![]() |
| Ahvenen evät ovat punaiset. Kuva: Arja Lento |
Suomen yleisin kala on ahven. Ahven on Suomen kansalliskala. Ahvenia elää melkein koko Suomessa, vain osassa Lappia ei ole ahvenia.
Ahvenen kyljissä on tummia raitoja ja sen evät ovat punaiset. Ahven on petokala, joka syö muita kaloja. Ahvenia on paljon järvien rantavedessä ja Itämeren rannikolla.
Itämeren rannikolla 5-vuotias ahven on yleensä noin 18 senttiä pitkä. Ahven voi elää yli 20 vuotta ja se painaa aikuisena noin kilon (1kg). Ahven voi olla myös suurempi. Esimerkiksi vuonna 2009 on saatu ahven, joka painoi 2,5 kiloa.
Ahvenet kasvavat noin neljä (4) vuotta ennen kuin ne voivat saada poikasia. Keväällä naarasahven laskee vesikasvien päälle noin 60 000 mätimunaa, ja koirasahvenet hedelmöittävät ne. Ahvenet eivät huolehdi poikasistaan.
Pienet ahvenet syövät ensin pieniä eliöitä eli planktonia, jota ne löytävät vedestä. Kun ahven kasvaa, se alkaa syödä isompia kaloja. Ahvenet syövät myöhään illalla ja aikaisin aamulla. Ahvenet etsivät ruokaa ryhmässä, jossa on monta kalaa.
Ahvenia voi pyydystää esimerkiksi ongella, jossa on mato. Suomessa kaikki voivat kalastaa mato-ongella ilman lupaa. Esimerkiksi verkkokalastukseen tarvitaan Suomessa lupa. Luvan voi ostaa internetistä tai postista.
Kalastus on Suomessa suosittu harrastus. Noin 40 prosenttia suomalaisista kalastaa ainakin kerran vuodessa. Nykyään myös ammattikalastajat pyydystävät ahvenia, koska ahven on suosittu ruokakala.


Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.