Uutistausta: Angry Birds -kännykkäpeli
Viikko 38Vihaiset linnut valloittavat maailmaa
![]() |
| Ihmiset ovat ihastuneet possuihin ja lintuihin. Kuva: YLE |
Suomalaisen Angry Birds -pelin suosio kasvaa maailmalla. Peli on ollut myyntilistojen kärjessä yli 20 maassa. Nyt peli valloittaa Kiinan suuria markkinoita.
Suosittua Angry Birds eli vihaiset linnut -peliä pelataan yleensä kännykällä. Pelissä pahat possut ryöstävät linnuilta munia. Linnut ovat vihaisia ja aloittavat taistelun.
Myös monet poliitikot ovat ihastuneet vihaisiin lintuihin. Kesällä esimerkiksi Venäjän presidentti Dmitri Medvedev kehui peliä Pietarissa.
Peter Vesterbacka on tunnettu maailmalla
![]() |
| Suomalainen Peter Vesterbacka on kehittänyt Angry Birds -pelin. Kuva: YLE |
Angry Birds -pelin on kehittänyt suomalainen Peter Vesterbacka. Hän on tunnettu maailmalla. Vesterbacka on päässyt esimerkiksi yhdysvaltalaisen Time-lehden listalle, jossa on sata (100) tärkeää ihmistä maailmassa. Peter Vesterbackan vaikutus maailmalla on lehden mielestä ollut suuri. Vesterbackan lisäksi listalla ovat esimerkiksi Facebookin kehittäjä Mark Zuckerberg, Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Yhdysvaltain presidentti Barack Obama.
Peter Vesterbacka johtaa suomalaista Rovio-yritystä, jossa Angry Birds -peliä kehitetään. Yritys kasvaa nopeasti pelin ansiosta. Peliyrityksessä on nyt melkein 200 työntekijää, kun vielä keväällä yrityksessä oli vain 50 työntekijää.
Angry Bird -peli on lisännyt myös kansainvälisten sijoittajien kiinnostusta suomalaisia teknologia-alan yrityksiä kohtaan. Sijoittajat ovat kiinnostuneita suomalaisista yrityksistä, koska he uskovat yritysten menestykseen. Suomesta löytyy myös paljon teknologia-alan osaajia, jotka etsivät uusia työmahdollisuuksia. Syy tähän on se, että vanhat teknologia-alan yritykset, esimerkiksi Nokia, ovat vähentäneet työntekijöitä.
Angry Birds -tuotteita on monenlaisia
![]() |
| Kiinalaisessa huvipuistossa peliä pelataan ilman Rovio-yhtiön lupaa. Kuva: YLE |
Peliyritys Rovio jatkaa Angry Birds -pelin ja -tuotemerkin kehittämistä. Pelien lisäksi myydään esimerkiksi Angry Birds -pehmoleluja, -vaatteita, -kenkiä, -sarjakuvia ja -keittokirjoja. Vihaisista linnuista tehdään myös elokuva.
Kiinassa pelin suosio näkyy niin, että maassa on paljon Angry Birds -piraattituotteita. Huanin maakunnan pääkaupungissa Changshassa on avattu huvipuisto, jossa peliä voi pelata luonnollisessa koossa. Rovio-yhtiö kertoo, että kiinalaiset käyttävät ideaa ilman yhtiön lupaa.
Rovio avaa syksyn aikana Kiinassa useita Angry Birds -kauppoja. Vihaiset linnut kilpailevat kiinalaisten suosiosta yhdessä Mikki Hiiren ja Hello Kittyn kanssa.
![]() |
| Myynnissä on esimerkiksi Angry Birds -pehmoleluja. Kuva: YLE |





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.