Etusivu > Uutistaustan arkisto > Selkouutisten Uutistausta 28.09.2011

Uutistausta: Afrikan sarven kriisi

Viikko 39

Itä-Afrikassa on pulaa ruoasta ja vedestä

Lapsi vetää vesisäiliötä hiekalla.
Pieni lapsi veti vesisäiliötä kaivolta Keniassa elokuussa.
Kuva: Ken Oloo / EPA / Kansainvälinen Punainen Risti

Itä-Afrikassa on paha humanitaarinen kriisi. Lastenjärjestö Unicef arvioi, että yli kaksi miljoonaa lasta kärsii siitä, että he eivät saa tarpeeksi ruokaa. Kriisin syitä ovat kuivuus, ruoan korkea hinta ja konfliktit alueella.

Unicef kertoo, että kymmenet tuhannet lapset ovat kuolleet kriisin takia. Lapset ovat suurimmassa vaarassa, jos he eivät saa tarpeeksi ruokaa. Ruoan puute vie nopeasti lapsen voimat, ja he sairastuvat helposti.

Afrikassa ei ole ollut näin pahaa ruokakriisiä 20 vuoteen. Kriisi vaikuttaa jo yli 12 miljoonan ihmisen elämään Keniassa, Etiopiassa, Somaliassa ja Djiboutissa. YK eli Yhdistyneet kansakunnat on julistanut Somaliassa kuudelle alueelle nälänhädän

Maailman suurin pakolaisleiri

Ihmisiä ja kauppa.
Dadaabin pakolaisleirillä on esimerkiksi kauppoja.
Kuva: Petri Burtsov / YLE

Kenian Dadaabissa on maailman suurin pakolaisleiri. Leirillä asuu melkein puoli miljoonaa ihmistä, vaikka leiri on suunniteltu vain noin 90 000 ihmistä varten. YLE Uutisten Itä-Afrikan avustaja Petri Burtsov vieraili leirillä.

Burtsov kertoo, että monet somalipakolaiset ovat asuneet leirillä jo kauan. Monet ovat asuneet leirillä 1990-luvun alusta lähtien, kun he pakenivat Somalian sisällissotaa. Pakolaisleirillä on myös paljon lapsia, jotka ovat syntyneet leirillä. He eivät ole koskaan käyneet leirin ulkopuolella. Suurin osa leirin asukkaista on lapsia.

Dadaabin pakolaisleiri on kuin kaupunki. Siellä on kouluja, sairaaloita, kauppoja ja toreja. Leirillä myydään esimerkiksi vihanneksia, lääkkeitä ja elektroniikkaa. Leirillä on myös ravintoloita, baareja ja jopa hotelleja, jossa pakolaisten sukulaiset voivat olla yön.

Ihmisiä ja hotelli.
Pakolaisleirillä on myös hotelleja.
Kuva: Petri Burtsov / YLE

Leiri on toisille vankila, toisille pelastus

Lapsia pelikentällä.
Leirillä lapset voivat pelata jalkapalloa.
Kuva: Petri Burtsov / YLE

Toimittaja Petri Burtsov kertoo, että Dadaabin leiri merkitsee pakolaisille eri asioita. Joillekin pakolaisille leiristä on tullut vankila. He ovat ehkä asuneet leirillä 20 vuotta, ja he eivät ole koskaan poistuneet sieltä. Leirillä ei ole mahdollisuutta opiskella peruskoulun jälkeen, ja paluu Somaliaan on mahdotonta. He voivat vain unelmoida tulevaisuudesta leirin ulkopuolella.

Toisaalta leiri on pelastanut monen pakolaisen, joka on saapunut leirille tänä vuonna. He ovat saaneet leirillä ruokaa ja terveydenhoitoa, lapset ovat päässeet kouluun ja heidän ei tarvitse enää pelätä sotaa ja terroristeja. Lapset voivat pelata jalkapalloa ja unohtaa traumat, jotka he ovat kokeneet kotimaassaan.

Toimittaja Petri Burtsov.
Toimittaja Petri Burtsov vieraili Dadaabin pakolaisleirillä.
Kuva: YLE Uutisgrafiikka

Uutistaustan kysymykset


Selkouutisten vieras

Meri Marinova ja Houssemeddine Ammar. Kuva: Yle.Houssemeddine Ammar ja Meri Marinova kertovat suomen opiskelusta.


Muualla Yle.fi:ssä