Siirry suoraan sisältöön
YLE
YLE Uutiset Ohjelmaopas Palaute YLE A-Ö terveyshakTerveyshaku:
|YLE| Terveys
(linkki aukeaa uuteen ikkunaan)Pieni päätös päivässä
Terveysuutiset
Tutkittua
välike
Mielenterveys
Päihteet ja tupakka
Seksuaalisuus
Yhteiskunta
välike
Ruoka ja terveys
» Laihdutus
» Reseptit
Keho ja mieli
Liiku ja voi hyvin
Luonto hoitaa
Vauvan aika
välike
Testit
Terveyslinkit
Yhteystiedot
Palaute
välike
Testaa elinikäsi
Elämä pelissä
 

Laihdutus

Useimmille makeanhimo on opittu juttu


21.8.2007 Rita Trötschkes

Laihduttamiseen liittyy monia harhaluuloja siitä, miten
aineenvaihduntaa voi edistää ja painonpudotusta nopeuttaa. Makeanhimoa voi torjua monin kotikonstein, mutta mikä pysäyttää ruuan ahmimisen ja milloin ahmiminen on jo sairautta? Entä mikä on sisäsyntyistä kannibalismia?



Jokaisella meistä on luontainen mieltymys makeaan. Makeasta saa mielihyvää, mutta tie voi olla tuhoisa, jos annoskoko vain suurenee ja ruokahimo kasvaa. Sairaalloiset ahmijat käyttävät ruokaa ahdistuksen ja masennuksen helpottajina. Yhdistelmä ”rasvainen ja makea” aiheuttaa kylläisyyden ja mielihyvän tunnetta ahmijoille.



kuva: Aila Rissanen
- Joka vuosi täytyy laihdutukseen liittyvät asiat pukea uuteen muotoon, jotta se olisi tietona maittava, naurahtaa professori Aila Rissanen.

Hän toimii HYKS:n lihavuustutkimus-
yksikön johtajana ja on sanonut mielipiteensä makeanhimosta ja sen torjumisesta jo vuodesta 1968 lähtien.



Makeanhimo lihottaa



- Makeanhimo ei lähde liikkeelle vain yhdestä syystä, vaan se on monen asian yhdistelmä ja opittu juttu. Ahmiminen ja ruokahimo syntyvät yleensä nälkäisenä. Niinpä kannattaa välttää näläntunnetta ja syödä säännöllisesti, jolloin ahminta ei laukea niin helposti, sanoo Aila Rissanen.

- Ahmijoita on monenlaisia: eräät suurentavat annoskokoa ja ’tankkaavat’, toiset mässäilevät makealla. Turta olo johtuu siitä, että aivokuoren verenkierron hidastuessa tulee raukea olo ja ahdistukseen liittyvät radat herpaantuvat.

Potilaina sairaalloisia ahmijoita



kuva: Juha-Pekka Inkinen
- Vain pienellä osalla on biologiansa vuoksi erityinen alttius ahmia. Heillä mielialaa säätelevä serotoniinin pitoisuus on tavanomaista pienempi. Se suurenee ahmimisen tuloksena ja silloin olokin helpottuu. Näiden ihmisten mielialalla on taipumusta aaltoilla enemmän kuin muilla, kuvailee Aila Rissanen.

- Sairaalloiset ahmijat eivät ahmiessaan yleensä haista ja maista paljonkaan. He syövät mieluusti hiilihydraatteja, mutta myös vaikkapa jäisen pitsan.

Aila Rissanen hoitaa HYKS:n syömishäiriöyksikössä
ahmintataipumuksesta kärsiviä potilaita, joista osa käyttää aivojen serotoniinipitoisuutta suurentavia lääkkeitä varsinkin pimeinä vuoden aikoina.

- Myös liikunnalla ja valohoidolla voi jonkin verran korjata ahmijoiden biologiaa, hän sanoo.


Miten opittua makeahimoa voi torjua?



kuva: Juha Silander
- Suurimmalla osalla ihmisistä makeanhimo on täysin opittu juttu. Varsinkin lapsia ja nuoria pitäisi varoittaa nopeasti vaikuttavista
hiilihydraateista ja supermakeista virvoitusjuomista, jotka totuttavat juomaan ja syömään aina lisää. Näin ovat hampaatkin vaarassa, varoittaa Aila Rissanen.

- Runsassokerisissa tuotteissa on yleensä vähän muuta kuin energiaa. Niinpä sanotaankin, että niissä on tyhjiä kaloreita.

- Makeanhimoon voi vaikuttaa korvaamalla sokeria pitkäketjuisilla hiilihydraateilla. Myös nämä hiilihydraatit suurentavat serotoniinipitoisuuksia.

- Erinomainen pitkäketjuisten hiilihydraattien lähde on
kuitupitoinen kokojyvävilja. Jos sen nauttii rauhassa nautiskellen, muuttuu se suussa makeaksi, sanoo Aila Rissanen. Esimerkiksi kaurapuuro on hyvä hiiilihydraatti.

- Kaurapuuro on pelastanut yhden suomalaisen sukupolven, mutta se joutui meillä huonoon maineeseen jossain vaiheessa. Yhdysvalloissa kauratuotteet ovat suureen hintaan myytäviä terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Kaurasta voi tehdä monenlaista hyvää, mutta runsaan rasvan kera valmistettuja leivonnaisia on painoaan tarkkailevan syytä varoa.

- Makeanhimon siedätyshoidoista olen kuullut joskus puhuttavan. En tiedä onko makeanhimon siedätyshoidosta olemassa tieteellistä näyttöä. Tavallaan siirtyminen pienempiin annoksiin ja pitkäketjuisten hiilihydraattien käyttö on siedätyshoitoa.




Makeanhimon torjujat



kuva: Rita Trötschkes
Kokemukseen perustuvina kotikonsteina lukijat kertoivat torjuvansa makeanhimoa mm. kromikapseleilla, makeilla hedelmillä, vaniljatipoilla, tummalla suklaalla, viinirypäleillä ja vaikkapa pähkinöillä.

- Osa onkin totta - toiset vinkit toimivat, sanoo Aila Rissanen.

- Kromikapseleista on olemassa jonkinasteista näyttöä kahteen suuntaan. Kriittisesti ajatellen näyttää siltä, että tutkimusten valtaosan mukaan kromikapseleiden vaikutus makeanhimoon on vähäinen.

- Näihin tutkimuksiin on valittu yleensä 30-50 ihmistä, ja ainahan joukossa on myös sellaisia, joihin kromikapselit tehoavat. Näin toimii myös lume. Yksittäisten ihmisten omaa kokemusta pitää kunnioittaa. Silti useimmat kromikapselit ovat vain kallista suolentäytettä, väittää Aila Rissanen.



Vinkkejä makeanhimoon



kuva: AP Graphics Bank
- Lukijoiden ehdottamat päärynä, banaani ja porkkana ovat hyviä vaihtoehtoja makeanhimoisille. Olen ehdottanut potilailleni, että he pitävät jääkaapissa aina sopivia vihanneksia ja hedelmiä. On hyvä, että kotona on aina valmiina ns. vaarattomia tuotteita. Varautuminen makeanhimoon on jo puoli voittoa.

- Olen myös neuvonut säilömään vihanneksia ja hedelmiä purkkiin, sillä jo purkin avaaminen toimintona viivästyttää makeanhimoa.

- Tumma suklaa on hyvässä huudossa erityisesti sen takia, että sen flavonoidipitoisuus on suuri. Sen terveysvaikutukset ovat tulleet uusissa tutkimuksissa viime aikoina korostuneesti esiin elintarviketeollisuuden itse esiin nostamina.

- Tumma suklaa on korkearasvainen tuote, mutta sen rasvakoostumus on suhteellisen hyvä. Suklaassa on antioksidantteja, magnesiumia ja kuparia sekä mielialaan mahdollisesti vaikuttavaa tryptofaania, mutta toisaalta myös paljon tyydyttyneitä rasvoja. Pieni pala tumma suklaata voi hyvinkin torjua makeanhimoa, ehdottaa Aila Rissanen.

- Keinotekoiset makeutusaineet eivät yleensä riitä makeanhimon katkaisemiseen.



Syömisen korvaava toiminta



kuva: Rita Trötschkes
- Vaniljatippojen käyttö makeanhimossa liittynee aistien stimulointiin. Eräs ahmintataipumuksesta kärsivä potilaani nauttii tuoksuista. Hän onnistuu ohittamaan ahmintahimonsa nauttimalla hajuvedestä. Potilas lisää tuoksuaistimukseen vielä tunneaistimuksen silittämällä silkkikangasta.

- Levottomien makeahimoisten kannattaa tehdä jotain käsillään eli korvata syöminen toiminnalla kuten vinkeissäkin ehdotetaan. Ahmijoilla on olemassa liuta temppuja, joilla ahmintaa voi viivästyttää ja syömishalun keskeyttää.

- Vinkeissä mainittu odotusaika ruokahimon vähentämiseksi koskee mitä tahansa himoa. Kun ensimmäiset 5-10 minuuttia saa kulumaan korvaavalla toiminnalla, syömishimo asettuu tai häviää, kuvailee Aila Rissanen.

- Pahat ahmijat kertovat, että syömishalu nousee uudestaan, ja että kyse on kasaumasta ärsykkeitä, joita stressi ja väsymys vain lisäävät. Riittävä uni ja stressin hallinta ovat siis tärkeitä.

- Hyvä laihduttajan keino on ruuan oikeaoppiminen pureskeleminen.

- Näkkileipä on sillä tavalla laihduttajan ruokaa, että sen pureskeleminen kestää kauan. Kannatan muutenkin hidasta syömistä pöydän ääressä, sillä näin ruokaan kiinnittää enemmän huomiota.



Aineenvaihdunnan tehostajat



kuva: Banana Stock Ltd.
- Periaatteessa aineenvaihduntaa ei voi tehostaa millään yksittäisellä ruoka-aineella. Päinvastaiset väitteet ovat humpuukia.

- Toki perusaineenvaihduntaa voidaan kiihdyttää eräiden mausteiden avulla sekä juomalla kahvia, joka lisää lämmön tuotantoa ja kuluttaa ylimääräistä energiaa. Greippi on tyypillinen esimerkki, jota usein ehdotetaan aineenvaihdunnan kiihdyttäjäksi. Jotkut greipin ainesosat ja kuidut vaikuttavat edullisesti kehoon, mutta asiasta ei ole vertailevia tutkimuksia.

- Varsiselleri on sinänsä hyvä, sillä siinä on paljon kuitua ja vettä, ja siksi sen kylläisyyttä lisäävä vaikutus on todettu hyväksi. Joissakin koeolosuhteissa eräät kasvikset voivat kiihdyttää lämmön tuotantoa.

- Kanelitangon sisältämät aineet saattavat vaikuttaa aineenvaihduntaan, mutta näyttö ei ole yksiselitteinen. Sirotemuodossa oleva kaneli tuskin riittää tähän tarkoitukseen.

- Mantelin rasva-valkuaisainekoostumus on erittäin hyvä. Sen
avulla voi jonkin verran säädellä ruokahaluaan. Aila Rissanen ei suosittele, että mantelia syödään rouheena, vaan se (vain yksi tai muutama!) tulee pureskella huolellisesti.


Varo sisäsyntyistä kannibalismia



kuva: AP Graphics Bank
- Täydellisen illuusion tarjoavat ns. laihdutusdieetit. Olen joskus
puhunut sisäsyntyisestä kannibalismista, huudahtaa Aila Rissanen.

- Ihmedieetit ovat yleensä sellaisia, että ne haukkaavat luuta ja lihasta. Erityisesti vanhemmat ihmiset saisivat olla varovaisia, etteivät ”anna” luuta ja lihasta pois. Suhtaudun kypsällä iällä laihduttamiseen varovaisesti.

- Pitkän iän salaisuus on hyvin säilynyt lihas-, luu- ja rasvakudos. Sen takia näyttää siltä, että tietyn iän jälkeen rasvakudos suojaa kehoa. Toki saa liikkua ja rajoittaa turhan ruuan määrää, mutta toivon, etteivät ihmiset tee hallaa itselleen, varoittaa Aila Rissanen.

- Jos haluaa laihtua, ruokavalio tulee muuttaa pysyvästi, muutoin tilanne palaa ennalleen. Kuka tahansa joka siirtyy vähähiilihydraattiselle ja niukkaenergiaiselle ruokavaliolle kuuriluontoisesti menettää elimistöstä tietyn määrän vettä, sanoo Aila Rissanen.

- Elimistöstä poistunut vesi näkyy 3 kilon painopudotuksena 6
kuukaudessa niillä, jotka vaihtavat runsasrasvaisesta ruokavaliosta niukkaenergiaiseen ruokavalioon. Useimmat ihmiset tulkitsevat nämä muutaman kilon heittelyt ihan höpsön optimistisesti.

- Pahinta on se, että kuuriluontoisella laihduttamisella saattaa olla elimistön koostumuksen ja verisuonten seinämien kannalta epäedullisia vaikutuksia, ja nämä kumuloituvat vuosien mittaan.



Miten laihduttajan kannattaa toimia



kuva: AP Graphics Bank Ltd
- Paras tulos saadaan aikaan sellaisella ruokavaliolla, joka selkeästi välttää helposti rajoitettavia tyhjiä kaloreita kuten sokereita ja rasvoja.

- Uusi laihdutukseen liittyvä asia voisi olla se, että ne joilla on terveet munuaiset, voivat nauttia hyvälaatuista proteiinia melko runsaasti, n 1,5 g/painokilo. Proteiinilla on korkea kylläisyysarvo ja se saattaa estää elimistön oman proteiinin hajontaa, vakuuttaa Aila Rissanen.

- Tilanne tosin vaihtelee yksilöllisistä eroista johtuen. Jos kahdella ihmisellä pienennetään energian saantia 500 kilokalorilla/päivä, saattaa toinen laihtua puolet lihaksesta ja puolet läskistä ja toinen voi menettää miltei pelkkää rasvaa. Vaakalukeman muutos on ensimmäisellä suurempi, sillä lihaksen hajotessa elimistö menettää myös paljon vettä, kuvailee Aila Rissanen.

- Jos ihminen jaksaa laihduttaa itseään pelkällä liikunnalla,
saattaisi olla niin, että rasva korvaantuu lihaksella eli paino ei paljon muutu, mutta kunto kasvaa ja vyötärö pienenee. Harvoin
huonokuntoiset ja pyöreät ihmiset malttavat lähteä tällaiseen
liikuntaan, sanoo Aila Rissanen.

Lukijoiden lähettämissä kotikonsteissa neuvottiin vaihtamaan
kevytlevitteiden tilalle voi ja toisaalta voin tilalle kevytlevitteet.

- Yksiselitteisesti ei voi sanoa, kumpi on parempi. Kysymys on tietysti määristä, huudahtaa Aila Rissanen.

Tuoreen voin maku on ylittämätön. Voita voi käyttää ikään kuin homeopaattisina annoksina korostamaan ruuan hedonisia arvoja, miettii Aila Rissanen. -Voin tyydyttyneissä rasvoissa vain jotkut rasvahapot ovat haitallisia, osa neutraaleita ja osa suorastaan hyviä. Pieni määrä voita ei ole myrkkyä.

- Voilaaduissa on eroja kuten kevytlevitteissäkin. Kevytlevitteitä
käytetään yleensä suurempia määriä, koska ne ovat kevyitä, niiden hedoninen arvo ei ole välttämättä yhtä hyvä.

- Laihduttamiseen vaikuttaa ruokavalion ohella levon määrä ja stressi. Stressaantuneen ihmisen kortisolin eritys on suurentunut, mikä hajottaa valkuaisainetta. Stressiä kannattaa siis vähentää erityisesti silloin kun laihduttaa.

- On hyvä muistaa se, että joka kerta kun ryhdymme laihdutuskuurille, kajoamme elimistöön kokonaisuutena. Sellaista laihdutuskuuria, joka veisi vain inhottavaa rasvaa, ei ole olekaan. Mitä rajumpi laihdutuskuuri, sitä enemmän se kajoaa myös muihin kudoksiin, sanoo Aila Rissanen.



:: Takaisin ::



» Makeanhimon taltuttajat kokemuksen mukaan
» Laihduttajan ideapankki

Sivukartta

Useimmille makeanhimo on opittu juttu
Makeanhimon taltuttajat kokemuksen mukaan
Laihduttajan ideapankki
Kännykällä paino kuriin?
Aivoissa tapahtuu muutoksia ruokailun aikana
Teestä saattaa olla apua laihduttajille
Ehkäisypilleri ei lihota
Lapsen painopulman hoito vaatii elämäntapamuutosta koko perheeltä
Miksi proteiinipitoinen ruoka vähentää ruokahalua
Lihavuutta halutaan ehkäistä alentamalla terveellisen ruuan verotusta
Kuitu täyttää paremmin kuin proteiini
Miten luusto pysyy vahvana ja mieli kylläisenä?
Miksi kaikki sohvalla viihtyvät eivät liho?
Dieetissä pysyminen tärkeämpää kuin dieetin tyyppi
Painonvartijat tuntee "Laihdutuksen hauskat harhaluulot"
Jäätelön energiapitoisuuksissa suuria eroja
Vähähiilihydraattinen dieetti laihduttaa vähintään yhtä hyvin kuin vähärasvainen
Syömistä ei hallita syömättä
Liika rasva ja makeus pois ruokapöydästä
Kohtuullisesti rasvaa ja riittävästi maitoa pitävät painon kurissa
Lääkärin resepti: Lainsäätäjä lapsia laihduttamaan
Lihominen ja verensokeri kuriin
Aito Unelma
Vaihtoehtoisia teitä hyvinvointiin
Lähetä linkki
Tätä sivua ylläpitävät Ari Meriläinen ja Rita Trötschkes

Vastaava ohjelmatoimittaja.

Yleisradio OY | Käyntiosoite: Radiokatu 5 Helsinki | Puh: +358 9 14801 fax: +358 9 1480 3215 | etunimi.sukunimi@yle.fi