Keskiviikko 30.07.2014


Lehti: Suomalaisista panttivangeista maksettiin miljoonia euroja

Atte ja Leila Kaleva.
Atte ja Leila Kaleva olivat panttivankeina yli neljä kuukautta Jemenissä. Kotiin he pääsivät vuoden 2013 toukokuussa.
Kuva: Ulkoministeriö

Sanomalehti The New York Times kertoo, että suomalaisista panttivangeista maksettiin suuri summa rahaa viime vuonna.
Suomalainen pariskunta Atte ja Leila Kaleva siepattiin Jemenissä joulukuussa vuonna 2012. He olivat panttivankeina yli neljä kuukautta. He pääsivät vapaiksi toukokuussa 2013. Tähän asti kaikki ovat kiistäneet, että rahaa maksettiin.

Sanomalehti kertoo, että Omanin ja Qatarin valtiot maksoivat liki 16 miljoonaa euroa terroristiverkosto al-Qaidalle, jotta se päästää vapaaksi suomalaiset ja kaksi muuta eurooppalaista panttivankia.

Amerikkalaislehti pitää huonona asiana sitä, että terroristiverkosto al-Qaida saa panttivangeilla rahaa, jota se käyttää toimintaansa eri puolilla maailmaa. Lehden mukaan al-Qaidalle on maksettu lähes 100 miljoonaa euroa vuodesta 2008 lähtien.

Ukrainalaisia marjanpoimijoita pelottaa kotiinpaluu

Mansikanpoimijoita mansikkamaalla.
Moni ukrainalainen marjanpoimija ehkä hakee turvapaikkaa Suomesta tai Venäjältä.
Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Moni Ukrainasta Suomeen tullut marjanpoimija miettii, onko turvallista palata kotimaahan, kun marjanpoiminta päättyy. He ehkä hakevat turvapaikkaa Suomesta tai Venäjältä. Ensimmäiset hakemukset viranomaisille on jo jätetty, kertoo Radio Kajaus. Varsinkin Itä-Ukrainan alueella elämä on nyt hyvin vaarallista.

Suomessa on muutama tuhat ukrainalaista marjanpoimijaa töissä tänä kesänä.

Uimavesi voi aiheuttaa vatsatautia

Varoituskyltti uimarannalla.
Tamperelaisella uimarannalla varoitetaan huonosta vedestä.
Kuva: Marko Melto / Yle

Tampereella selvitetään syytä siihen, miksi moni on saanut vatsavaivoja sen jälkeen, kun on uinut järvessä. Vesinäytteitä eri uimapaikoista on tutkittu laboratoriossa. Tutkimuksissa ei kuitenkaan löytynyt bakteereja, jotka aiheuttavat vatsatauteja. Nyt odotetaan vielä tuloksia virustutkimuksista.

Samanlaisia ongelmia on ollut myös Oulun alueen uimavesissä. Yhtenä mahdollisena syynä pidetään sitä, että kuumaan aikaan on paljon uimareita, ja ulosteita on ehkä päässyt veteen.

Kovia ukkosia torstaina lähes koko maassa

Salama iskee järven taakse.
Torstaina on ehkä kesän kovin ukkospäivä.
Kuva: Harri Kiiskinen / Lehtikuva

Kovista ukkosista varoitetaan.

Suomeen virtaa keskiviikkoillan ja torstain vastaisen yön aikana etelästä hyvin kosteaa ja lämmintä ilmaa. Torstaina on erittäin voimakkaita ukkosia. Ne keskittyvät maan etelä- ja keskiosiin, Kainuuseen ja Pohjois-Pohjanmaalle. Meteorologi Henri Nyman sanoo, että ukkoset ovat tämän kesän kovimmat.

Voimakkaat tuulet voivat kaataa puita laajoilla alueilla ja aiheuttaa sähkökatkoja. Vettä voi myös sataa paljon. Vesisade voi aiheuttaa tulvia kaupunkeihin.




Muualla Yle.fi:ssä