Kala suojaa iäkkään aivoja verenkiertohäiriöiltä
2005 Archives of Internal Medicine/Uutispalvelu Duodecim/YLE Terveys
Kalaa syövät ikäihmiset saattavat saada muita harvemmin aivohalvauksia, todetaan tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa. Itse kalan lisäksi tärkeää on se, miten kalan valmistaa, sillä rasvassa paistettu kala tai hampurilaisten kalapihvit pikemminkin lisäävät aivohalvauksen vaaraa. Vastaavia tuloksia on saatu aikaisemminkin, mutta kalansyönnin vaikutuksia iäkkäiden aivohalvausriskiin ei ole juurikaan tutkittu.
Tutkimuksessa oli mukana 4775 iäkästä eli 65–98-vuotiasta yhdysvaltalaista, joiden ruokavaliota selvitettiin vuosina 1989–1990. Kahdentoista vuoden seurannan aikana heistä 626 sai aivohalvauksen, näistä 529 oli iskeemisiä halvauksia eli aivoinfarkteja.
Analyysin perusteella 1–4 kertaa viikossa tonni- tai muuta kalaa syövillä oli 27 prosenttia, ja yli viisi kertaa viikossa syövillä 30 prosenttia pienempi riski saada aivoinfarkti kuin niillä, jotka söivät kalaa harvemmin kuin kerran kuussa. Paistetun kalan ja kalahampurilaisten suhteen tulokset olivat päinvastaiset, sillä niitä viikoittain syövien aivohalvausriski oli peräti 44 prosenttia suurempi kuin henkilöiden, jotka söivät niitä korkeintaan kerran kuussa.
Tulokset voivat selittyä sillä, että rasvassa paistettujen kalojen rasvakoostumus muuttuu paistamisen myötä niin, että kalan sisältämien terveellisten n-3-rasvahappojen hyödyt kumoutuvat paistinrasvojen haitallisilla vaikutuksilla.
|