Maanantai 01.09.2014


Tutkimus: 10 000 maatilaa lopettaa lähivuosina

Heinäpaaleja pellolla.
Tutkimuksen mukaan maatilojen määrä puolittuu Suomessa 20 vuodessa.
Kuva: Mari Nupponen / Yle

Suomen maataloudessa tapahtuu paljon muutoksia tulevaisuudessa. Moni maanviljelijä jää eläkkeelle. Heidän lapsensa eivät halua jatkaa maanviljelyä, koska siitä ei saa tarpeeksi rahaa.

Suomessa on tällä hetkellä noin 55 000 maatilaa. TNS Gallupin tutkimuksen mukaan noin viidennes eli 10 000 maatilaa lopettaa toimintansa lähivuosina. Kehitys jatkuu samanlaisena, ja 2020-luvulla Suomessa on jäljellä noin puolet niistä maatiloista, jotka toimivat vielä 2000-luvun alussa. Viljelymaan pinta-ala ei kuitenkaan pienene, koska maatilojen koko kasvaa paljon suuremmaksi.

Vuorotyötä yritetään helpottaa uusilla keinoilla

Väsynyt nainen.
Vuorotyö sotkee unta ja vuorokausirytmiä.
Kuva: EPA

Vuorotyö - eli töiden tekeminen vuorokauden eri aikoina - voi olla terveysriski. Se sotkee unta ja vuorokausirytmiä. Vuorotyöläisistä jopa puolet kärsii uniongelmista. Kolmasosalla ongelmat ovat vakavia. Yleisiä ovat myös ruoansulatusongelmat, sydänsairaudet ja syövät.

Professori Mikael Sallinen Työterveyslaitokselta sanoo, että vuorotyön ongelmia voidaan välttää, jos vuorot suunnitellaan hyvin. On myös tärkeää, että työntekijä voi itse vaikuttaa työvuoroihin. Myös lepotaukoja on hyvä olla tarpeeksi.

Metsät täynnä sieniä tänä syksynä

Herkkutatti.
Tämä vuosi on hyvä sienivuosi. Esimerkiksi herkkutatteja on löytynyt paljon.
Kuva: Markku Karvonen / Yle


Tänä syksynä metsistä löytyy paljon hyviä ruokasieniä. Suuri määrä johtuu siitä, että lämpimän heinäkuun jälkeen vettä satoi elokuussa paljon. Sieniasiantuntija Mauri Lahti sanoo, että esimerkiksi herkkutatteja voi kerätä nyt todella paljon. Hän puhuu jopa vuosisadan suurimmasta tattisadosta. Sienet ovat myös hyvälaatuisia. Toukat ja muut hyönteiset eivät ehdi niitä vahingoittaa, koska sienikausi alkoi tavallista myöhemmin.

Tom of Finland -postimerkit kiinnostavat

Tom of Finland -postimerkki.
Posti julkaisee 8. syyskuuta Tom of Finland -postimerkit. Niitä on jo tilattu ympäri maailmaa.
Kuva: Itella Posti Oy / Finland

Tom of Finland -postimerkit tulevat viikon päästä posteihin myyntiin. Niihin kohdistuu poikkeuksellisen suuri mielenkiinto. Merkeistä on tehty tilauksia kaikkialta maailmasta. Itella Postin tuotepäällikkö Petri Pohjolainen uskoo, että merkit myydään loppuun parissa viikossa. Kolmen postimerkin arkkeja painetaan 200 000 kappaletta.

Tom of Finland eli Touko Laaksonen oli yksi tunnetuimpia suomalaisia kuvataiteilijoita maailmalla. Hän piirsi maskuliinisia,  homoeroottisia kuvia ja sarjakuvia.


Selkouutisissa tänä iltana

Suomen eduskunta puhui Ukrainan sodasta.

Jotkut lukiot ostavat oppilaille tietokoneet.

Mersu-tehdas palkkaa lisää työntekijöitä.

Selkouutisten vieras

Meri Marinova ja Houssemeddine Ammar. Kuva: Yle.Houssemeddine Ammar ja Meri Marinova kertovat suomen opiskelusta.


Muualla Yle.fi:ssä