Sunnuntai 14.09.2014


Stubb on huolissaan Itä-Ukrainan tilanteesta

Alexander Stubb ja toimittaja.
Pääministeri Alexander Stubb oli sunnuntaina radiohaastattelussa.
Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomen pääministeri Alexander Stubb on huolissaan Itä-Ukrainan tilanteesta. Stubbin mielestä Itä-Ukrainan tulitauko ei ole toiminut. Alue ei ole vielä rauhallinen, vaikka Ukrainan hallitus ja kapinalliset ovat sopineet taistelujen lopettamisesta.

Stubb muistuttaa, että EU-maat ovat samaa mieltä pakotteista Venäjää vastaan. Euroopan unioni päätti pakotteista, koska sen mielestä Venäjä auttaa Itä-Ukrainan kapinallisia. Pakotteiden takia esimerkiksi monet venäläiset poliitikot eivät saa matkustaa EU-maihin.

Toimittajat haastattelivat Stubbia Radio Suomen ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti. Stubb kertoi myös työstään pääministerinä. Stubb aloitti pääministerin työt kesäkuussa, ja alku on hänen mielestään ollut jännittävä ja kiireinen.

Monien mielestä Venäjä on uhka Suomelle

Venäjän lippu.
Venäjän politiikka pelottaa monia suomalaisia.
Kuva: Sergei Ilnitsky / EPA

Monien suomalaisten mielestä Venäjä on vaara Suomelle. Näin kertoo Aamulehti.

Aamulehden uudessa kyselyssä yli 40 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että Venäjä on uhka Suomen turvallisuudelle. Luku on kaksi (2) kertaa niin suuri kuin maaliskuussa. Silloin yli 20 prosenttia suomalaisista oli sitä mieltä, että Venäjä on uhka Suomen turvallisuudelle.

Aamulehden kyselyn teki Taloustutkimus. Noin 1000 suomalaista vastasi kyselyyn.

Kansanradio juhlii

Jaana Selin.
Jaana Selin on Kansanradion toimittaja.
Kuva: Yle Satakunta

Radio-ohjelma Kansanradio on täyttänyt 35 vuotta. Radio Suomi lähetti Kansanradion juhlaohjelman sunnuntaina. Juhlaohjelman vieras oli presidentti Sauli Niinistö.

Kansanradiossa kuullaan tavallisten ihmisten mielipiteitä. Ihmiset soittavat ja lähettävät postia Kansanradioon monenlaisista asioista. Kansanradiossa puhutaan politiikasta ja arkipäivän asioista eli kaikesta, mistä kuuntelijat itse haluavat puhua.

Kansanradion juhlaohjelmassa kuuntelijat kysyivät presidentiltä esimerkiksi työttömyydestä ja kouluista. Kansanradion juhlaohjelman voi kuunnella myös internetistä, Yle Areenasta. Sieltä löytyvät myös muut Kansanradion ohjelmat.

Alkuviikolla sää on vielä kaunista

Maisema.
Kauniit syyskesän päivät ovat ehkä kohta ohi.
Kuva: Mikko Tuomikoski / Yle

Viikko alkaa kauniissa säässä. Keskiviikkoon asti sää on aurinkoista ja kuivaa. Päivät ovat myös lämpimiä. Lämpötila on suuressa osassa maata 15 ja 20 asteen välillä, Lapissa on vähän kylmempää.

Syksyinen sää alkaa loppuviikolla. Pilviä alkaa tulla taivaalle keskiviikkona ja torstaina. Ensi viikonloppuna sää on ehkä jo melko sateista.




Muualla Yle.fi:ssä