Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 22.04.2012

Sunnuntai 22.04.2012


Ranskassa presidentinvaalit

Nicolas Sarkozy ja Francois Hollande.
Nicolas Sarkozy ja Francois Hollande pääsevät Ranskan presidentinvaalien toiselle kierrokselle.
Kuva: Christophe Karaba, Guillaume Horcajuelo / EPA

Ranskalaiset ovat äänestäneet presidentinvaaleissa. Sunnuntaina oli Ranskan presidentinvaalien ensimmäinen kierros. Ensimmäiset tulokset kertovat, että Francois Hollande ja Nicolas Sarkozy ovat saaneet eniten ääniä. He pääsevät vaalien toiselle kierrokselle, joka on kahden (2) viikon kuluttua.

Francois Hollande on vaaleissa sosialistien ehdokas. Nicolas Sarkozy, joka on Ranskan nykyinen presidentti, on konservatiivien ehdokas.

Ranskassa presidentillä on paljon valtaa. Ranskan presidentti on tärkeä vaikuttaja koko Euroopassa ja myös muualla maailmassa. Ranska on esimerkiksi Euroopan toiseksi (2.) suurin talousmaa.

Ranskan presidentinvaalien voittaja selviää kahden (2) viikon kuluttua, toukokuun 6. päivä. Ranska saa uuden presidentin, jos Francois Hollande voittaa vaalit. Jos Nicolas Sarkozy voittaa vaalit, hän voi jatkaa Ranskan presidenttinä myös seuraavat viisi (5) vuotta.

Suomalaisia tarkkailijoita Syyriaan

YK-tarkkailijoita.
YK lähettää tarkailijoita valvomaan Syyrian aselepoa.
Kuva: Youssef Badawi / EPA

Suomi lähettää tarkkailijoita Syyriaan. Yhteensä kymmenen (10) suomalaista tarkkailijaa lähtee Syyriaan YK-tehtäviin. YK eli Yhdistyneet kansakunnat päätti lauantaina, että se lähettää Syyriaan 300 tarkkailijaa lisää.

Suomesta lähtee Syyriaan kahdeksan (8) tarkkailijaa, jotka alkavat valmistautua tehtävään heti maanantaina. Lisäksi Suomi lähettää Syyriaan kaksi (2) tarkkailijaa, jotka ovat nyt muissa YK-tehtävissä Lähi-idän alueella.

Syyriassa tarkkailijat valvovat tulitaukoa hallituksen ja opposition välillä. Syyrian tulitauko alkoi yli viikko sitten, mutta ampuminen ja taistelut eivät ole loppuneet kokonaan.

Mielenosoitukset ja väkivalta alkoivat Syyriassa jo yli vuosi sitten. Maan oppositio vastustaa presidentti Bashar al-Assadia, joka on yrittänyt voittaa vastustajansa armeijan avulla. Syyriassa on kuollut väkivallan takia tuhansia ihmisiä.

Junaonnettomuus Amsterdamissa

Kaksi junaa, jotka ovat törmänneet toisiinsa.
Hollannin Amsterdamissa kaksi matkustajajunaa törmäsi toisiinsa.
Kuva: Evert Elzinga / EPA

Hollannissa on tapahtunut viikonloppuna paha junaonnettomuus. Onnettomuudessa loukkaantui vakavasti yli 40 ihmistä, joista yksi kuoli sunnuntaina. Onnettomuus tapahtui lauantai-iltana maan pääkaupungissa Amsterdamissa.

Onnettomuudessa kaksikerroksinen intercity-juna ja lähijuna törmäsivät toisiinsa. Junat kulkivat samalla raiteella. Viranomaiset eivät vielä tiedä, miksi junat olivat samalla raiteella.

Kevään lämpöennätys on nyt 16,1 astetta

Perhonen nurmikolla.
Helsingissä nähtiin sunnuntaina jo perhosia.
Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Tämän kevään uusi lämpöennätys on 16,1 astetta. Lämpöennätys mitattiin Turussa. Pohjois-Suomessa sunnuntaipäivä on ollut kylmempi, lämpötila on ollut vain vähän nollan yläpuolella.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä