Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Liiku ja voi hyvin

Liikunta auttaa vaihdevuosi-ikäisiä naisten terveyden kohentamisessa


19.3.2006 Radion tiedeuutiset, Tampereen yliopisto

Lähes päivittäinen puolen tunnin reipas kävely kohentaa selvästi vaihdevuosiiikäisten naisten terveyttä, osoittaa lääketieteen lisensiaatti Tuula-Maria Asikaisen väitöstutkimus. Hyöty saavutettiin, vaikka liikunta jaettiin kahteen osaan päivittäin.


Samansuuntaisia havaintoja on saatu ns. epidemiologisissa tutkimuksissa, mutta UKK-instituutissa Tampereella tehdyssä väitöstyössä asiaa selvitettiin satunnaistetussa ja tiukasti kontrolloidussa kokeessa. Suurin osa liikunnan terveysvaikutuksia koskevista tutkimuksista on tehty miehillä, joilla ei ole vaihdevuosien kaltaista muutosta elimistön hormonituotannossa.

Koehenkilöinä oli 250 keski-ikäistä, 42-63 vuoden ikäistä naista, jotka olivat saavuttaneet vaihdevuodet 2-10 vuotta aiemmin. He olivat terveitä, normaalipainoisia tai lievästi ylipainoisia eivätkä olleet harrastaneet aiemmin liikuntaa säännöllisesti. Osallistujista puolet käytti hormonikorvaushoitoa. Vertailuryhmänä oli samanlaisia naisia, joita ei ohjattu muuttamaan elämäntapojaan.

Liikuntaohjelmat suunniteltiin yksilöllisesti siten, että tavoitesyke sen aikana oli keskimäärin 118, 124 tai 131 lyöntiä minuutissa. Kävelyn kesto määriteltiin tavoitellun energiankulutuksen mukaan: tavoitteeksi asetettiin joko 1000 tai 1500 kcalin kulutus. Erilaisia ryhmiä syntyi tällä tavoin kuusi. Liikunta toteutettiin kävelynä ja siihen käytetty aika vaihteli puolesta tunnista tuntiin päivittäin, viitenä päivänä viikossa. Osa ryhmistä teki kaksi kertaa viikossa 15-20 minuutin mittaisen voimisteluohjelman. Harjoittelujakso kesti toisilla neljä kuukautta, toisilla puoli vuotta. Koehenkilöt noudattivat annettua liikuntaohjelmaa tunnollisesti ja keskeyttäneitä oli vähän.

Liikunnan vaikutusta verrattiin eri mittarein ennen ja jälkeen harjoittelujakson. Pieninkin liikuntamäärä paransi sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa osoittavia mittareita. Mitä enemmän liikuntaa harjoitettiin, sitä enemmän kunto koheni eli käytetyt harjoitusmäärät eivät olleet enimmilläänkään liian suuria.

Harjoittelu paransi maksimaalista hapenkulutusta, laski kehon rasvaprosenttia sekä lepotilassa mitattua verenpainetta, pudotti painoa ja alensi veren paastoglukoosipitoisuutta. Kävelytestin ja alaraajojen lihaskuntotestin tulokset paranivat ja liikunta paransi myös mielialaa. Psyykkinen vaikutus näkyi pienimmilläkin liikuntamäärillä eikä liikunnan määrä vaikuttanut mielialan kohentumiseen.. Hormonikorvaushoito ei vaikuttanut tuloksiin millään tavoin.

Vartalon lihasvoimaan, ylävartalon lihaksiin tai venyvyyteen tarjottu liikunta ei vaikuttanut. Se ei vaikuttanut myöskään rasva-aineenvaihduntaan. Tuula-Maria Asikainen arvioi aiempien tutkimusten perusteella syyksi sen, että liikuntasuoritukset olivat suhteellisen kevyitä eikä kuntojakso ollut riittävän pitkä.


Sivukartta

Kaikki joukolla kuntotalkoisiin!
Rasvaa polttaakseen kannattaa pitää taukoja harjoituksessa
Murrosikäiset laiskoja liikkumaan
Liikuntariemu pintaan
Retkeile kesällä
Kuinka vähän liikuntaa on tarpeeksi?
Vesijumppa sopii ihan jokaiselle
Liikunta auttaa vaihdevuosi-ikäisiä naisten terveyden kohentamisessa
Petankki vaatii rauhallisuutta ja tarkkuutta
Liikunnan harrastaminen keski-iässä estää dementiaa
Liikunta ehkäisee tulevien vuosien rasvakertymää
Lataa tehokas sauvajumppaohje
Pilates tekee keskivartalosta voimapesän
Lihaksisto kaipaa säännöllistä huoltoa
Kuuletko lumikenkien kutsun?
Kypärä suojaa laskettelijoita päävammoilta
Suomalaisten liikunta liian kevyttä
Talvisen sauvakävelyn vinkit
Koko perhe yhdessä liikkeelle
Kävely yhtä tehokasta kuin sauvakävely
Jokainen liikuntasuoritus ei vaadi urheilujuomaa
Lääkäreiltä toivotaan lisää liikuntaneuvontaa
Lipposen mielestä uimataidossa selviä puutteita
Kuinka tarttua liikkumattomuuden ytimeen?
Haukkaa puolet liikuntapiirakasta
Tekniikalla lisää tehoa sauvakävelyyn
Fyysisesti raskas työ ei ylläpidä kuntoa
Aktiiviset iäkkäät voivat psyykkisesti paremmin
Alokkaiden kunto ennätyksellisen huono
Maitohappo on sittenkin hyödyksi lihaksissa
Kunnossa kaiken ikää -ohjelmalle jatkoa
Uusi menetelmä osteoporoosin ehkäisyyn
Liikunta suojaa tyypin 2 diabetekselta myös pienenä syntyneillä
Iän ei tarvitse olla tanssijan kahle
Jumppaa kotikuntoilijoille TV2
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi