Etusivu > Arkisto

Yle Uutiset selkosuomeksi arkisto

Kuva:  Arja Lento / YLE
Kuva: Arja Lento / YLE
Vanhojen Selkouutisten äänet ja tekstit löytyvät arkistosta. Selkouutiset pysyvät arkistossa noin 60 päivää. Vanhojen Selkouutisten tekstejä voi myös printata.


Dokumentteja yhteensä: 59 kpl


Perjantai 18.04.2014

Ukrainan kriisin ratkaisemisesta on tehty sopimus. Ihmisiä on kuollut Mount Everest -vuoren lumivyöryssä. Pääsiäisenä poltetaan kokkoja. Pääsiäisviikonloppuna kaupat ovat auki vähemmän kuin tavallisena viikonloppuna.


Torstai 17.04.2014

Itä-Ukrainassa on ollut väkivaltaisuuksia. Putin on puhunut Ukrainasta ja Krimistä televisiossa. Malminkartanon palo sytytettiin tahallaan. Millainen on hyvä lastenohjelma?


Keskiviikko 16.04.2014

Matkustajalautta upposi Etelä-Koreassa. Venäjä-mieliset saivat panssarivaunuja. EU haluaa eroon muovipusseista. Suomessa syödään pääsiäisenä lammasta.


Tiistai 15.04.2014

Ukrainassa tilanne kiristyy. Kauppafirma Stockmann vähentää työntekijöitä. Lasten köyhyys lisääntyy. Oulun koulupuukottaja joutuu sairaalahoitoon.


Maanantai 14.04.2014

Ukrainan tilanne on epäselvä. Venäjää kohtaan tulee ehkä uusia pakotteita. Opettaja voi olla mukana oppilaan terveystarkastuksessa. Juutalaisten taideaarteita on vieläkin kadoksissa.


Sunnuntai 13.04.2014

Ukrainan kriisi pahenee. Suomen ulkoministerin mielestä Itä-Ukrainan tilanne on vakava. Ihmisten täytyy vähentää öljyn ja hiilen käyttöä ilmastonmuutoksen takia. Lapset ovat taas virponeet.


Lauantai 12.04.2014

Pääministeri Katainen kannattaa Suomen Nato-jäsenyyttä. Suomalaisten ostavat autoja, jotka saastuttavat vähän. Laulaja Brita Koivunen on kuollut. Pääsiäisenä on lämmin sää.


Perjantai 11.04.2014

Ministeri Päivi Räsänen pyrkii Euroopan parlamenttiin. Hallitus ei aio tehdä kuntien pakkoliitoksia. Rakennustyömailta varastetaan paljon työkaluja. Toijalassa on juhlittu Eurojackpot-voittoa.


Torstai 10.04.2014

Ukrainan tilanne on jännittynyt. Suomen romanit kokevat syrjintää. Suomalaiset ovat innostuneet mittaamaan terveyttään. Sää muuttuu sateiseksi.


Keskiviikko 09.04.2014

Ukrainan tilanne jatkuu vaikeana. Stuart Parkin saa suomalaisen Millennium-palkinnon. Saamen kieli katoaa kaupunkiympäristössä.


Tiistai 08.04.2014

Venäjä alkaa ehkä neuvotella Ukrainan tilanteesta. Venäjä varoittaa silti Ukrainaa sisällissodan uhasta. Lasten liikuntaharrastus maksaa paljon. Ranualla karhunpentu on ihmisten hoidossa.


Maanantai 07.04.2014

Pääministeriehdokkaiden nimet saadaan tietää pian. Itä-Ukrainassa on vallattu hallinnon rakennuksia. Kadonneen lentokoneen etsijät kuulevat ääniä. ABBAn euroviisuvoitosta on 40 vuotta.


Sunnuntai 06.04.2014

Suomen pääministeri Jyrki Katainen on kiinnostunut kansainvälisistä tehtävistä. Kataisen mielestä Suomen hallitus voi jatkaa työtään, vaikka hän itse lopettaa pääministerinä. Tutkija haluaa parantaa vanhusten asumista laitoksissa. Alkuviikko on aurinkoinen.


Lauantai 05.04.2014

Suomen pääministeri vaihtuu ensi kesänä. Toimeentulotuki siirtyy Kelaan. Afganistanilaiset ovat äänestäneet presidentinvaaleissa. Eurojackpotin ennätyssuuri voitto tuli Suomeen.


Perjantai 04.04.2014

Kouluissa saa laulaa suvivirttä. Suomi on hyvinvointilistan sijalla 8. Lapissa on vielä paljon lunta. Lauantaina sää on tuulinen.

Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Tosi helppo

Helsingin Diakoniaopiston TuexB-ryhmä. Kuva: Johanna Kartio/HDO.Selkouutiset tekee nyt myös tosi helppoja selkouutisia. Helsingin Diakoniaopiston opiskelijat ovat testanneet niitä.

Opiskelijoiden blogi

Opiskelijoita. Kuva: Yle.Axxellin opiskelijat aloittavat uuden Opiskelijoiden blogin.

Selkouutisten vieras

Elvi Huhtala. Kuva: Yle.Elvi Huhtala kertoo
Yle Oppimisen uusista materiaaleista.


Muualla Yle.fi:ssä