Vegaanit laihoja mutta terveitä
29.3.2005 STT/Reuters
Vegaanista ruokavaliota noudattavat, vain kypsentämätöntä ruokaa syövät ihmiset ovat laihoja mutta terveitä, kertoo tuore tutkimus.
Vaikka ravitsemisasiantuntijat ja elintarviketeollisuus ovat varoitelleet vegaanisen ruokavalion osteoporoosivaarasta, Washingtonin yliopiston tutkimusryhmä löysi tutkimistaan vegaaneista monia vahvaluisuuden tunnusmerkkejä.
Fontanan ryhmä tutki 18:aa vegaaniravintoa nauttivaa ihmistä, jotka syövät vain kasvisperäisiä ruokia, joita ei ole millään tavalla kypsennetty. Tutkimustuloksia verrattiin 18:aan sekaruokavaliota noudattavaan amerikkalaiseen. Tutkimusryhmää johtaneen tohtori Luigi Fontanan mukaan tutkituilla vegaaneilla oli ohuet luut, muttei muita osteoporoosin merkkejä. Heidän D-vitamiiniarvonsa olivat yllättäen hieman vertailuryhmän arvoja paremmat.
- Pidämme mahdollisena, että näillä ihmisillä ei ole muita suurempi riski luunmurtumiin. Heidän luittensa keveys saattaa johtua siitä, että he syövät vähemmän kaloreita, Fontana sanoo kannanotossaan.
Lue lisää D-vitamiinista ja osteoporoosista:
|