Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Laihdutus

Laihduttajan ideapankki


21.8.2007 Rita Trötschkes

Mitä teet kun syömishimosi iskee? Sorrutko syömään lihottavia ruokia, vaikka haluaisit laihduttaa? Pyysimme kesä-
kilpailussamme hyviä ja edullisia vaihtoehtoja herkkujen jatkuvalle napostelulle ja stressisyömiselle. Saimme yli 1000 ideaa sijaistoiminnoille, joilla voi korvata liiallisen syömisen.



kuva:
Mässäilijäluonteen pahin ansa saattaa olla se, että viihtyy kotona lähellä ruokaa. Toki ahmimistarvetta voi rauhoittaa kotioloissa erilaisin keinoin.

Eniten ehdotettiin liikkeelle lähtemistä ja puutarhatöitä. Napostelu on vaikeaa, jos kädet ovat varatut. Siispä luo, askartelee ja puuhaa käsilläsi. Internetissä aika kuluu ja syöminen unohtuu. Myös lemmikin hellittely, oman kullan kanssa ”peittojen pöllyttely” tai koukuttavan pelin pelaaminen voivat olla hyviä keinoja unohtaa mässäily!



Vaikka ahmijan on syytä miettiä syömisiään, puuttuvat vähärasvaiset ruuat ja mielihyvää korvaavat ruokavinkit Laihduttajan ideapankista.
Makeanhimon torjumisen ensiapuna voi käyttää kokemukseen perustuvia kotikonsteja. Professori Aila Rissasen puheenvuorossa on lisää vinkkejä makeanhimon taltuttamiseen.

Arvoimme kaikkien vastanneiden kesken Ristomatti Ratian suunnitteleman rannekellon, jonka voitti Riitta Niemistö Kurikasta.




Spartalaisia kieltoja ja ohjeita koville syöpöille



  • Älä missään nimessä lähde nälkäisenä kauppaan, sillä muutoin ostat herkkuja.
  • Älä poikkea kaupan pulla- tai keksihyllyille lainkaan.
  • Laita kakut ja pullat heti leipomisen jälkeen pakastimeen.
  • Älä osta tuotteita, joissa on yli 5 g rasvaa/100 g (ei koske terveellisiä kaloja).

  • Laita keittiön ovi lukkoon, sillä kenelläkään perheenjäsenellä ei ole ruokailujen välillä asiaa keittiöön.
  • Tee ostoslista kotona valmiiksi ja ohita kaupassa nopeasti kaikki sipsi- ja karkkihyllyt.

  • Pakkotilanteessa tartu mehujäätelöön, kuivattuihin hedelmiin,
    hedelmiin, puhelimeen tai lenkkareihin! Näytä itsellesi, että hallitset ruokaa eikä toisinpäin. Mieti millaisen mallin annat lapsellesi.

  • Muista, että banaani on yhtä helppo ostaa kuin suklaapatukka!
  • Tee 15 punnerrusta - Tämä toimii aina, sillä hengästyneenä ei tee mieli syödä.
  • Aina kun tekee mieli syödä jotain, kaiva vanhat valokuva-albumit esiin tai tutki vanhoja vaatteitasi.
  • Syö alasti tai pienissä vaatteissa peilin edessä. Näky vie pahimman ruokahalun ja tulee yritettyä yhä enemmän soukistua.
  • Kun syömishimo iskee, mene peilin eteen tai kokeile pieniksi käyneitä vaatteitasi.
  • Pidä huolta siitä, että kotona ei ole muuta kuin ”järkevää syötävää”. Palkitse itsesi kerran viikossa jollakin herkulla.

  • Napostelutarpeen ilmaantuessa juo kolme lasia vettä.
  • Pidä ruokapäiväkirjaa, johon merkitset ruoka-ajat, ruuan määrät ja laadun.

  • Pue talvihaalarit päälle ja lähde suolle marjastamaan. Kova rääkki vie kiloja.
  • Laita illalla klo 18 tekohampaat vesilasiin, äläkä laita niitä enää suuhusi ennen aamua. Et pysty mutustelemaan mitään, kun tekarit eivät ole suussa.

    Liiku kauas jääkaapilta



  • Kävele ilman päämäärää ja ihmettele ja valokuvaa luontoa.

  • Lämmitä sauna mieliteon vallatessa ja kylve kunnolla. Nälkäkin unohtuu.
  • Kävele meren rannassa, luonnossa tai kaupungilla.
  • Lähde koiran kanssa pitkälle lenkille tai haku-treeneihin tai leiki lemmikkisi kanssa.

  • Lähde huviajelulle.
  • Lähde shoppailemaan, kulttuuririentoihin
  • Kävele kirjastoon lukemaan lehtiä ja kirjoja.

  • Sauvakävele, rullaluistele, lähde lenkille, hiihdä, pyöräile
  • Leiki tai pyöräile lasten kanssa
  • Kun oikein syöpöttää, mene pihalle juoruamaan naapurisi kanssa pariksi tunniksi.

  • Mene nukkumaan – et voi syödä silloin.
  • Lähde näyteikkunaostoksille.
  • Tutki lintujen puuhia ja tutustu kasveihin.
  • Mene joka päivä juoksulenkille, aluksi vain 2 km:n lenkille.
  • Lähde puistoon keinumaan.
  • Hyvien ystävien seurassa unohdat ruuan.
  • Pulahda uimaan tai avantoon.

  • Paloittele joka aamu esim. porkkanoita pieneen pussiin. Pidä pussia aina mukana. Kun haluat napostella jotain, ota muutama porkkanakuutio taskustasi.

    Torju syöpöttelyä kotona



  • Tietokoneen ääreen on suurempi kynnys viedä ruokaa kuin television ääreen, joten mene nettiin. Lue kaikki maan lehdet ja aikaa kuluu paljon.
  • Pelaa pelejä, kirjoita päiväkirjaa.

  • Surffaile netissä sellaisilla sivuilla, joista saat vertaistukea laihduttamiseen, vinkkejä painonpudotukseen ja muuhun hyvinvointiin. Katsellessasi muita hoikemman profiilin omaavia, saat lisää motivaatiota laihduttamiseen ja syöpöttely unohtuu.
  • Osallistu nettikilpailuihin, pelaa video- tai kännykkäpelejä. Niiden parissa saattaa kulua useampi tunti.

  • Webbihuutokaupoissa riehumiseen menee koko ilta eikä ehdi syödä.
  • Pidä kirjahyllyssä aina hyviä kirjoja ja lehtiä. Kun syömishimo iskee, ota mielenkiintoista luettavaa.
  • Lue ruokalehtiä ja tule kylläiseksi.

  • Pakastusrasiasysteemi: kokoa lautaselle ruoka-annos, jonka puolitat. Laita toinen puolikas pakastusrasiaan ja ota se mukaan seuraavana päivänä töihin. Säästät lounasrahat. Muutamassa kuukaudessa olen tienannut lomamatkarahat äkkilähdölle. Karista kiloja ja matkustele.

  • Tee kirjan lukemisen aikana välitavoitteita kuten ”luen vielä tämän kappaleen ilman syömistä”. Lopulta huomaat, että olet lukenut syömättä useita tunteja. Kirjoja voi lukea syömättä.

  • Jos syöt stressiin, kirjoita mikä ahdistaa tai ottaa päähän, älä syö suruusi.
  • Suklaahimon yllättäessä nauti iso kuppi hyvää teetä ja lue sisustus- tai muotilehteä ja nauti kauniista kuvista.
  • Mene suihkuun tai saunaan ja pese itsesi reippaasti.
  • Soita masentuneelle tai tee vapaaehtoistyötä.
  • Polje kuntopyörää katsellessasi televisiota.
  • Kun nälkä iskee, tikuta hampaat ja pese ne. Puhtaalla suulla ei tee mieli heti syödä.
  • Syö purukumia.
  • Liity Painonvartijoihin: pidä päiväkirjaa, laske pisteet ja osallistu kokouksiin.

    Varatut kädet eivät haahuile ruokaa



  • Käsitöitä tehdessä on todella vaikeaa napostella –veistele vaikka voiveitsiä.

  • Kudo sukkia, virkkaa, ompele, tee ristipistotöitä.
  • Tee ristikoita, sudokuja, pelaa pasianssia, pelaa lasten kanssa pelejä.
  • Maalaa, piirrä, kirjoita kortteja/kirjeitä, askartele.
  • Askartele oma reseptikirjasi, johon keräät ohjeita terveellisistä ja vähäkalorisista ruuista. Saat puuhailla ruuan eli mielipuuhasi parissa, mutta napostelutarve vähenee.

  • Rakenna pienoismalleja.
  • Kerää kiviä ja maalaa niihin eläimiä.
  • Kirjoita paperille kaikki se mitä tekisi mieli syödä, hetken kuluttua A4 on täynnä ja jaksat vain juoda lasin vettä.
  • Elvytä vanha harrastuksesi – soita pianoa tai kitararaa
  • Äänitä tai nauhoita vitsejä tai tee itsellesi tsemppinauha, joka kannustaa.
  • Rakastele pitkään ja hartaasti kumppanisi kanssa.
  • Tee seuraavan päivän ruoka valmiiksi, saat näprätä ruuan kanssa, mutta et syö sitä vasta kuin seuraavana päivänä.
  • Leivo ja vie leipomukset tuliaisina.
  • Vaihda puhtaat lakanat ja mieti miltä tuntuu nukahtaa hyvän tuoksuisiin lakanoihin.
  • Tee lukulista kirjoista, jotka haluat lukea.
  • Hoida kauneuttasi, tee kasvo-, käsi- tai jalkahoito.
  • Kokoa palapeli.
  • Keräile postimerkkejä, hyönteisiä tai sarjakuvia.
  • Aloita uusi harrastus, joka korvaa syömisen.

    Liikuntaa ja itsekuria löhöilevälle ahmijalle



  • Polje kuntopyörää televisiota katsellen.
  • Mene kuntosalille, jumppaan, lenkille.
  • Tanssi mielimusiikkisi tahdissa kotona.
  • Hyppele hyppynaurulla 30 minuuttia päivässä.
  • Aloita uusi kuntoilulaji.
  • Tanssi rivitanssia - sitä voi tanssia myös yksin kotona.
  • Mene lavatansseihin - siellä tulee tanssittua jopa 5 tuntia eikä muista syödä ja juoda.

  • Palkkaa ystäväsi personal trainer -tehtävään. Anna hänelle valtuudet patistaa sinut lempeästi, mutta tiukasti kuntoilun pariin tekosyitä ja selityksiä kuuntelematta. Palkaksi voit luvata jotain vastaavaa eli tsemppaatte toisianne vuorotellen.

    Ajatustyö vie ruokahalun



  • Syömisen sijaan lähde vaatekauppoihin haaveilemaan pienemmistä vaatteista.
  • Mieti, mikä olisi mielestäsi sopiva paino ja kirjoita tuo kilomäärä keittiöön näkyville niihin paikkoihin, joista kaivelet ruokaa.

  • Laita jääkaapin oveen kuva, jossa on oma pääsi, mutta sellainen vartalo, jonka haluat. Hiljalleen alkaa ahmijasta tulla tavallinen syöjä ja paino putoaa.

  • Aina kun tekee mieli ahmia, katso vanhaa valokuvaa, jossa olit hoikempi.
  • Katsele ohjelmia liian lihavista ihmisistä.

  • Valitse vaatekuvastosta langanlaiha malli, jolla on rumat kasvot. Laita kuva jääkaapin oveen ja kuvittele omat kauniit kasvosi tilalle.

  • Kuuntele lintujen laulua makuuasennossa, silmät kiinni ja rentoudu.

  • Kun tekee mieli herkkuja, mieti herkkujen huonoja puolia ja sitä mitä tapahtuu, kun syö, syö, syö, ei liiku.

  • Jos alkaa tehdä mieli ostaa jotain, laske päässäsi paljonko mielihalusi maksaa. Laita summa säästöpossuun ja osta joskus säästyneillä rahoilla uudet kengät.

  • Jos mielesi tekee makeaa, mieti hetken sitä, että joudut kävelemään ainakin tunnin reipasta vauhtia kuluttaaksesi makean tuomat kalorit. Mikään makea usein syötynä ei ole sen arvoista.

    Hyötyliikuntaa



  • Poimi marjoja, sienestä.
  • Hakkaa halkoja ja tee risusavottaa.
  • Keskity puutarhatöihin: haravoi, käännä kukkapenkin maa, lannoita, kitke rikkaruohot.
  • Hoida kodin parveke- ja viherkasveja.
  • Hyötylenkki: jotain ostettavaa tai asia hoidettavana? Mene kauppaan toiselle puolen kaupunkia ja tietysti kävellen!
  • Mene kalaan.
  • Tee ruokaostokset kävellen, valitse kauimpana oleva kauppa.

    Syömiskohtauksen iskiessä tartu kotitöihin



  • Siivoa kaapit ja komerot.
  • Järjestele ja viikkaa vaatteesi.
  • Järjestele yksi laatikko/hylly mistä tahansa huoneesta.
  • Siivoa, pese ja vahaa auto, siinä menee rattoisasti aikaa.
  • Laita mielimusiikkisi soimaan ja siivoa kotisi tanssien
  • Siivoa vaatekaappiasi ja kokeile vaatteitasi. Mieti miltä näytät pieniksi käyneissä farkuissasi.

  • Ota pölyrätti kouraan ja pyyhi pölyt.
  • Pese wc-pönttö - tekeekö mielesi vielä syödä? Jos vastaat kyllä, huolla myös lattiakaivo!

  • Pese pyykkiä tai tiskaa käsin.
  • Kunnosta ja remontoi kotiasi

  • Roikota jääkaapin ovessa magneetilla pölyrättiä - aina kun tekee mieli aukaista kaappi, tartu rättiin!

    :: Takaisin ::



    » Useimmille makeanhimo on opittu juttu
    » Makeanhimon taltuttajat kokemuksen mukaan

    Keksitkö lisää vinkkejä?




    Nimi


    Sähköposti

    Terveysniksi



  • Sivukartta

    Useimmille makeanhimo on opittu juttu
    Makeanhimon taltuttajat kokemuksen mukaan
    Laihduttajan ideapankki
    Kännykällä paino kuriin?
    Aivoissa tapahtuu muutoksia ruokailun aikana
    Teestä saattaa olla apua laihduttajille
    Ehkäisypilleri ei lihota
    Lapsen painopulman hoito vaatii elämäntapamuutosta koko perheeltä
    Miksi proteiinipitoinen ruoka vähentää ruokahalua
    Lihavuutta halutaan ehkäistä alentamalla terveellisen ruuan verotusta
    Kuitu täyttää paremmin kuin proteiini
    Miten luusto pysyy vahvana ja mieli kylläisenä?
    Miksi kaikki sohvalla viihtyvät eivät liho?
    Dieetissä pysyminen tärkeämpää kuin dieetin tyyppi
    Painonvartijat tuntee "Laihdutuksen hauskat harhaluulot"
    Jäätelön energiapitoisuuksissa suuria eroja
    Vähähiilihydraattinen dieetti laihduttaa vähintään yhtä hyvin kuin vähärasvainen
    Syömistä ei hallita syömättä
    Liika rasva ja makeus pois ruokapöydästä
    Kohtuullisesti rasvaa ja riittävästi maitoa pitävät painon kurissa
    Lääkärin resepti: Lainsäätäjä lapsia laihduttamaan
    Lihominen ja verensokeri kuriin
    Aito Unelma
    Vaihtoehtoisia teitä hyvinvointiin
    Lähetä linkki
    Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

    Vastaava ohjelmatoimittaja.

    Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi