Etusivu > Luontoruutu

Luontoruutu

Luontoruutu on sarja, jossa esittelemme Suomen eläimiä.



Osa 15: Suomenpystykorva

Koira ulkona narussa.
Suomenpystykorva.
Kuva: YLE

Viidestoista Luontoruutu kertoo suomenpystykorvasta. Suomenpystykorva on Suomen kansalliskoira.


Osa 14: Maatiaiskissa

Kissa, jolla on valkoinen naama ja kaula.
Maatiaiskissa.
Kuva: Arja Lento / YLE

Neljästoista Luontoruutu kertoo maatiaiskissasta. Maatiaiskissa kuuluu suomalaiseen maalaismaisemaan.


Osa 13: Kyyttö

Lehmä laitumella.
Kyyttö.
Kuva: Janne Ahjopalo / YLE

Kolmastoista Luontoruutu kertoo kyytöstä. Kyyttö on Suomen vanhin lehmärotu.


Osa 12: Poro

Poro poikasensa kanssa.
Poro ja sen vasa.
Kuva: Sauli Antikainen

Kahdestoista Luontoruutu kertoo porosta. Porolla on tärkeä osa saamelaisten kulttuurissa.


Osa 11: Saimaannorppa

Saimaannorppa uimassa.
Saimaannorppa.
Kuva: YLE

Yhdestoista Luontoruutu kertoo saimaannorpasta. Saimaannorppa on suomalainen hyljelaji, jota ei ole missään muualla kuin Suomessa.


Osa 10: Ahven

Kala verkossa.
Ahven.
Kuva: Arja Lento

Kymmenes Luontoruutu kertoo ahvenesta. Ahven on Suomen kansalliskala.


Osa 9: Hirvi

Hirvi, jolla on suuret sarvet.
Hirvi.
Kuva: Esko Kitula / YLE

Yhdeksäs Luontoruutu kertoo hirvestä. Hirvi on Suomen suurin eläin.


Osa 8: Suomenhevonen

Kaksi suomenhevosta, joista toinen on vielä nuori.
Suomenhevonen.
Kuva: Arja Lento / YLE

Kahdeksas Luontoruutu kertoo suomenhevosesta. Suomenhevonen on hevosrotu, joka on kehitetty Suomessa.


Osa 7: Kurki

Kurkia niityllä.
Kurki.
Kuva: Seppo Nykänen

Seitsemäs Luontoruutu kertoo kurjesta. Kurki on iso lintu, joka voi olla jopa 120 senttimetriä pitkä.


Osa 6: Sammakko

Sammakko
Sammakko.
Kuva: Arja Lento

Kuudes Luontoruutu kertoo sammakosta. Sammakon tuntee helposti sen äänestä eli kurnutuksesta.


Osa 5: Karhu

Karhu
Karhu.
Kuva: Pentti Kallinen

Viides Luontoruutu kertoo karhusta. Karhu on Suomen suurin petoeläin.


Osa 4: Kyy

Kyy
Kyy.
Kuva: Pentti Palmu

Neljäs Luontoruutu kertoo kyystä. Kyy on Suomen ainoa myrkkykäärme.


Osa 3: Metso

Metso
Metso.
Kuva: Timo Sipola / YLE

Kolmas Luontoruutu kertoo metsosta. Metso on suurin kanalintu Suomen metsissä.


Osa 2: Orava

Orava
Orava.
Kuva: Raine Marikainen

Toinen Luontoruutu kertoo oravasta. Orava on yleinen Suomen metsissä ja puistoissa.


Osa 1: Laulujoutsen

Laulujoutsen
Laulujoutsen.
Kuva: Pentti Kallinen

Ensimmäinen Luontoruutu kertoo joutsenesta. Laulujoutsen on Suomen kansallislintu.


Selkouutisten vieras

Meri Marinova ja Houssemeddine Ammar. Kuva: Yle.Houssemeddine Ammar ja Meri Marinova kertovat suomen opiskelusta.


Muualla Yle.fi:ssä