Vieras
Infopankki 28.4.2013
![]() |
| Infopankin Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: Yle |
Selkouutisten vieraina ovat Infopankin päätoimittaja Eija Kyllönen-Saarnio ja tiedottaja Jaana Rytkönen. He kertovat Infopankin uusista internet-sivuista, joilla on paljon tärkeää tietoa maahanmuuttajille.
Luetaan yhdessä -verkosto 19.3.2013
![]() |
| Luetaan yhdessä -verkoston naisia. Kuva: Yle |
Selkouutisten vieraina on Luetaan yhdessä -verkoston naisia. Ana-Libia Eerikäinen, Liisa Tommila ja Henna-Maija Syrjälä kertovat verkostosta. Luetaan yhdessä -ryhmissä suomen opiskelu on hauskaa.
Hannu Virtanen 9.1.2013
![]() |
| Hannu Virtanen Kuva: Petri Kiuttu |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Hannu Virtanen. Virtanen on Selkosanomien päätoimittaja ja Selkokeskuksen johtaja. Hänen mielestään myös viranomaisten täytyy käyttää helppoa kieltä.
Tarja Dejanova 21.10.2012
![]() |
| Tarja Dejanova. Kuva: Monica Vasku / Yle |
Selkouutisten vieras on Tarja Dejanova. Hän on suomen kielen opettaja ja maahanmuuttajien kouluttaja Luksiassa. Selkouutisten toimituksessa Tarja Dejanova teki kahden viikon ajan toimittajan työtä.
Tanja Hallenberg 19.3.2012
![]() |
| Tanja Hallenberg. Kuva: Yle |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Tanja Hallenberg. Hän on suomen kielen kouluttaja. Tanja Hallenberg laatii Selkosanomien tehtäviä internetiin.
Irma Asikainen ja Talibuya Conteh 26.2.2012
![]() |
| Talibuya Conteh ja Irma Asikainen. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieraina ovat Talibuya Conteh ja Irma Asikainen. He ovat olleet mukana tekemässä videoita, jotka kertovat maahanmuuttajille suomalaisesta työelämästä. Videot ovat osa Aimo-hanketta.
Cecilie Ravik 21.11.2011
![]() |
| Cecilie Ravik. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on Cecilie Ravik. Hän oli Selkouutisten vieras myös viime vuonna, kun hän oli harjoittelijana Suomessa. Nyt Cecilien maisterintyö on valmis, ja hän tietää, mitä tanskalaiset ajattelevat Suomesta.
Magdalena Brzozowska 10.11.2011
![]() |
| Magdalena Brzozowska. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Magdalena Brzozowska. Puolalainen Brzozowska on saksan kielen opettaja. Magdalena Brzozowskan mielestä suomalainen koulujärjestelmä on hyvä.
Alexandra Salmela 25.10.2011
![]() |
| Alexandra Salmela ja Ksenia Kononova. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Alexandra Salmela. Salmela on kuuluisa kirjailija. Hänen äidinkielensä on slovakki, mutta hän kirjoittaa suomeksi. Alexandra Salmelaa haastattelee Selkouutisten kuuntelija Ksenia Kononova.
Masoud Eshaghi 13.10.2011
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Masoud Eshaghi. Eshaghi valmistuu pian lähihoitajaksi, ja hän on tehnyt työtä Kaunialan sotavammasairaalassa. Masoud Eshaghin mielestä työ potilaiden kanssa tuo hänelle suuren perheen myös Suomessa.
Maurizio Sajeva 2.9.2011
![]() |
| Maurizio Sajeva. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Maurizio Sajeva. Sajeva on tulevaisuuden tutkija. Hän uskoo, että Suomeen tulee lisää maahanmuuttajia. Hän toivoo, että maahanmuuttajat yrittävät sopeutua Suomeen ja että Suomi on hyvinvointivaltio myös tulevaisuudessa.
Mustafa Hisham Muhammed 17.6.2011
![]() |
| Mustafa Hisham Muhammed ja Eila Tuisku-Niukkala. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Mustafa Hisham Muhammed. Mustafa pakeni yksin Irakista Suomeen kaksi vuotta sitten. Nyt hän opiskelee Rovaniemellä Opin Aika –projektissa. Hänen opettajansa Eila Tuisku-Niukkalan mielestä Mustafa on opppinut hyvin suomea.
Jyrki Sipilä 27.5.2011
![]() |
| Jyrki Sipilä. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Jyrki Sipilä. Sipilä on maahanmuuttajien kouluttaja. Jyrki Sipilän mielestä maahanmuuttajien koulutukseen tarvitaan muutakin materiaalia kuin suomen kielen kirjoja.
Pertti Rajala 12.5.2011
![]() |
| Pertti Rajala. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Pertti Rajala. Rajala on Suomen tunnetuin selkokirjailija. Pertti Rajalan mielestä selkokirjat ovat tärkeitä tasa-arvon takia.
Cecilie Ravik 9.9.2010
![]() |
| Cecilie Ravik. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Cecilie Ravik. Cecilie on Tanskasta ja hän on kiinnostunut muista pohjoismaista. Cecilien mielestä Suomi on erilainen pohjoismaa, jossa puhutaan mielenkiintoista kieltä.
Miia Piironen ja Leo Rekiaro 29.7.2010
![]() |
| Miia Piironen ja Leo Rekiaro. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieraat ovat tällä kertaa Miia Piironen ja Leo Rekiaro. Miia ja Leo ovat nuoria ulkosuomalaisia. Miia on Kanadasta ja Leo Englannista. Miian ja Leon mielestä suomen kielen opiskelu on hyvä tapa viettää kesälomaa.
Ari Sainio 24.3.2010
![]() |
| Ari Sainio. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Ari Sainio. Hän on kirjoittanut Kelan uudet selkoesitteet, jotka tulevat Kelan toimistoihin tänä keväänä. Ari Sainion mielestä selkoesitteistä on hyötyä kaikille, joille Kelan muut esitteet ovat vaikeita.
Eva Rönkkö ja Tiina Rajala 5.2.2010
![]() |
| Eva Rönkkö ja Tiina Rajala. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieraat ovat tällä kertaa Eva Rönkkö ja Tiina Rajala. He tekevät työtä järjestössä, jonka nimi on Eläkeläiset ry. Eva Rönkön ja Tiina Rajalan mielestä suomalaiset eläkeläiset ja maahanmuuttajaeläkeläiset tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa.
Helja Kirber 7.12.2009
![]() |
| Helja Kirber. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Helja Kirber. Helja on virolainen suomen kielen opettaja. Helja Kirberin mielestä virolainen työntekijä viihtyy Suomessa paremmin, jos myös hänen perheensä asuu Suomessa.
Mihhail Lindeburg ja Shkelqim Skendaj 6.10.2009
![]() |
| Misha ja Jimmy. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieraat ovat tällä kertaa Shkelqim Skendaj ja Mihhail Lindeburg. Shkelqim eli Jimmy on Albaniasta, Mihhail eli Misha on Virosta. Jimmyn ja Mishan mielestä Suomesta löytyy työtä, jos sitä etsii aktiivisesti.
Asko Hauta-aho 21.8.2009
![]() |
| Asko Hauta-aho. Kuva: YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Asko Hauta-aho. Asko on tehnyt luonto-ohjelmia YLEssä jo kauan. Asko Hauta-ahon mielestä kaikki voivat kuunnella luonto-ohjelmia.
Piia Helminen 26.6.2009
![]() |
| Piia Helminen. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Piia Helminen. Piian harrastuksena ovat eläimet, erityisesti liskot. Piia Helmisen mielestä eläimestäkin täytyy puhua sanalla hän.
Kyle Eyvindson 29.4.2009
![]() |
| Kyle Eyvindson. Kuva: Pertti Seppä / YLE |
Selkouutisten vieras on tällä kertaa Kyle Eyvindson. Kanadalainen Kyle on opiskellut metsätiedettä Suomessa. Kyle Eyvindsonin mielestä metsätieteen taso on Suomessa erittäin hyvä.
Pentti Arajärvi 6.3.2009
![]() |
| Pentti Arajärvi. Kuva: YLE |
Ensimmäinen vieras on oikeustieteen tohtori Pentti Arajärvi. Hän sanoo, että maahanmuuttajien kannattaa aktiivisesti tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan. Tohtori Pentti Arajärvi on presidentti Tarja Halosen aviomies.
























Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.