Torstai 31.07.2014


Ukkosmyrsky teki vahinkoa

Auto, jonka päälle tuuli on kaatanut puun.
Myrsky kaatoi puita autojen ja mökkien päälle Saarijärvellä.
Kuva: Riikka Pennanen / Yle

Torstaina on ollut kovia ukkosmyrskyjä. Myrsky on tehnyt vahinkoa eri puolilla Suomea. Se esimerkiksi katkaisi sähköt tuhansilta kodeilta.

Ukkonen on haitannut myös junaliikennettä. Kaikki junat eivät voineet kulkea, koska ukkonen rikkoi sähkölaitteita. VR kuljetti matkustajat busseilla.

Saarijärvellä, Keski-Suomessa, myrsky kaatoi paljon puita leirintäalueella. Ainakin yksi (1) ihminen jäi puun alle. Myrsky kaatoi puita myös autojen ja leirintäalueen mökkien päälle.

Kokoomuksen ja keskustan kannatus on noussut

Graafinen kuva pulueiden kannatuksesta.
Kokoomus, keskusta, perussuomalaiset ja sosiaalidemokraatit ovat Suomen suurimmat puolueet.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomen suosituin puolue on edelleen kokoomus. Yle Uutisten uusi mittaus kertoo, että kokoomuksen kannatus on nyt melkein 22 prosenttia. Kokoomuksen kannatus kasvoi heinäkuussa selvästi.

SDP:n eli sosiaalidemokraattien kannatus on laskenut. SDP:n kannatus on nyt vähän alle 14 prosenttia. Kokoomus ja SDP ovat hallituspuolueita.

Myös oppositiopuolueiden kannatus on muuttunut. Oppositiopuolueet eivät ole hallituksessa. Oppositiopuolue keskustan kannatus on noussut ja on melkein 21 prosenttia. Toisen oppositiopuolueen eli perussuomalaisten kannatus on laskenut ja on vähän yli 16 prosenttia.

Nokia ostaa osan Panasonicista

Ikkuna, jossa lukee Panasonic.
Panasonic on suuri japanilainen firma.
Kuva: Yoshikazu Tsuno / AFP / Lehtikuva

Suomalainen tietoliikennefirma Nokia ostaa osan japanilaisesta Panasonicista. Nokia ostaa osan Panasonicin verkkobisneksestä. Verkkobisnes on nykyään Nokian tärkeintä alaa, ja Japani on Nokialle tärkeä myyntialue.

Nokia ei tee enää matkapuhelimia, koska se on myynyt matkapuhelinbisneksensä Microsoftille. Nokia keskittyy nyt rakentamaan tietoverkkoja, joita tarvitaan tietojen siirtämiseen ja käsittelyyn. Tarkoitus on, että Nokian ja Panasonicin kauppa on valmis viimeistään ensi vuoden alussa.

Lappeenrannassa avattiin uusi kauppakeskus

Kauppakeskus.
Uusi kauppakeskus on noin 10 kilometrin päässä Venäjän rajasta.
Kuva: Yle

Itä-Suomen kaupat uskovat, että ne saavat venäläisiä asiakkaita myös tulevaisuudessa. Lappeenrannassa avattiin torstaina uusi kauppakeskus, joka on lähellä Venäjän rajaa. Kauppakeskus uskoo, että se saa paljon asiakkaita Venäjältä.

Venäläisten ostosmatkat Suomeen ovat vähentyneet viime aikoina. Suomi on nyt venäläisille kalliimpi maa kuin ennen, koska ruplan arvo on laskenut. Lisäksi Euroopan unionin ja Venäjän välisessä kaupassa on epävarma tilanne Ukrainan kriisin takia.

Lappeenrannassa toivotaan, että uusi kauppakeskus kiinnostaa venäläisiä. Alueelle aiotaan rakentaa vielä lisää kauppoja.


Selkouutisissa tänä iltana

Presidentti Niinistö on huolissaan EU:n ja Venäjän suhteista

Perjantaina on korjattu ukkosmyrskyn jälkiä

Heinäkuu oli lämmin


Muualla Yle.fi:ssä