Etusivu > Uutistaustan arkisto > Uutistausta 23.11.2011

Uutistausta: Presidentinvaalit 1

Viikko 47

Suomessa on presidentinvaalit tammikuussa

Presidentinlinna.
Presidentinlinna saa uuden emännän tai isännän ensi vuonna.
Kuva: Seppo Sarkkinen / YLE Kuvapalvelu

Kokoomuksen presidenttiehdokas Sauli Niinistö

Sauli Niinistö vaalitilaisuudessa.
Sauli Niinistön on ollut esimerkiksi Suomen valtiovarainministeri.
Kuva: YLE

Kokoomuksen presidenttiehdokas on Sauli Niinistö. Niinistö on 63-vuotias, ja hän on naimisissa Jenni Haukion kanssa. Sauli Ninistöllä on juristin koulutus, ja hänen poliittinen uransa alkoi 1970-luvulla.

Sauli Niinistö on ollut poliittisen uransa aikana kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri ja eduskunnan puhemies. Niinistö oli presidenttiehdokkaana myös vuonna 2006, mutta Tarja Halonen voitti vaalit.

Sauli Niinistö muistetaan siitä, että hän vahti tarkasti valtion rahoja, kun hän oli valtiovarainministeri. Vuonna 2004 hän oli lomalla Thaimaassa, kun tsunami iski maahan. Niinistö jäi melkein veden alle, mutta pelastui lopulta.

Jenni Haukio.
Sauli Niinistön vaimo Jenni Haukio on julkaissut runokirjoja.
Kuva: Savukeidas

SDP:n presidenttiehdokas Paavo Lipponen

Paavo Lipponen.
Paavo Lipponen oli monta vuotta Suomen pääministeri.
Kuva: Tom Kalnins / EPA

Sosiaalidemokraattien presidenttiehdokas on Paavo Lipponen. Lipponen on 70-vuotias, ja hän on naimisissa Päivi Lipposen kanssa. Lipponen opiskeli valtiotieteitä ja teki toimittajan työtä, ennen kuin hän lähti mukaan politiikkaan 1960-luvulla.

Paavo Lipponen on ollut SDP:n puheenjohtaja, ja hän oli kauan myös Suomen pääministeri. Lisäksi Lipponen on ollut eduskunnan puhemies. Vuonna 2009 Lipponen yritti päästä EU-komission puheenjohtajaksi, mutta paikka meni portugalilaiselle Jose Manuel Barrosolle.

Paavo Lipponen on kansainvälisen politiikan asiantuntija. Hänet tunnetaan myös siitä, että hän on puhunut paljon ruotsin kielen puolesta Suomessa.

Päivi Lipponen.
Myös Paavo Lipposen vaimo Päivi Lipponen on mukana politiikassa.
Kuva: Juha-Pekka Inkinen / YLE

Perussuomalaisten presidenttiehdokas Timo Soini

Timo Soini eduskuntatalon edessä.
Perussuomalaiset ovat menestyneet Timo Soinin ansiosta.
Kuva: YLE

Perussuomalaisten presidenttiehdokas on puolueen puheenjohtaja Timo Soini. Soini on 49-vuotias, ja hän on naimisissa Tiina Soinin kanssa. Soini opiskeli valtiotieteitä, ja hän lähti mukaan politiikkaan jo nuorena.

Timo Soini oli aluksi mukana Suomen Maaseudun Puolueessa eli SMP:ssä, jonka toiminta loppui 1990-luvulla. Soini oli mukana, kun SMP:n tilalle perustettiin vuonna 1995 perussuomalaiset. Timo Soini on puolueen puheenjohtaja ja välillä hän oli myös europarlamentaarikko.

Timo Soinin ansiosta perussuomalaisista tuli Suomen kolmanneksi suurin puolue viime kevään eduskuntavaaleissa. Soini arvostelee ankarasti Euroopan unionia ja hänet tunnetaan puhetavasta, jota tavallisten ihmisten on helppo ymmärtää.

Tiina ja Timo Soini.
Timo Soinin vaimo Tiina Soini on ammatiltaan lääkäri.
Kuva: Tiina Jutila / YLE

Keskustan presidenttiehdokas Paavo Väyrynen

Paavo Väyrynen.
Paavo Väyrynen oli kauan Suomen ulkoministeri.
Kuva: Heikki Rönty / YLE

Keskustapuolueen presidenttiehdokas on Paavo Väyrynen. Väyrynen on 65-vuotias, ja hän on naimisissa Vuokko Väyrysen kanssa. Paavo Väyrynen oli tunnettu poliitikko jo nuorena. Väyrynen opiskeli valtiotieteitä, ja hän oli vain 29-vuotias, kun hänestä tuli ensimmäisen kerran ministeri.

Paavo Väyrynen on ollut keskustan puheenjohtaja, ja hän oli kauan myös Suomen ulkoministeri. Lisäksi hän on ollut esimerkiksi ulkomaankauppa- ja kehitysministeri. Väyrynen on ollut myös europarlamentaarikko.

Paavo Väyrysellä on paljon kokemusta ulkopolitiikasta. Hän ei halua, että Euroopan unionista tulee liittovaltio. Paavo Väyrynen tunnetaan myös siitä, että hän on kirjoittanut paljon kirjoja politiikasta.

Vuokko ja Paavo Väyrynen.
Paavo Väyrysen vaimo Vuokko Väyrynen tekee paljon vaalityötä.
Kuva: Touko Yrttimaa / YLE

Uutistaustan kysymykset

Muiden puolueiden presidenttiehdokkaiden esittely


Selkouutisten vieras

Meri Marinova ja Houssemeddine Ammar. Kuva: Yle.Houssemeddine Ammar ja Meri Marinova kertovat suomen opiskelusta.


Muualla Yle.fi:ssä