Etusivu > Miksi? Siksi! > Nainen ja valta

Nainen ja valta

26.1.2012

Kuka tekee kotityöt? Kuka määrää kotona, mies vai nainen? Voiko nainen olla töissä pomo?


Keskustelijat ovat Fatimah Baig, Mustapha Kebbeh, Bledar Gjata, Hye Min Shim ja Ugaso Isse. Haastattelija on Sanna Heliövaara. Tämä keskustelu on osa ohjelmasarjaa Miksi? Siksi!

Lähetä palautetta ja kysymyksiä tästä keskustelusta Nainen ja valta

Keskustelu Nainen ja valta on saanut tällaista palautetta 

Zhang kirjoittaa näin:

Mielestäni on niin, että molemmat pitää yrittää tehdä kotityötä jos molemmat ovat työssä. Nainen voi tehdä suuren osa työstä jos hän on kotirouva. Naisen pitää auttaa miestansa järjestämällä kaikki, jotka hän voi. Tottakai jos miehesi jää kotiin, hanet pitää tehdä sama kuin nainen.
 
Jos sinä rakastat miestäsi ja perhettäsi, sinun täytyy tietää, miten hallita avioliitto. annat elämän jatkua sujuvasti ja onnelisesti. miksi meidän pitäisi välittää kuka tekee enemmän tai vähemmän.

Zhang


Ahmed kirjoittaa näin:

Hei,

minun mielastani vaimo yleensä on kotona ja mies menee töihin tekemään ulko töita. Vaimo on parempi tekemään, sillä hän tietää mitä asioita pitääsi tehdä kotona. Ja jos hän tarvitse apua esm. kun hän on sairas tai väsynyt tai kotona on paljon tehtäviä miehen pitäisi tehdä kotitöitä. Koka maailma ei ole aina sama kulttuuria voidaan on eri kultuuria mutta minun meilastani vaimo on pomo kotiasioissa ja mies on pomo koko perheelle.

Ahmed


Bahria kirjoittaa näin:

Hei, 

Kuka määrää kotona?? hyvä kysymys!
Minusta se riippuu ihmisistä, ajatuksista ja sitten kulttuurista, vaikka viimeinen ei voi vaikuttaa niin paljon siihen. Ihmiset aina muuttuvat! 

Omassa perheessäni kotimaassa nainen yleensä on kotona hoitamassa lapsia ja kotitöitä, koska nainen on tottunut siihen. Mutta se ei tarkoita, että mies ei autta tehtävissä. Mies ajattelee, että on parempi hänen vaimollensa olla kotona, koska hänen palkkansa riittää hyvin kaikkiin, eikä hän tarvitse apua ja nainen hyväksyy sen. Nainen ei käy töissä, koska mies ei halua tai koska hänelle ei ole vaadittavia todistuksia. Jos nainen on töissä ennen avioliittoa, sitten sovitaan etukäteen jatkaako hän vai ei. Hän saa päättää itse, jos mies ei hyväksy, naisen täytyy perustella miksi hän haluaa jatkaa töissä ja mieskin miksi haluaa, että tuleva vaimo jää kotiin. Me emme enää elä entisaikaa: Mies on pomo, nainen on kotityön ja lasten tekijä! 

Isä auttaa äitiä kaikissa, he keskustelevat ja päättävät yhdessä kaikkia pieniä tai isoja asioita. Olen nähnyt isä siivoamassa ja tiskaamassa... Hän sanoi aina meille, täytyy auttaa toisiamme, teidän äitinne ei ole konetta. 

Suomessakin riippuu ihmisistä. Joskus olen kurssilla iltapäivällä, mieheni ei odota minua. Hän laittaa ruokaa meille. Me teemme muita asioita yhdessä. Jos olen väsynyt, hän ymmärtää. Kerran sanoin hänelle: "Älä tiskaa enää, se on minun tehtävä!". Hän vastasi: " Ei saa ajatella näin ollaan tasa-arvoisia". Minä sanoin näin ajattelevani häntä ja koska uskoin, että pystyn tekemään sen.
 
Joskus ajattelen, että hän on fiksumpi kuin minä. Itse haluan, että hän päättää kuten elämässäni Suomessa. Maahanmuuttajana ja asuttuani tosi vähän aikaa Suomessa luotan häneen ja hänen ehdotuksiin. Esim. mikä kurssi sopii minulle paremmin ja mitä pitäisi tehdä ja käyttäytyä jne. 

Minä päätän koska matkustetaan kotimaahani, tietäessäni paremmin koska on paras aikaa olla siellä!

Olen sitä mieltä, että ollaan tasa-arvoisia. 

Mieheni on kuullut aina, että muslimin elämässä mies on pomo. Kun käytiin Algeriassa yhdessä, hän oli yllättynyt, että kaikki auttavat toisia ja ihmettelee, että veljenikin auttaa äitiäni kotitöissä. Sanoi:" Sinun sisaruksiesi tekevät paljon!". 

Avioliitto on naisen ja miehen välinen liitto. He sopivat alussa elävänsä yhdessä. Siis avioliito on syntynyt keskustelusta. Täytyy vaan jatkaa samalla tavalla keskustelemalla tasa-arvoisina.

Bahria


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Selkouutisten vieras

Leena Nissilä. Kuva: OpetushallitusLeena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.

Monican blogi

Ensimmäinen kuva Monicasta Suomessa. Kuva: Monican albumi.Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä