Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 26.04.2012

Torstai 26.04.2012


Koulutyttö puukotettiin Varkaudessa

Suomen lippu puolitangossa koulun pihalla.
Varkauden lukiossa oli muistotilaisuus.
Kuva: Jukka Eskanen / Yle

Koulutytön puukotuksen tutkiminen jatkuu. Mies puukotti 17-vuotiaan koulutytön kuoliaaksi keskiviikkona Varkaudessa. Poliisi otti miehen kiinni tapahtumapaikan lähellä.

Poliisi kertoo, että puukottaja valitsi uhrinsa sattumalta. Puukottaja tunnusti tekonsa poliisille. Kuulustelussa mies kertoi poliisille, että hän puukotti tytön, koska hän haluaa vankimielisairaalaan. Miehellä on mielenterveysongelmia.

Puukotusta tutkitaan murhana. Mies kertoi, että hän suunnitteli puukotuksen. Varkauden lukiossa oli torstaina muistotilaisuus, ja koulun oppilaat saivat kriisiapua.

Puolet somalinuorista on vaarassa syrjäytyä

Taulukko esittää syrjäytyneiden nuorten osuuden kieliryhmittäin.
Taulukosta näkee, kuinka suuri on nuorten syrjäytymisriski eri kieliryhmissä.
Kuva: Juha Kiiskinen / Yle

Somalinuoret syrjäytyvät muita maahanmuuttajanuoria helpommin. Yli neljäkymmentä (40) prosenttia somalinuorista ei käy töissä tai opiskele.

Nuorisotutkija Päivi Harinen sanoo, että maahanmuuttaja pärjää, jos hän sopeutuu suomalaiseen kulttuuriin hyvin. Päivi Harisen mielestä sopeutuminen voi olla vaikeaa somalinuorille.

Syrjäytymisvaara vaihtelee eri kansallisuuksien välillä. Esimerkiksi venäläisnuoret ovat sopeutuneet hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan, ja he ovat vähiten vaarassa syrjäytyä.

EU tutkii Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmia

Talvivaaran kaivos.
Talvivaaran kaivos ylittää sallitut päästörajat.
Kuva: Yle

Euroopan unioni alkaa tutkia Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmia. Talvivaaran kaivos on Sotkamossa, Pohjois-Suomessa. Suomalaiset europarlamentaarikot Sirpa Pietikäinen ja Satu Hassi tekivät kyselyn, jonka takia Talvivaaran kaivosta aletaan tutkia. Kaivos on jatkuvasti ylittänyt sallitut päästörajat.

Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen sanoo, että viranomaiset eivät ole tehneet tarpeeksi, että kaivoksen päästöt vähenevät. Talvivaaran kaivoksen päästöt ovat sotkeneet vesialueita.

Sotkamossa oli torstaina mielenosoitus. Mielenosoittajat haluavat, että Talvivaaran kaivos lopetetaan ja kaivoksen uraanihankkeesta järjestetään kansanäänestys. Talvivaaran kaivos on hakenut lupaa, että se voi käsitellä myös uraania.

Oslossa mielenosoitus Breivikin takia

Mielenosoittajia Oslon keskustassa.
Oslon keskustaan saapui noin 40 000 mielenosoittajaa.
Kuva: Kyrre Lien / EPA

Norjan pääkaupungissa Oslossa on järjestetty mielenosoitus joukkomurhaaja Anders Behring Breivikin takia. Kaikkien Pohjoismaiden kulttuuriministerit osallistuivat mielenosoitukseen. Suomesta mukana mielenosoituksessa oli kulttuuriministeri Paavo Arhinmäki.

Oslon mielenosoituksessa oli noin 40 000 ihmistä. Mielenosoittajat lauloivat lastenlaulua, joka kannattaa monikulttuurisuutta. Anders Behring Breivik surmasi heinäkuussa 77 ihmistä Oslossa ja Utöyan saarella.


Selkouutisten vieras

Meri Marinova ja Houssemeddine Ammar. Kuva: Yle.Houssemeddine Ammar ja Meri Marinova kertovat suomen opiskelusta.


Muualla Yle.fi:ssä