Perjantai 18.04.2014


Ukrainassa on melko rauhallista

Ihmisiä kokouksessa.
Ukrainan tilanteesta oli kokous torstaina Genevessä.
Kuva: Yle

Ukrainan tilanne on mennyt parempaan suuntaan. Torstai-iltana Geneven kokouksessa sovittiin, miten väkivalta lopetetaan Ukrainassa. Perjantaina Ukrainassa on ollut melko rauhallista.

Tilanne on ollut viime viikkoina vaikea Itä-Ukrainassa, jossa mielenosoittajat ovat vallanneet hallintorakennuksia. Itä-Ukrainan mielenosoittajat ovat venäläismielisiä, ja he ovat halunneet tukea Venäjältä. Mielenosoittajilla on aseita.

Geneven neuvotteluissa olivat mukana Ukraina, Venäjä, Euroopan unioni ja Yhdysvallat. Ne sopivat, että mielenosoittajien täytyy antaa aseensa pois. Mielenosoittajien täytyy myös lähteä pois rakennuksista, jotka he ovat vallanneet. Ukraina lupaa, että mielenosoittajat eivät saa rangaistusta.

Kaikki mielenosoittajat eivät hyväksy sopimusta. Itä-Ukrainan venäläismieliset separatistit sanovat, että sopimus ei koske heitä. Separatistit eivät tottele Ukrainan hallitusta. Heidän mielestään hallitus on laiton.

Mount Everestillä on kuollut ihmisiä

Ihmisiä kiipeilemässä vuorella.
Monet kiipeilijät yrittävät päästä Mount Everestin huipulle.
Kuva: Tshering Sherpa / AFP

Nepalissa Mount Everest -vuorella on tapahtunut onnettomuus. Onnettomuudessa kuoli ainakin 12 ihmistä. He jäivät lumen alle lumivyöryssä perjantaina.

Lumivyöry sattui yli 6 kilometrin korkeudessa. Lumen alle jäi joukko nepalilaisia oppaita. He olivat laittamassa köysiä reitille, jota kiipeilijät käyttävät.

Perjantain onnettomuus on pahin Mount Everestin historiassa. Mount Everest on maailman korkein vuori, jonka huipulle ihminen pääsi ensimmäisen kerran vuonna 1953. Sen jälkeen vuorella on kuollut melkein 250 ihmistä.

Kokot syttyvät taas pääsiäisenä

Kokko, joka palaa.
Pääsiäiskokkoja poltetaan eniten Pohjanmaalla.
Kuva: Yle

Pääsiäisenä poltetaan taas kokkoja. Kokkoja poltetaan pääsiäisviikonlopun lauantaina Pohjanmaalla. Ennen ihmiset uskoivat, että noidat eivät pääse tulen ja savun läpi vahingoittamaan ihmisiä.

Nykyään myös Helsingissä voi nähdä pääsiäiskokkoja. Ne kaupungin asukkaat, jotka ovat muuttaneet Pohjanmaalta Helsinkiin, rakentavat kokkoja Seurasaareen. Pääsiäiskokot syttyvät Seurasaaressa lauantai-iltana.

Kaupat ovat kiinni sunnuntaina

Ihmisiä kaupan kassalla.
Ostoskärryt kannattaa täyttää lauantaina, kun kaupat ovat auki.
Kuva: Yle

Pääsiäisviikonloppuna kaupat ovat auki vähemmän kuin tavallisena viikonloppuna.

Perjantaina kaupat ovat olleet kiinni, mutta lauantaina kaupat ovat auki normaalisti. Sunnuntaina kaupat ovat taas kiinni. Suuret kaupat ovat kiinni myös maanantaina, mutta pienet kaupat saavat olla maanantaina auki 4 tuntia kello 8:n ja 18:n välillä.

Arki alkaa taas tiistaina, ja kaupat ovat auki normaalisti.


Tosi helppo

Helsingin Diakoniaopiston TuexB-ryhmä. Kuva: Johanna Kartio/HDO.Selkouutiset tekee nyt myös tosi helppoja selkouutisia. Helsingin Diakoniaopiston opiskelijat ovat testanneet niitä.

Opiskelijoiden blogi

Opiskelijoita. Kuva: Yle.Axxellin opiskelijat aloittavat uuden Opiskelijoiden blogin.

Selkouutisten vieras

Elvi Huhtala. Kuva: Yle.Elvi Huhtala kertoo
Yle Oppimisen uusista materiaaleista.


Muualla Yle.fi:ssä