Perjantai 24.05.2013


Hallituksessa on nyt enemmän naisia kuin miehiä

Krista Kiuru.
Krista Kiuru on nyt opetusministeri.
Kuva: Yle

Hallituksen uudet ministerit ovat aloittaneet työnsä. Susanna Huovinen on uusi peruspalveluministeri, ja Pia Viitanen on uusi asunto- ja viestintäministeri. Krista Kiuru on vaihtanut asunto- ja viestintäministerin työn opetusministerin työhön.

Kaikki uudet ministerit ovat sosiaalidemokraatteja. Sosiaalidemokraatit kertoivat viikko sitten, että he vaihtavat osan ministereistään. Sosiaalidemokraatit eli SDP on hallituksen toiseksi suurin puolue, ja sillä on hallituksessa yhteensä kuusi (6) ministeriä.

Suomen hallituksessa on nyt enemmän naisia kuin miehiä. Naisministereitä on kymmenen (10), ja miesministereitä on yhdeksän (9).

Tukholman levottomuudet jatkuvat

Palomiehet ovat sammuttaneet autoja, jotka ovat palaneet pahasti.
Tukholmassa on tällä viikolla poltettu monta autoa.
Kuva: Fredrik Sandberg / EPA

Väkivaltaiset levottomuudet ovat jatkuneet Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa. Torstain ja perjantain välisenä yönä kaupungin kaduilla oli satoja nuoria. He sytyttivät poliisiaseman ja kaksi (2) koulua tuleen.

Ruotsin poliisi on pidättänyt lisää ihmisiä väkivallan takia. Poliisi on vanginnut 18-vuotiaan nuoren, joka on Suomen kansalainen. Poliisi epäilee, että hän sytytti vaarallisen tulipalon levottomuuksien aikana.

Tukholmassa on ollut levotonta koko tämän viikon ajan. Levottomuuksia on ollut niissä Tukholman kaupunginosissa, joissa asuu paljon maahanmuuttajia. Monien mielestä ongelmien syy on se, että nuoret ovat pettyneet elämäänsä.

Viikonloppuna Tukholman poliisi saa apua Ruotsin muiden alueiden poliiseilta.

Englanti ja suomi ovat alakoulun suurimmat A1-kielet

Koululaisia luokassa.
Suomen koululaiset opiskelevat ahkerasti vieraita kieliä.
Kuva: Yle

Suomen kouluissa suosituin vieras kieli on englanti. Yli 200 000 koululaista opiskelee englantia ensimmäisenä vieraana kielenä eli A1-kielenä alakoulussa. Englannin opiskelijoita on paljon enemmän kuin muiden kielten opiskelijoita yhteensä.

Toiseksi suurin A1-kieli on suomi. Suomi on yli 14 000 oppilaan ensimmäinen vieras kieli alakoulussa. Englanti ja suomi ovat alakoulun selvästi suurimmat A1-kielet.

Yläkoulussa monet nuoret opiskelevat vapaaehtoisesti myös muita kieliä. Suosituin B1-kieli on saksa. Myös ranska on melko suosittu kieli yläkoulussa, mutta venäjän kielen opiskelijoita on vain vähän.

Viikonloppu on lämmin

Sääkartta.
Perjantaina Suomessa oli lämpimämpää kuin Keski-Euroopassa.
Kuva: Yle

Perjantaina sää on ollut Suomessa lämmin. Esimerkiksi Lapissa lämpöä oli noin 20 astetta. Samaan aikaan Keski-Euroopassa on ollut kylmää, esimerkiksi Sveitsissä satoi lunta.

Myös lauantaina sää on kesäinen melkein koko Suomessa. Aurinko paistaa eri puolilla maata. Lapissa voi sataa lauantaina vettä. Sunnuntaina vettä sataa Etelä-Suomessa.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä