Ruokavalio vaikuttaa käytökseen?
25.11.2004 BBC/YLE24/YLE Terveys
Huono ruokavalio lapsena saattaa johtaa epäsosiaaliseen ja aggressiiviseen käytökseen, väittää amerikkalaistutkimus.
Etelä-Kalifornian yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan muun muassa proteiinien, sinkin ja B-vitamiinin puutteesta kolmen ensimmäisen ikävuoden seuraa heikko älykkyysosamäärä, mikä puolestaan aiheuttaa myöhemmin epäsosiaalista käytöstä.
Tutkimuksessa seurattiin yli tuhatta mauritiuslaista lasta 14 vuoden ajan. Yksipuolisesti ruokittuja lapsia ajautui kahdeksan vuoden ikäisinä tappeluihin, ja 17 vuoden iässä he muun muassa näpistelivät tai käyttivät huumeita.
Mitä huonommin lapsia ruokittiin pienenä, sitä vaikeampia käytösongelmia heillä oli myöhemmin, tutkimuksessa todetaan. Tutkijat huomioivat eri tekijöitä, kuten sosiaalisen ympäristön, terveydentilan ja koulutuksen.
Tutkimusta on myös kritisoitu. Arvostelijoiden mielestä ruokavaliolla ei voi perustella käytöshäiriöitä vaan sosiaaliset ongelmat ovat pikemminkin seurausta kasvatuksesta, perimästä ja nuorten keskinäisestä sosiaalisesta paineesta.
|