Keskiviikko 22.05.2013
EU-johtajat etsivät keinoja lopettaa veronkierto
![]() |
| EU-maat menettävät noin tuhat miljardia euroa vuodessa, kun veroja jätetään maksamatta. Kuva: Yle |
EU-maiden johtajilla on kokous Brysselissä. He keskustelevat siitä, miten verojen kiertäminen ja veropetokset saadaan loppumaan EU:ssa. Jotkut yritykset ja ihmiset eivät maksa kotimaahan veroja ja he vievät rahaa ulkomaille.
EU-maiden johtajat keskustelevat esimerkiksi pankkisalaisuudesta. EU-maat haluavat, että unionin jäsenmaat kertovat muille EU-maille ulkomaalaisten pankkitileistä.
Veroparatiiseista ja veronkierrosta on puhuttu paljon julkisuudessa. EU-maat menettävät noin tuhat miljardia euroa vuodessa, kun veroja jätetään maksamatta.
Ihmisiä on sairastunut pakastevihannesten takia
![]() |
| Kolme ihmistä on joutunut sairaalaan pakastevihannesten takia. Kuva: SOK / Lehtikuva |
SOK on ottanut pois myynnistä pakastevihanneksia. Rainbow-merkkiset "Ruokaisat pannukasvikset" on otettu pois myynnistä, koska niissä on myrkyllistä datura-rikkakasvia eli hulluruohoa.
Kolme (3) ihmistä on joutunut sairaalaan pakastevihannesten takia. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira sanoo, että ihmisiä, jotka ovat sairastuneet vihannesten takia, on ehkä enemmän.
Evira on määrännyt, että SOK ottaa yhteyttä asiakkaisiin, jotka ovat ostaneet vihannessekoitusta. SOK näkee esimerkiksi S-etukortin tietojen perusteella, kuka vihanneksia on ostanut.
Tukholmassa on ollut taas levotonta
![]() |
| Levotonta on ollut lähiöissä, joissa asuu paljon maahanmuuttajia. Kuva: Yle uutisgrafiikka |
Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa on edelleen levotonta. Levottomuuksia on ollut Tukholman lähiöissä, joissa asuu paljon maahanmuuttajia. Poliisi on ottanut kiinni nuoria väkivallan takia.
Eri puolilla Tukholmaa nuoret ovat sytyttäneet tulipaloja, rikkoneet ikkunoita ja heittäneet poliisia kivillä. Nuoret sanovat, että poliisi on kohdellut heitä huonosti. Nuorten mukaan poliisit ovat rasisteja.
Ulkomaalaisviha on kasvanut Ruotsissa levottomuuksien takia. Levottomuudet alkoivat, kun Ruotsin poliisi ampui 69-vuotiaan miehen viime viikolla. Poliisi sanoo, että mies uhkasi ihmisiä puukolla.
Uusi lentoyhtiö aloittaa toimintansa Suomessa
![]() |
| Uuden lentoyhtiön nimi on Snowbird. Kuva: Yle |
Suomeen tulee uusi lentoyhtiö. Uusi lentoyhtiö aikoo aloittaa toimintansa ensi talvena. Lentoyhtiön nimi on Snowbird. Yhtiön perustavat entisen Air-Finlandin työntekijät.
Yhtiö alkaa tehdä tilauslentoja Suomesta Välimeren maihin ja Eurooppaan. Eniten lentoyhtiö lentää Egyptiin ja Turkkiin. Suomalaiset tekevät jo nyt paljon matkoja molempiin maihin.
Yhtiö sanoo, että lomaliikenne kasvaa Euroopassa. Monet suomalaiset ihmiset matkustavat lomalle lämpimiin maihin. Suomalaiset haluavat usein matkustaa lomakohteisiin suomalaisella lentoyhtiöllä.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.