Etusivu > Luontoruutu

Luontoruutu

Luontoruutu on sarja, jossa esittelemme Suomen eläimiä.



Osa 15: Suomenpystykorva

Koira ulkona narussa.
Suomenpystykorva.
Kuva: YLE

Viidestoista Luontoruutu kertoo suomenpystykorvasta. Suomenpystykorva on Suomen kansalliskoira.


Osa 14: Maatiaiskissa

Kissa, jolla on valkoinen naama ja kaula.
Maatiaiskissa.
Kuva: Arja Lento / YLE

Neljästoista Luontoruutu kertoo maatiaiskissasta. Maatiaiskissa kuuluu suomalaiseen maalaismaisemaan.


Osa 13: Kyyttö

Lehmä laitumella.
Kyyttö.
Kuva: Janne Ahjopalo / YLE

Kolmastoista Luontoruutu kertoo kyytöstä. Kyyttö on Suomen vanhin lehmärotu.


Osa 12: Poro

Poro poikasensa kanssa.
Poro ja sen vasa.
Kuva: Sauli Antikainen

Kahdestoista Luontoruutu kertoo porosta. Porolla on tärkeä osa saamelaisten kulttuurissa.


Osa 11: Saimaannorppa

Saimaannorppa uimassa.
Saimaannorppa.
Kuva: YLE

Yhdestoista Luontoruutu kertoo saimaannorpasta. Saimaannorppa on suomalainen hyljelaji, jota ei ole missään muualla kuin Suomessa.


Osa 10: Ahven

Kala verkossa.
Ahven.
Kuva: Arja Lento

Kymmenes Luontoruutu kertoo ahvenesta. Ahven on Suomen kansalliskala.


Osa 9: Hirvi

Hirvi, jolla on suuret sarvet.
Hirvi.
Kuva: Esko Kitula / YLE

Yhdeksäs Luontoruutu kertoo hirvestä. Hirvi on Suomen suurin eläin.


Osa 8: Suomenhevonen

Kaksi suomenhevosta, joista toinen on vielä nuori.
Suomenhevonen.
Kuva: Arja Lento / YLE

Kahdeksas Luontoruutu kertoo suomenhevosesta. Suomenhevonen on hevosrotu, joka on kehitetty Suomessa.


Osa 7: Kurki

Kurkia niityllä.
Kurki.
Kuva: Seppo Nykänen

Seitsemäs Luontoruutu kertoo kurjesta. Kurki on iso lintu, joka voi olla jopa 120 senttimetriä pitkä.


Osa 6: Sammakko

Sammakko
Sammakko.
Kuva: Arja Lento

Kuudes Luontoruutu kertoo sammakosta. Sammakon tuntee helposti sen äänestä eli kurnutuksesta.


Osa 5: Karhu

Karhu
Karhu.
Kuva: Pentti Kallinen

Viides Luontoruutu kertoo karhusta. Karhu on Suomen suurin petoeläin.


Osa 4: Kyy

Kyy
Kyy.
Kuva: Pentti Palmu

Neljäs Luontoruutu kertoo kyystä. Kyy on Suomen ainoa myrkkykäärme.


Osa 3: Metso

Metso
Metso.
Kuva: Timo Sipola / YLE

Kolmas Luontoruutu kertoo metsosta. Metso on suurin kanalintu Suomen metsissä.


Osa 2: Orava

Orava
Orava.
Kuva: Raine Marikainen

Toinen Luontoruutu kertoo oravasta. Orava on yleinen Suomen metsissä ja puistoissa.


Osa 1: Laulujoutsen

Laulujoutsen
Laulujoutsen.
Kuva: Pentti Kallinen

Ensimmäinen Luontoruutu kertoo joutsenesta. Laulujoutsen on Suomen kansallislintu.


Selkouutisissa tänä iltana

Metsä Group rakentaa ison biotuotetehtaan

Eläkkeet ovat nousseet hitaammin kuin palkat

Opettajat kokevat väkivaltaa

Tosi helppo

Helsingin Diakoniaopiston TuexB-ryhmä. Kuva: Johanna Kartio/HDO.Selkouutiset tekee nyt myös tosi helppoja selkouutisia. Helsingin Diakoniaopiston opiskelijat ovat testanneet niitä.

Opiskelijoiden blogi

Opiskelijoita. Kuva: Yle.Axxellin opiskelijat aloittavat uuden Opiskelijoiden blogin.

Selkouutisten vieras

Elvi Huhtala. Kuva: Yle.Elvi Huhtala kertoo
Yle Oppimisen uusista materiaaleista.


Muualla Yle.fi:ssä