Luontoruutu
Osa 15: Suomenpystykorva
![]() |
| Suomenpystykorva. Kuva: YLE |
Viidestoista Luontoruutu kertoo suomenpystykorvasta. Suomenpystykorva on Suomen kansalliskoira.
Osa 14: Maatiaiskissa
![]() |
| Maatiaiskissa. Kuva: Arja Lento / YLE |
Neljästoista Luontoruutu kertoo maatiaiskissasta. Maatiaiskissa kuuluu suomalaiseen maalaismaisemaan.
Osa 13: Kyyttö
![]() |
| Kyyttö. Kuva: Janne Ahjopalo / YLE |
Kolmastoista Luontoruutu kertoo kyytöstä. Kyyttö on Suomen vanhin lehmärotu.
Osa 12: Poro
![]() |
| Poro ja sen vasa. Kuva: Sauli Antikainen |
Kahdestoista Luontoruutu kertoo porosta. Porolla on tärkeä osa saamelaisten kulttuurissa.
Osa 11: Saimaannorppa
![]() |
| Saimaannorppa. Kuva: YLE |
Yhdestoista Luontoruutu kertoo saimaannorpasta. Saimaannorppa on suomalainen hyljelaji, jota ei ole missään muualla kuin Suomessa.
Osa 10: Ahven
![]() |
| Ahven. Kuva: Arja Lento |
Kymmenes Luontoruutu kertoo ahvenesta. Ahven on Suomen kansalliskala.
Osa 9: Hirvi
![]() |
| Hirvi. Kuva: Esko Kitula / YLE |
Yhdeksäs Luontoruutu kertoo hirvestä. Hirvi on Suomen suurin eläin.
Osa 8: Suomenhevonen
![]() |
| Suomenhevonen. Kuva: Arja Lento / YLE |
Kahdeksas Luontoruutu kertoo suomenhevosesta. Suomenhevonen on hevosrotu, joka on kehitetty Suomessa.
Osa 7: Kurki
![]() |
| Kurki. Kuva: Seppo Nykänen |
Seitsemäs Luontoruutu kertoo kurjesta. Kurki on iso lintu, joka voi olla jopa 120 senttimetriä pitkä.
Osa 6: Sammakko
![]() |
| Sammakko. Kuva: Arja Lento |
Kuudes Luontoruutu kertoo sammakosta. Sammakon tuntee helposti sen äänestä eli kurnutuksesta.
Osa 5: Karhu
![]() |
| Karhu. Kuva: Pentti Kallinen |
Viides Luontoruutu kertoo karhusta. Karhu on Suomen suurin petoeläin.
Osa 4: Kyy
![]() |
| Kyy. Kuva: Pentti Palmu |
Neljäs Luontoruutu kertoo kyystä. Kyy on Suomen ainoa myrkkykäärme.
Osa 3: Metso
![]() |
| Metso. Kuva: Timo Sipola / YLE |
Kolmas Luontoruutu kertoo metsosta. Metso on suurin kanalintu Suomen metsissä.
Osa 2: Orava
![]() |
| Orava. Kuva: Raine Marikainen |
Toinen Luontoruutu kertoo oravasta. Orava on yleinen Suomen metsissä ja puistoissa.
Osa 1: Laulujoutsen
![]() |
| Laulujoutsen. Kuva: Pentti Kallinen |
Ensimmäinen Luontoruutu kertoo joutsenesta. Laulujoutsen on Suomen kansallislintu.
















Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.