Sunnuntai 05.08.2012
Valtiovarainministeriö tekee ensi vuoden budjettia
![]() |
| Hallitus päätti jo viime talvena vähentää valtion menoja. Kuva: Yle |
Valtiovarainministeriö on aloittamassa budjetin tekemistä. Ministeriö aloittaa maanantaina neuvottelut siitä, miten Suomen valtion tulot ja menot hoidetaan vuonna 2013. Valtiovarainministeriö kertoo keskiviikkona, millaista budjettia se ehdottaa ensi vuodelle.
Suuret hallituspuolueet kokoomus ja SDP uskovat, että budjetti syntyy melko helposti. Hallitus päätti jo viime talvena nostaa veroja ja vähentää valtion menoja. Siksi hallituspuolueet eivät usko, että budjetista syntyy suuria riitoja.
Hallitus yrittää saada budjetin valmiiksi elokuun loppuun mennessä. Syyskuussa eduskunta aloittaa budjetin käsittelemisen.
Syyriassa on siepattu iranilaisia
![]() |
| Tv-kanava Al Arabiya näytti videon, jossa iranilaiset ehkä näkyvät. Kuva: APTN |
Syyriassa on siepattu iranilaisia. Syyrian kapinalliset ottivat kiinni noin 50 iranilaista pyhiinvaeltajaa. Sieppaus tapahtui Syyrian pääkaupungissa Damaskoksessa lauantaina.
Syyrian kapinalliset sanovat, että iranilaiset pyhiinvaeltajat ovat sotilaita, jotka tulivat Syyriaan keräämään tietoja. Iran on kannattanut Syyrian presidentti Bashar al-Assadia, jota vastaan Syyrian kapinalliset taistelevat.
Iran toivoo, että Turkki ja Qatar voivat auttaa iranilaisten vapauttamisessa. Mailla on hyvät suhteet Syyrian kapinallisiin, koska ne ovat tukeneet kapinallisia Syyrian kriisin aikana.
Tulva pahentaa Pohjois-Korean ruokapulaa
Pohjois-Koreassa on pahoja tulvia. Melkein 200 ihmistä on kuollut tulvien takia, ja yli 200 000 ihmisen on täytynyt lähteä tulvia pakoon. Tulvien syy on rankkasade.
Tulvat pahentavat myös Pohjois-Korean ruokapulaa. YK eli Yhdistyneet kansakunnat arvioi jo ennen tulvia, että noin 60 prosentilla pohjoiskorealaisista on liian vähän ruokaa. Nyt määrä nousee, koska tulvavedet ovat aiheuttaneet vahinkoa esimerkiksi riisipelloille. Viikonloppuna YK aloitti apukuljetukset Pohjois-Koreaan.
Vietnamissa seksuaalivähemmistöjen Pride-kulkue
![]() |
| Vietnamin ensimmäinen Pride-kulkue sujui rauhallisesti. Kuva: Hoang Dinh Nam / AFP / Lehtikuva |
Vietnamissa on ollut ensimmäinen homoseksuaalien ja muiden seksuaalivähemmistöjen Pride-kulkue. Kulkue oli maan pääkaupungissa Hanoissa, ja se sujui rauhallisesti. Kulkueessa oli mukana noin sata (100) osallistujaa.
Pride-kulkueella ei ollut virallista lupaa, mutta Vietnamin viranomaiset eivät yrittäneet estää sitä. Homoseksuaalisuus ei ole Vietnamissa enää niin paha asia kuin ennen.
Heinäkuussa Vietnamin oikeusministeri sanoi, että on aika harkita homoliittojen laillistamista. Jos ehdotuksesta tulee totta, Vietnamista tulee ensimmäinen Aasian maa, jossa homoliitot ovat laillisia.




Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.