Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 24.05.2012

Torstai 24.05.2012


SDP valitsee uuden puoluesihteerin

Jutta Urpilainen puhuu puoluekokouksessa.
SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen puhui puoluekokouksessa.
Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

SDP on pitänyt tänään puoluekokouksen. SDP esitti puoluekokouksessa tavoitteensa ensi syksyn kuntavaaleihin. SDP:n tavoitteet ovat nuorisotyöttömyyden poistaminen ja vanhuspalvelulain parantaminen. SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen sanoi, että puolue vastustaa kuntien pakkoliitoksia, mutta he pitävät kuntauudistuksia tärkeinä.

Puoluekokouksessa valitaan uusi puoluesihteeri. Uusi puoluesihteeri on todennäköisesti Reijo Paananen. Aluksi Markku J. Jääskeläistä pidettiin ennakkosuosikkina, mutta hän vetäytyi kisasta.

Jääskeläisen vetäytyminen on saattanut ratkaista puoluesihteerikisan. Henkilövaalit ovat perjantaina.

Vesilintujen pesiminen vaikeutuu

Kaksi vesilintua ui vedessä.
Korkea vedenpinta vaikeuttaa vesilintujen pesimistä.
Kuva: Sari Ursin / Yle

Vesilintujen pesintä on vaikeutunut. Järvien vedenpinnat ovat tänä vuonna normaalia korkeammalla, ja useiden vesilintujen pesäpaikat ovat veden vallassa. Pesäpaikkoja on nyt entistä vähemmän eteläisessä Suomessa.

Pesäpaikkoja etsivät ainakin uikut, sinisorsat, haapanat ja tavit. Päijät-Hämeen lintutieteellisen yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Rautama kertoo, että vesi on poikkeuksellisen ylhäällä. Sen takia vesilintujen pesintä voi jäädä monella paikkakunnalla vähäiseksi.

Presidentti Niinistö vierailee Venäjällä kesäkuussa

Presidentti Sauli Niinistö.
Presidentti Niinistö matkustaa kesäkuussa Venäjälle.
Kuva: Kimmo Brandt / EPA

Presidentti Sauli Niinistö vierailee Venäjällä kesäkuussa. Presidentti Niinistö osallistuu Pietarissa talousfoorumiin ja tapaa samalla presidentti Vladimir Putinin. Kyseessä on Niinistön ensimmäinen vierailu Venäjällä.

Niinistön ja Putinin tapaamisen yksityiskohdista ei ole vielä sovittu. Suomen presidentillä on tapana vierailla naapurimaissa presidenttikauden alussa. Presidentti Niinistö on vieraillut jo Ruotsissa ja Virossa.

Niinistö aloitti presidenttikautensa maaliskuun alussa. Hän on vieraillut myös Etelä-Koreassa ja Yhdysvalloissa. Viime tiistaina presidentti osallistui Ruotsin prinsessa Estellen ristiäisiin.

Öljyn hinta on laskenut

Ölynporauslautta.
Öljyn hinnan lasku on vaikuttanut myös polttoaineen hintaan.
Kuva: AP

Raakaöljyn hinta on laskenut. Esimerkiksi Pohjanmeren Brent-laadun tynnyrihinta on laskenut noin 20 dollaria. Öljyn hinta on laskenut, koska Irakin ja Libyan öljyvienti on kasvanut. Myös Kreikan taloustilanne on laskenut raakaöljyn hintaa.

Raakaöljyn hinnan lasku on vähentänyt polttoaineen hintaa. Öljyalan keskusliitto kuitenkin arvioi, että öljyn hinta nousee kesällä. Myös öljyn kysyntä on kasvamassa.

Öljyn kysynnän arvioidaan kasvavan siksi, että Kiina on ilmoittanut talouden elvyttämisestä.


Selkouutisissa tänä iltana

Talvivaaran kaivos halutaan pelastaa

Suomalaiset kiristävät kukkaron nyörejään

Heijastin löytyy edelleen liian harvalta


Muualla Yle.fi:ssä