Tiistai 18.06.2013
Stora Enso vähentää työntekijöitä monessa maassa
![]() |
| Paperia ostetaan maailmalla vähemmän kuin ennen. Kuva: Toni Pitkänen / Yle |
Metsäyhtiö Stora Enso vähentää työntekijöitä. Stora Enso aikoo vähentää Suomesta 650 työntekijää. Stora Enso sanoo, että se ei sulje tehtaita.
Stora Enso kertoo, että se vähentää työntekijöitä, koska metsäteollisuudella menee huonosti. Esimerkiksi paperia ostetaan maailmalla vähemmän kuin ennen. Stora Enso uskoo, että paperin myynti pysyy pienenä myös tulevaisuudessa.
Stora Enson työpaikat vähenevät myös muissa maissa. Yhteensä Stora Enso vähentää 2500 työntekijää. Työntekijöiden vähentäminen on osa Stora Enson säästösuunnitelmaa.
Lottoarvonta vaihtaa tv-kanavaa
![]() |
| Lottoarvonta on monelle tärkeä ohjelma. Kuva: Yle |
Lotto siirtyy televisiossa MTV3-kanavalle. Lottoarvonta loppuu Ylen TV1-kanavalla syksyllä. Lotto vaihtaa tv-kanavaa, koska Viestintävirasto niin määrää.
Viestintävirasto päätti toukokuussa, että Ylen täytyy lopettaa lotto-ohjelmat. Viestintäviraston mielestä on väärin, että Yle on saanut rahaa lotto-ohjelmaa varten rahapeliyhtiö Veikkaukselta. Yle ei saa ottaa rahaa muilta yhtiöiltä, koska se saa verorahaa.
Television lotto-ohjelmasta on neuvoteltu viime viikkoina ahkerasti. Neuvotteluissa päätettiin, että lotto-ohjelmat siirtyvät Yleltä MTV3:lle. Yle on näyttänyt lottoarvonnan televisiossa jo yli 40 vuoden ajan.
Maahanmuuttajat ovat hyviä veronmaksajia
![]() |
| Suomeen muuttaa ihmisiä, joilla on paljon työvuosia edessään. Kuva: Yle |
Maahanmuutosta on hyötyä Suomelle. Suomi saa maahanmuuttajilta enemmän veroja, kuin maahanmuuttajien palvelut maksavat. Näin kertoo teollisuusmaiden järjestö OECD, joka on tutkinut maahanmuuttoa eri maissa.
Maahanmuuttajat ovat hyviä veronmaksajia, koska he ovat nuoria ja heillä on paljon työvuosia edessään. Monilla maahanmuuttajilla on myös hyvä koulutus. Jos maahanmuuttajat eivät löydä työpaikkaa, he perustavat usein oman firman.
Maahanmuuttajien kielikoulutusta on Suomessa liian vähän. Suomessa on esimerkiksi ulkomaalaisia opiskelijoita, jotka haluavat jäädä Suomeen töihin. Heidän on kuitenkin vaikea löytää työpaikkaa, jos heillä ei ole hyvää suomen kielen taitoa.
Pankkiautomaatit alkavat puhua
![]() |
| Tiistaina Suomeen tuli ensimmäinen pankkiauttomaatti, joka puhuu. Kuva: Juha-Pekka Inkinen / Yle |
Suomessa on otettu käyttöön ensimmäinen pankkiautomaatti, joka puhuu. Puhuva pankkiautomaatti on kauppakeskus Itiksessä, Helsingissä.
Näkövammaiset ovat tyytyväisiä, että puhuvat pankkiautomaatit tulevat myös Suomeen. Niiden avulla näkövammaiset voivat nostaa rahaa ilman toisen ihmisen apua. Tänä vuonna uudenlaisia automaatteja tulee Suomeen yhteensä ehkä 250.
Asiakas tarvitsee puhuvan automaatin käyttämiseen pankkikortin ja kuulokkeet. Automaatti lukee pankkikortista, puhuuko se suomea, ruotsia vai englantia.





Tulosta
Leena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.
Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.