Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä
11.11.2004 Johns Hopkins University, American Heart Association's Scientific Sessions/YLE Teema
Suuret E-vitamiiniannokset lisäävät kuolemanriskiä, havaitsivat Johns Hopkins -yliopiston tutkijat Yhdysvalloissa. E-vitamiini, on välttämätön ihmisen elimistölle, mutta yli 400 IU:n (kansainvälisen yksikön) suuruiset annokset ovat haitaksi.
Normaalista ruuasta E-vitamiinia saadaan noin 10 IU:ta ja tavalliset monivitamiinipillerit sisältävät 30-60 IU:n verran tätä yhdistettä. Uusi tutkimus perustuu ns. meta-analyysiin, jossa käytiin läpi aiheesta tehdyt aiemmat tutkimukset. E-vitamiini on ns. antioksidantti, jollaiset nousivat Suomessakin suosioon 90-luvulla. Elimistön vanhemisilmiöität on väitetty hapettumisen eli oksidoitumisen seurausilmiöiksi ja hapettumista estäviä aineita etsittiin pelastukseksi. Asiat eivät ole kuitenkaan näin yksinkertaisia, mutta edelleen antioksidantteja myydään ja käytetään vanhenemista vastaan. Yhdysvalloissa E-vitamiinin suositeltu maksimimäärä on 1500 IU:ta ja uuden tutkimuksen perusteella tutkijat suosittevat enimmäismäärän pudottamista huomattavasti alemmaksi, jopa 400 IU:n tasolle.
Nimenomaan suuret E-vitamiiniannokset eli yli 400 IU:n annokset kasvattivat kuolemanriskiä. Epävarmaksi jäi, oliko E-vitamiinista haittaa vielä 200 IU:n tasolla tai sen alle jäävinä annoksina. Samoin E-vitamiinin vaikutus nuorempiin ihmisiin jäi epäselväksi.
Suurin osa E-vitamiinin käyttäjistä oli keski-ikäisiä tai vanhempia ihmisiä, jollaisia olivat myös meta-analyysin tutkimuksissa mukana. Kaikkiaan tutkimuksissa on ollut mukana 136 000 ihmistä, joita seurattiin eri pituisia aikoja, yhdestä kahdeksaan vuoteen.
|