteli monien kuuluisien näyttelijöiden kuten Gregory Peckin, Katherine Hepburnin ja tanssijoiden kuten Martha Grahamin kanssa. Vain harvat ja valitut olivat tietoisia menetelmistä.

- 60-vuotiaasta Joseph Pilateksesta on valokuvia, joissa hän juoksee talvella pelkissä shorteissa New Yorkin kaduilla karaistakseen itseään, sanoo Leena Rouhiainen.

Vaikka Joseph Pilatekseen liittyi kokonainen elämänfilosofia ruokavaliosta joogaan ja kehohoitoon asti, tunnetaan Suomessa lähinnä toiminnalliseen anatomiaan liittyvä Pilates-menetelmä.

- Lattialiikkeistö- ja laitetunteja ei ollut alunperin erikseen kuten nykyään, vaan kullekin asiakkaalle räätälöitiin omat tunnit, kertoo Leena Rouhianen.

Perusidea on säilynyt, vaikka menetelmä elää koko ajan



kuva: Rita Trötschkes
Vaikka Pilates kirjasi liikkeistöään (lattiamenetelmän klassista repertuaaria) selityksin ja valokuvin jälkipolville muistiin, muuttaa menetelmä jatkuvasti muotoaan. Ei ole kahta ohjaajaa, jotka opettaisivat Pilatesta aivan samoin.

Perusidea on sentään säilynyt: "hyvin harjoitettu poikittainen vatsalihas tukee selkärankaa ja auttaa syvennettyä hengitystä". "Power house" eli voimapesä sijaitsee lantion, hartioiden ja kylkiluiden välisellä alueella, ja käsittää lantionpohjan lihakset sekä vatsalihaskorsetin.

Ryhtiongelmia syntyy yleensä siitä, että lantio on kallistunut taakse- tai eteenpäin. Silloin ei ole mahdollista käyttää vatasalihaksia oikein.




Jokainen ohjaaja tuo Pilatekseen oman tietotaitonsa.

Kesto 1 minuutti, 15 sekuntia.


Alkuperäinen liikkeistö oli hyvin vaativaa eikä siihen kuulunut kuin muutamia pienvälineitä kuten keppi, renkaat ja ”fitness circle” sekä isoja laitteita, joiden nimet ovat trapetsipöytä, ihmetuoli, cadillac, iso- ja pikkutynnyri.


- Uuden tutkimustiedon tukemana on ruvettu korostamaan myös lantiopohjan lihasten tärkeyttä, koska katsotaan, että niillä on yhteys hyvää ryhtiä ylläpitäviin syviin selkälihaksiin ja poikittaiseen vatsalihakseen.

Muutamat suomalaiset tanssijat ja fysioterapeutit ovat opiskelleett kehittäneet menetelmää, joka leviää uusien harrastajien pariin.

- Oikeastaan voisi puhua Pilateksen jälkeisestä elämästä, sillä uudet ohjaajat muuttavat menetelmää lisäämällä siihen omia sovelluksiaan ja muita keho- ja mielitekniikoita.


Poikittaisen vatsalihaksen eli voimapesän aktivointia
Kesto 2 minuuttia, 4 sekuntia.

Ei-urheilullisia tunteja



kuva: Rita Trötschkes
Leena Rouhiainen opettaa tunneillaan hyvän olon ja rauhoittumisen kokemista.

- Tuntini ovat rauhallisia ja keskittyneitä, sillä haemme tuntumaa kroppaan ja lantionpohjan lihaksiin. Käytän kuminauhaa silloin tällöin, vaikka se ei ole alunperin kuulunut pienvälineisiin kuten ei myöskään suurta suosiota saavuttanut Pilates-pallo.

- On niin pidentynyt olo, sanovat tunneilla kävijät.

Pilates ei sisällä aerobista kestävyysharjoitusta, sillä pulssia ei erityisesti rasiteta. -Suosittelen, että Pilateksen ohella harrastaa uintia tai sauvakävelyä.




Miten Pilates vaikuttaa?



kuva: Rita Trötschkes
Marja Putkiston kehittelemän "Method Putkisto Pilateksen" www-sivuilla mainostetaan, että Pilateksen avulla pääsee monenlaisesta vaivasta kuten selkä- ja hartiakivuista eroon.

- Niin helppoa se ei sentään ole, sanoo Leena Rouhiainen. Pilates antaa lähinnä mahdollisuuksia sitkeän harjoittelun seurauksena, mutta mitään täsmällistä ei voida luvata. Jokaisen keho on erilainen, joten lopputulosta on vaikea yleistää.

- Uskon vahvasti, että mikä tahansa liikunta parantaa aineenvaihduntaa. Syvähengitys tuottaa enemmän happea, jolloin aineenvaihduntakin paranee. Kun vatsa- ja rintakehäontelon painevaihtelu on voimakasta, saavat sisäelimet hengityksen avulla hierontaa, kuvailee Leena Rouhiainen Pilates-harjoitteita.



Rauhallinen alku muuttuu hikijumpaksi
Kesto 1 minuutti, 20 sekuntia.

Tulokset yksilöllisiä



kuva: Rita Trötschkes
Verrattuna muihin voimisteluohjelmiin Pilatekseen liittyy sellainen etu, että sen liikkeitä on analysoitu. Pilates-harjoitteiden vaikutuksia on arvioitu mm. luotisuoraan otetuilla valokuvilla. Silmämääräisesti ryhti on parantunut noin 10 Pilates-tunnin jälkeen - ennen ja jälkeen. Mittausten mukaan myös voimaan ja liikkuvuuteen on tullut muutoksia.

- Tunneillani saa selkeitä ohjeita siitä, miten lihakset aktivoidaan tietyssä järjestyksessä, jotta syvähengitystä varmasti tapahtuu. Hiljattain eräs laulaja kertoi oppineensa oikean hengityksen vasta Pilates-tunnilla.



Miten Pilates-laitteet eroavat kuntosalilaitteista?
Kesto 1 minuutti 24 sekuntia.



(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)» (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Joseph Pilateksen kehittämiä laitteita (englanniksi)

Sivukartta

Kaikki joukolla kuntotalkoisiin!
Rasvaa polttaakseen kannattaa pitää taukoja harjoituksessa
Murrosikäiset laiskoja liikkumaan
Liikuntariemu pintaan
Retkeile kesällä
Kuinka vähän liikuntaa on tarpeeksi?
Vesijumppa sopii ihan jokaiselle
Liikunta auttaa vaihdevuosi-ikäisiä naisten terveyden kohentamisessa
Petankki vaatii rauhallisuutta ja tarkkuutta
Liikunnan harrastaminen keski-iässä estää dementiaa
Liikunta ehkäisee tulevien vuosien rasvakertymää
Lataa tehokas sauvajumppaohje
Pilates tekee keskivartalosta voimapesän
Lihaksisto kaipaa säännöllistä huoltoa
Kuuletko lumikenkien kutsun?
Kypärä suojaa laskettelijoita päävammoilta
Suomalaisten liikunta liian kevyttä
Talvisen sauvakävelyn vinkit
Koko perhe yhdessä liikkeelle
Kävely yhtä tehokasta kuin sauvakävely
Jokainen liikuntasuoritus ei vaadi urheilujuomaa
Lääkäreiltä toivotaan lisää liikuntaneuvontaa
Lipposen mielestä uimataidossa selviä puutteita
Kuinka tarttua liikkumattomuuden ytimeen?
Haukkaa puolet liikuntapiirakasta
Tekniikalla lisää tehoa sauvakävelyyn
Fyysisesti raskas työ ei ylläpidä kuntoa
Aktiiviset iäkkäät voivat psyykkisesti paremmin
Alokkaiden kunto ennätyksellisen huono
Maitohappo on sittenkin hyödyksi lihaksissa
Kunnossa kaiken ikää -ohjelmalle jatkoa
Uusi menetelmä osteoporoosin ehkäisyyn
Liikunta suojaa tyypin 2 diabetekselta myös pienenä syntyneillä
Iän ei tarvitse olla tanssijan kahle
Jumppaa kotikuntoilijoille TV2
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi