Perjantai 19.09.2014


Skotlanti pysyy osana Britanniaa

Ihmiset näyttävät julisteita, joissa lukee No thanks.
Skotlantilaiset sanoivat itsenäisyydelle No thanks, ei kiitos.
Kuva: Andy Rain / EPA

Skotlantilaiset eivät halua itsenäisyyttä. Skotlantilaiset äänestivät torstaina siitä, eroaako Skotlanti Isosta-Britanniasta. Noin 55 prosenttia äänestäjistä ei halunnut Skotlannille itsenäisyyttä.

Skotlannin itsenäisyyden kannattajat ovat pettyneitä. Itsenäisyyden kannattajia oli paljon. Noin 45 prosenttia äänestäjistä halusi, että Skotlannista tulee itsenäinen valtio.

Britannian pääministeri David Cameron on tyytyväinen. Hänen mielestään on hyvä, että Iso-Britannia ei hajoa. Cameron on luvannut skotlantilaisille, että he saavat lisää valtaa omiin asioihinsa, esimerkiksi verorahojen käyttöön.

Skotlannilla ja Englannilla on ollut yhteinen kuningas jo 400 vuotta. Iso-Britannia syntyi 300 vuotta sitten, kun maat tekivät liittosopimuksen. 1900-luvulla skotlantilaiset alkoivat vaatia, että Skotlanti saa päättää itse omista asioistaan.

Presidentin mielestä suomettumista ei enää ole

Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö muistaa vielä suomettumisen ajan.
Kuva: Yle

Suomen presidentti Sauli Niinistö sanoo, että suomettumista ei enää ole. Presidentin mielestä suomettuminen jäi 1970-luvulle. Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö sanoi tällä viikolla Financal Times -lehdessä, että suomettumista löytyy taas Suomen hallituksesta.

Suomettumisella tarkoitetaan sitä, että Suomi teki, niin kuin naapurimaa Neuvostoliitto eli Venäjä halusi. Suomettumisen aika oli noin 40 vuotta sitten.

Ville Niinistön mielestä on suomettumista, että Suomi aikoo nyt tilata ydinvoimalan Venäjältä. Samaan aikaan Euroopan unioni on vähentänyt talousyhteistyötä Venäjän kanssa Ukrainan kriisin takia.

Ville Niinistö on presidentti Sauli Niinistön veljenpoika.

Suomi on maahanmuuttajalasten vahva kieli

Joku kirjoittaa liitutaululle.
Maahanmuuttajalapset kirjoittavat suomea paremmin kuin äidinkieltä.
Kuva: Yle

Maahanmuuttajalapset osaavat suomea paremmin kuin omaa äidinkieltä. Näin sanoo tutkija Annukka Muuri. Hän on tutkinut peruskoulun 6. luokan maahanmuuttajaoppilaita.

Muurin tutkimuksessa maahanmuuttajalapset arvioivat, että he puhuvat suomea paremmin kuin omaa äidinkieltä. Lapset myös kirjoittavat ja lukevat paremmin suomea. Äidinkieli on monille maahanmuuttajalapsille vain keskustelukieli.

Paras suomen kielen taito on niillä maahanmuuttajalapsilla, jotka ovat tulleet nuorina Suomeen ja asuneet täällä kauan.

Etelässä on vielä lämmintä

Sääkartta.
Lapissa on viikonloppuna jo kylmää.
Kuva: Yle Uutiset

Viikonloppu on vielä lämmin Etelä-Suomessa. Lämpötila nousee yli 15 asteen. Sää on etelässä myös melko kuivaa.

Pohjois-Suomessa on kylmempää. Lapissa lämpötila on alle 10 astetta. Lapissa sataa myös vettä, sunnuntaina jopa lunta.




Muualla Yle.fi:ssä