Omenasta suojaa moniin sairauksiin
17.9. YLE 24/YLE Terveys
Tutkimuksen mukaan runsaasti omenoita syövillä ja siten tärkeitä flavonoideja saavilla ihmisillä riski sairastua sepelvaltimotautiin, aivohalvaukseen, keuhkosyöpään, astmaan tai aikuistyypin diabetekseen on 20 - 60 prosenttia pienempi kuin väestöllä keskimäärin.
Kaikkein eniten väheni keuhkosyövän riski. Omenoiden teho perustuu flavonoideihin, jotka ovat kasvien aineenvaihduntatuotteita. Monien sairauksien arvellaan johtuvan solujen hapettumisesta. Flavonoidit estävät solujen hapettumista.
Flavonoideja tunnetaan noin 4 000 eri lajia. Omenoissa on kversitiini-flavonoidia, joka on ilmeisesti kaikkein hyödyllisintä, kertoo tutkimusta johtanut tutkimusprofessori Paul Knekt.
Appelsiinien ja greippien naringeeni ja hesperitiini vähentävät aivohalvauksen ja astman riskiä. Marjat sisältävät myrisetiiniä, joka suojaa aikuistyypin diabetekseltä. Professori Knektin mukaan suomalaiset saavat flavonodeja ruoastaan melko vähän. Eniten flavonoideja suomalaiset saavat sipulista, omenoista, kukkakaalista, appelsiineista, greideistä sekä marjoista, kuten puolukasta, mustikasta ja herukoista. Flavonoideja on lisäksi teessä ja punaviinissä.
Kelan ja Kansanterveyslaitoksen tutkimus on laajin tähän mennessä flavonoidesta tehty tutkimus. Siinä tutkittiin 20 vuoden ajan 10 000 ihmistä. Tutkimus on julkaistu American Journal of Clinacal Nutrition -lehdessä.
|