Luomuruokaa tavanomaista terveellisempää
26.3. YLEn Ympäristötietopalvelu/YLE Terveys
Luomuruoka sisältää amerikkalaistutkijoiden mukaan tavanomaisesti tuotettua ruokaa enemmän terveellisiä yhdisteitä. Torjunta-aineiden käyttö tavanomaisessa tuotannossa ilmeisesti vaikuttaa ruoan sisältämiin yhdisteisiin.
Luomumarjojen polyfenolipitoisuudet sen sijaan ylsivät vapaasti luonnossa kasvavien marjojen pitoisuuksiin. Kasvit tuottavat vitamiineja, polyfenoleja ja muita antioksidantteja suojellakseen itseään erilaisilta vaaroilta, kuten tuholaisilta tai kuivuudelta. Torjunta-aineilla käsitellyillä kasveilla ei nähtävästi ole suurta tarvetta tuottaa näitä myös ihmiselle hyödyllisiä yhdisteitä. Tutkijoiden mukaan näyttäisi siltä, että käyttämällä kemiallisia torjunta-aineita teemme itse asiassa itsellemme tahattoman karhunpalveluksen. Elintarvikealan lehdessä (Journal of Agricultural and Food Chemistry) julkaistujen tutkimustulosten mukaan luomumarjat ja -vilja sisälsivät jopa 58 prosenttia enemmän polyfenoleja eli antioksidantteja, jotka suojelevat soluja muun muassa sydänsairauksilta ja syövältä, kuin tavanomaisesti viereisellä palstalla tuotetut elintarvikkeet. Luomuruoka sisälsi tavanomaisia tuotteita enemmän myös askorbiinihappoa, jonka elimistö muuttaa C-vitamiiniksi. Luomuruoka tuotetaan käyttämättä kemiallisia torjunta-aineita tai lannoitteita. Tutkimusta johtanut apulaisprofessori Alyson Mitchell Kalifornian yliopistosta arvelee, että tutkimustulos todella osoittaa lisätutkimuksen tarpeen.
Mitchellin tutkimusryhmä vertaili polyfenoleiden ja askorbiinihapon pitoisuuksia karhunvatukoissa, mansikoissa ja viljassa. Vertailussa otettiin huomioon eri tuotantotavat. Mitchellin mukaan seuraavaksi tutkitaan tomaatteja, paprikoita, parsakaalia ja muita vihanneksia. Useat eri tutkimukset todistavat, että runsaasti kasviksia ja hedelmiä sisältävä ruokavalio voi vähentää riskiä sairastua sydänsairauksiin, syöpään ja joihinkin muihin tauteihin. Polyfenolien uskotaan olevan yksi syy vihannesten ja hedelmien terveellisyyteen.
- Me tiedämme, että polyfenolit ovat terveellisiä, mutta emme toistaiseksi tiedä, mitä vaikutusta on polyfenolityypeillä ja niiden määrillä, Mitchell sanoo.
|