Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 19.04.2012

Torstai 19.04.2012


Nokia teki tappiota vuoden alussa

Nokian toimitusjohtaja esittelee uusia puhelimia.
Nokian älypuhelimien myynti on pienentynyt.
Kuva: Alberto Estevez / EPA

Matkapuhelinyhtiö Nokia on kertonut taloudellisesta tuloksestaan. Nokian tulos oli huono. Nokian tulos oli tappiolla tammikuussa, helmikuussa ja maaliskuussa. Nokia teki tappiota 1,3 miljardia euroa.

Myös Nokian liikevaihto on pienentynyt. Nokian liikevaihto pieneni yli 7 miljardia euroa. Nokia arvioi viime viikolla, että sen tulos pienenee ehkä vielä enemmän.

Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop sanoo, että Nokia on pettynyt tulokseen. Nokialla on ollut paljon muutoksia, ja kilpailu on kovaa. Nokia kuitenkin yrittää olla mukana kilpailussa, vaikka tulos oli huono.

Nokia on myynyt vuoden alussa puhelimia paljon vähemmän kuin viime vuonna. Esimerkiksi älypuhelimien myynti on pienentynyt. Nokia myi vuoden alussa älypuhelimia noin 12 miljoonaa kappaletta. Määrä on melkein 40 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lopussa.

Suomalaiset heittävät paljon ruokaa roskiin

Ruokaa roska-astiassa.
Suomalaiset heittävät roskiin ruokaa, jota voi vielä syödä.
Kuva: Mikko Kuusisalo / Yle

Suomalaiset heittävät paljon ruokaa roskiin. Suomalaiset heittävät roskiin noin 400 miljoonaa kiloa ruokaa vuodessa. Roskiin heitetään yli kymmenen (10) prosenttia ruoasta, jota voi vielä syödä. Asiaa on tutkinut MTT eli Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

Perheet heittävät ruokaa pois yli 120 miljoonaa kiloa vuodessa. Elintarviketeollisuus heittää ruokaa pois noin sata (100) miljoonaa kiloa. Myös kaupat ja ravintolat heittävät paljon ruokaa roskiin.

MTT on aloittanut tutkimuksen, miksi ruokaa heitetään niin paljon roskiin. MTT etsii myös keinoja, miten ruokaa säästetään.

Suomalainen koulutus kiinnostaa Etelä-Koreaa

Kouluvihko oppilaan kädessä.
Suomalaista koulutusta voidaan viedä ulkomaille.
Kuva: Yle

Etelä-Korea on kiinnostunut suomalaisten koulujen opetuksesta. Etelä-Koreassa opettajat haluavat opettaa koululaisille englantia samalla tavalla kuin suomalaisissa kouluissa. Suomalaiset sanovat, että koulutusta voidaan viedä ulkomaille.

Etelä-Koreassa arvostetaan suomalaista koulutusta. PISA-tutkimuksen tulokset kertovat, että suomalaiset lapset saavat hyvää opetusta Suomessa. Siksi korealaiset englanninopettajat haluavat tietoa suomalaisesta englannin opetuksesta.

Suomalaiset ovat kiinnostuneita viemään suomalaista koulutusta ulkomaille. Suomalaisesta koulutuksesta halutaan tehdä liiketoimintaa. Suomalaista koulutusta halutaan viedä esimerkiksi Lähi-itään ja Kiinaan.


Selkouutisissa tänä iltana

Ashraf Ghani on Afganistanin uusi presidentti

Suomalaisilla kalastajilla menee huonosti

Lapissa satoi vähän lunta


Muualla Yle.fi:ssä