Tiistai 21.05.2013
Voimakas myrsky teki paljon tuhoa Oklahomassa
![]() |
| Myrskyn takia monet talot tuhoutuivat Mooren esikaupungissa. Kuva: Google Maps, EBU |
Yhdysvalloissa ihmisiä on kuollut tornadon eli voimakkaan myrskyn takia. Myrsky iski Oklahoman kaupunkiin ja se tappoi kymmeniä ihmistä. Tornado iski Oklahoma Cityyn maanantaina iltapäivällä, kun Suomessa oli jo yö.
Kuolleiden määrästä ei päivällä ollut tarkkaa tietoa. Myrsky tuhosi esimerkiksi kaksi (2) koulua, ja kuolleiden joukossa on myös lapsia. Presidentti Barack Obama on puhunut suuronnettomuudesta.
Tornadon nopeus oli jopa 320 kilometriä tunnissa. Myrsky teki paljon tuhoa Mooren esikaupungissa, joka on vähän Oklahoma Cityn keskustan ulkopuolella. Vuonna 2011 Yhdysvalloissa oli voimakas myrsky, joka tappoi melkein 160 ihmistä.
Maalitehtaan myrkkyä pääsi luontoon Helsingissä
![]() |
| Jokeen pääsi 500-1000 litraa ainetta, jonka nimi on ShellSol A100. Kuva: Yle / Jarno Virtanen |
Helsingissä on tapahtunut ympäristöonnettomuus, jossa maalitehtaan myrkkyä pääsi jokeen. Onnettomuuden takia kaloja on kuollut Mätäjoessa, joka on Helsingin ja Vantaan alueella. Myrkky huomattiin maanantaina iltapäivällä, ja nyt poliisi tutkii asiaa.
Myrkky pääsi jokeen Teknoksen maalitehtaasta. Teknos on pyytänyt anteeksi onnettomuuden takia. Onnettomuus tapahtui, kun yhtiön työntekijä teki virheen. Virheen takia luontoon pääsi ehkä jopa tuhat (1000) litraa liuotinbensiiniä.
Kalaharrastajat ovat tehneet monta vuotta työtä sen puolesta, että Mätäjoesta tulee hyvä kalajoki. Myrkyn takia osa vapaaehtoisten työstä on nyt turhaa. Maaliyhtiö Teknos aikoo maksaa vahingot, jotka se on aiheuttanut.
Työttömyys on lisääntynyt Suomessa jonkin verran
![]() |
| Tilastokeskus kertoo, että huhtikuun työttömyysprosentti oli 8,8. Kuva: Olli Koski / Yle |
Työttömiä on Suomessa enemmän kuin vuosi sitten. Tilastokeskus kertoo, että työttömyysprosentti oli huhtikuussa 8,8. Vuosi sitten luku oli 8,4.
Viime kuussa 239 000 ihmistä oli ilman työtä. Työttömiä oli 13 000 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Hallitus on tehnyt nuorisotakuun, jonka tarkoitus on löytää kaikille nuorille työpaikka tai opiskelupaikka. Nuorisotakuu ei ole auttanut kaikkia, ja nuorten työttömyys on lisääntynyt. Työministeri Lauri Ihalainen toivoo nyt, että yritykset ottavat nuoria töihin.




Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.